Din eşec în eşec spre soluţia finală sau noi dovezi de malpraxis ministerial Editorial
  • admin
  • 0 comentarii
  • 45 Vizualizări

Din eşec în eşec spre soluţia finală sau noi dovezi de malpraxis ministerial

16_36.jpg
Două noi decizii ale ministrului sănătăţii, acest Mr. Bean al sănătăţii românilor, confirmă eşecul deciziilor şi măsurilor luate în sistemul sanitar în mandatul ministrului Cseke Attila: la propunerea Ministerului Sănătăţii, Guvernul României a aprobat Ordonanţa pentru modificarea si completarea Legii nr. 263/2004 privind asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de permanenţă
Înfiinţarea acestor centre de permanenţă confirmă eşecul prevederilor contractului Cadru al CNAS pentru medicii de familie din 2010 (extins şi pentru 2011), potrivit cărora numărul consultaţiilor decontate medicilor de familie a fost redus cu 25% (de la 28 la 21 consultaţii pe zi). A apărut o problemă, pe care noi am anticipat-o încă de anul trecut – situaţia pacienţilor care nu pot accesa serviciile medicale, din cauza acestei neghioabe prevederi. Onor Mr. Bean a găsit soluţia – pacienţii nu vor mai fi consultaţi în timpul zilei şi a săptămânii, ci vor fi consultaţi de aceeaşi medici de familie, în aceleaşi cabinete intitulate după program – centre de permanenţă, dar în timpul nopţii şi în zilele libere. O monstruozitate reparată printr-o aberaţie. Acelaşi mare „specialist” în management sanitar va spune că în aceste centre de permanenţă se vor consulta doar urgenţele – eroare domnule ministru, în aceste centre de permanenţă vor fi consultaţi cei cărora dumneavoastră le-aţi blocat accesul la asistenţa medicală – constituţional garantată.
Ministerul Sănătăţii a început procesul de reorganizare a sistemului spitalicesc. Dintre cele 182 de spitale care fac obiectul acestei decizii, un număr de 111 unităţi sanitare vor fi comasate, iar restul de 71 sunt unităţi care se vor desfiinţa. În concluzie „marea descentralizare” atât de mult trâmbiţată nu şi-a produs efectele anticipate – nu a asigurat ameliorarea condiţiilor igienico-sanitare şi de dotare, nu a optimizat cheltuielile, a schimbat doar culoarea managerilor unităţilor sanitare… Altfel spus această măsură „terapeutică” nu a dat rezultate şi impune astăzi amputarea, constituindu-se într-o nouă dovadă de „malpraxis ministerial”.
O simplă analiză a obiectivelor declarate demonstrează previzibilul eşec şi al acestei măsuri:
Măsura prevede realizarea unei economii de 20 milioane lei pe an prin reducerea posturilor de conducere. FALS. Un simplu exemplu demonstrează acest fapt. Un manager de spital comunal (salariu 2.400 – 2.500 lei – n.a.) se va angaja pe un post de medic primar – corespunzător calificării, pentru că nu-i aşa „nu va exista personal medical disponibilizat” ne asigură domnul ministru – salariu 2.200 lei. La două – trei posturi de conducere desfiinţate – 600 – 900 lei lunar, ori 181 de spitale, ori 12 luni, total maxim 2 milioane lei economie pe an sau altfel spus „o plasă de cartuşe”.
Un alt exemplu de economie prin centralizarea activităţilor, pentru punctele exterioare, rezultate prin reorganizare. FALS. Lenjeria nu se mai spăla, „haotic”, la fiecare unitate, ci va fi transportată 30-50 km şi va fi spălată „centralizat”. La fel situaţia medicamentelor, alimentelor, materialelor sanitare, etc… pe total va fi o nouă gaură în bugetul unităţilor sanitare determinate de „marea plimbare”.
Reducerea numărului de patui de spital din România. FALS. Numărul de paturi de spital care se află în contract cu CNAS rămâne constant, prin dezvoltarea reţelei private, doar că asistăm la o concentrare a acestor paturi în marile centre urbane pe seama mediului rural şi a oraşelor mici.
Criteriile „obiective” care au stat la baza desfiinţării unor unităţi sanitare şi menţinerea altora – obiective. FALS – strict politice… Un exemplu elocvent ni-l oferă judeţul Mureş unde se desfiinţează Spitalul orăşenesc Sărmaşu, aflat la 60 km de Târgu-Mureş (opt medici specialişti) şi se conservă – Centrul de Sănătate Miercurea Niraj (un medic – managerul) aflat la 20 km de municipiul Târgu-Mureş. Probabil aţi intuit – prima localitate are un primar PNL, iar a doua un primar – UDMR. Ca să nu mai vorbim despre retragerea de pe lista afişată pe site-ul MS a localităţilor cu primari colegi de partid cu domnul Cseke (cazul Sângeorgiul de Pădure – judeţul Mureş).
Pacienţii, interesul lor? Să plătească… cei care au votat altfel decât verde-portocaliu. Ei nu mai au dreptul la servicii medicale şi poate că parcurgând distanţa până la cea mai apropiată unitate sanitară, vor realiza importanţa unui primar verde-portocaliu.
Soluţii:
1. Depolitizarea şi profesionalizarea managementului sanitar. Reevaluarea procesului de descentralizare cu definirea rapidă a responsabilităţilor ce revin autorităţilor locale în crearea condiţiilor igenico-sanitare şi de dotare a unităţilor sanitare.
2. Revenirea la un număr de 28 de consultaţii decontate medicilor de familie de către CNAS.
3. Întărirea reţelei de medicină primară şi a ambulatoriilor de specialitate în întreg teritoriu, astfel încât o eventuală reducere a numărului de paturi să fie consecinţa firească a reducerii necesarului şi nu a criteriilor politice.

Conf. univ. dr. Silviu MORARIU,
Şeful Departamentului de Sănătate al Partidului Conservator

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE