Share

Home / Cultură / Povestea mecanicului care a pregătit Mocănița Transilvaniei: „Trebuie să te vezi în ea ca-n oglindă!”

Povestea mecanicului care a pregătit Mocănița Transilvaniei: „Trebuie să te vezi în ea ca-n oglindă!”

1Mocănița Transilvaniei, una dintre bogățiile României și în special ale Câmpiei Transilvaniei, împlinește anul acesta 100 de ani de la inaugurare. Fabricat în Polonia, în 1949, micul tren cu aburi a circulat pe traseul ce leagă Târgu-Mureş de comuna bistriţeană Lechinţa până în anul 1997. Ion Manciu, mecanicul din localitatea bistrițeană Beclean, a pregătit o lună de zile mocănița pentru Centenarul Mocăniței Transilvania.

Zece astfel de mocănițe au fost aduse în țara noastră, una la Târgu-Mureș, una la Sovata, iar restul de opt nu se știe, povestește mecanicul din Beclean, care se întristează gândindu-se la vremurile de odinioară, când mocănița transporta atât persoane, cât și marfă. Acum s-au dus și parcă are un nod în gât când spune „România furată”.
„Această mocăniță a fost fabricată în anul 1949 în Polonia. Se spune că au fost aduse în România 10 bucăți, care s-au dat în folosință pe linia îngustă Satu Mare – Polonia, după care au fost mutate la Sibiu, iar apoi una a fost luată de Depoul Târgu-Mureș. Locomotiva propriu zisă e fabricată în Polonia. Mai esta una la Sovata, sora ei, dar celelalte opt nu știu unde se află. Cred că s-au dus… România furată! Mocănița a circulat pe linia Târgu-Mureș – Praid și de la Târgu-Mureș la Lechința, pe linia îngustă. Pentru acest eveniment, am pregătit mocănița timp de o lună. Am adus-o din Râciu. N-a avut frâne, care sunt vitale. Fără ele nu se poate pe deal”, a povestit mecanicul Ion Manciu.

2„Mocănița trebuie să strălucească!”
O lună de zile a pregătit mecanicul mocănița pentru Centenarul Mocăniței Transilvania. S-a ocupat de frâne, a pregătit lemnele și a lustruit-o. Deși trenulețul nu arată exact așa cum și-ar dori mecanicul, noi am spus, mai în glumă, mai în serios, că mocănița arată parcă mai bine decât un tren al zilelor noastre.
„Sperăm că vor fi luate în patrimoniu și probabil nu va mai avea nimeni dreptul să le distrugă. Traseul mocăniței a fost, cu ocazia centenarului, de la Teaca și până în Valea Lupului, apoi fosta stație Ocnița și Râciu. În funcțiune mai sunt 36 de kilometri de linie ferată îngustă, de la Râciu și până la Teaca. În prezent, e foarte simplu să pregătești o locomotivă cu aburi. Am pregătit lemnele pentru foc, așchiile, cu un pic de motorină am dat foc, iar apoi am așteptat timp de vreo patru ore până s-a făcut presiunea de 12 atmosfere în regim de lucru a locomotivei cu aburi. Această locomotivă lucrează cu 12 atmosfere – aburi. Ea arată acum bine, însă ar fi trebuit să strălucească. În cazan, ar fi trebuit să te vezi ca-n oglindă, în vopseaua aceea neagră. Cercurile galbene ar trebui să strălucească precum aurul”, a transmis Ion Manciu.

3„N-ar fi trebuit închise căile ferate înguste”
Cu melancolie și tristețe în glas, mecanicul a spus că n-ar fi trebuit închise, în 1997, căile ferate înguste, deoarece în acel moment s-a produs un declin pentru România, subliniind că doar în țara noastră s-a întâmplat așa ceva.
„„Am fost invitat să mă ocup de locomotivă. Eu sunt mecanic de zeci de ani. Pentru mine, era important să nu se închidă căile ferate înguste și secundare în anul 1997. Așa s-au distrus liniile ferate înguste. Și, în general, calea ferată în România s-a distrus. În niciun stat din lume nu s-a închis nicio cale ferate, numai în România s-a întâmplat așa ceva”, a mai spus mecanicul.

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Conferința „Tipare eroice în filmul de război rus și sovietic”, în cadrul Zilelor UMFST

Facultatea de Științe și Litere a Universității de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie din Târgu …

Share
Share