Home / Administratie / Consiliul Județean ripostează, pe lege, Consiliului Local Tîrgu Mureș

Consiliul Județean ripostează, pe lege, Consiliului Local Tîrgu Mureș

Distribuie

Foto 1_site

În problema colectării și transportului deșeurilor municipale

Conducerea Consiliului Județean (CJ) Mureș confirmă ceea ce scriam acum câteva zile. Hotărârea Consiliului Local Tîrgu Mureș adoptată vinerea trecută privind prelungirea contractului cu Salubriserv SA, condiționată de un aviz al CJ, este inaplicabilă. Reprezentanții autorității județene au explicat, miercuri, într-o conferință de presă că nu pot da avize, atribut al unor organisme de specialitate, iar în al doilea rând, Consiliul Local (CL) Tîrgu Mureș nu este subordonat CJ pentru ca acesta din urmă să dea hotărâri pentru ca deliberativul sau executivul să prelungească sau nu un contract.

 

Consiliului Județean Mureș i-a fost comunicată, marți, Hotărârea Consiliului Local Nr. 265 din 23 octombrie 2015. Autorității județene, Consiliul Local Tîrgu Mureș i-a solicitat emiterea unui aviz pentru a obține o derogare în raport cu aplicabilitatea articolului 11, alineatul 3 din contractul de asociere încheiat între toate unitățile administrative teritoriale din județul Mureș – 102 de comune, orașe și municipii, plus județul, contract de asociere încheiat în 2009 prin care a luat ființă Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) Ecolect.
Hotărârea CL care a ajuns la Consiliul Județean Mureș e puțin diferită față de amendamentele votate de către consilierii locali, dar acest aspect e de lămurit între deliberativ, secretarul municipiului și persoana care a întocmit hotărârea, dacă a fost o alta decât secretarul.
Astfel, Hotărârea Nr. 265 din 23 octombrie 2015, comunicată CJ Mureș, prevede că: “Art. 1 Se aprobă demararea procedurilor de achiziție publică în vederea delegării serviciului public de salubrizare, în condițiile legii și cu respectarea prevederilor Contractului de asociere, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local Municipal Tîrgu Mureș nr. 338 din 30 iulie 2009; Art. 2 Până la desemnarea operatorului conform art. 1 a prezentei hotârâri se mandatează executivul Municipiului Tîrgu Mureș pentru a decide prelungirea contractului nr. 5 din 15.01.2008 de delegare a gestiunii serviciilor publice de salubrizare în municipiul Tîrgu Mureș, în condițiile legii 101/2006 cu privire la serviciul de salubrizare al localităților, republicată. În perioada de prelungire a contractului se va majora garanția de bună execuție. Cuantumul garanției de bună execuție va fi stabilit de executivul Municipiului Tîrgu Mureș conform prevederilor legale privind expunerea la riscul de neîndeplinire a sarcinilor prevăzute în contract de către prestator; Art. 3 Prevederile art. 1 și 2 ale prezentei hotărâri vor intra în vigoare, după obținerea avizului din partea Consiliului Județean, aprobat prin Hotărâre a Consiliului Județean Mureș, și avizul Consiliului Concurenței cu privire la aplicarea art. 11 alin. 3 din Contractul de asociere, aprobat prin Hotărârea Consiliului Local Municipal Tîrgu Mureș nr. 338 din 30 iulie 2009, respectiv art. 7 alin. 1 din Legea nr. 101 din 25 aprilie 2006 privind serviciul de salubrizare a localităților. Art. 4 Cu aducerea la îndeplinire a hotărârii se încredințează Executivul municipiului Tîrgu Mureș, prin Direcția Economică, Direcția Juridică, Administrația Domeniului Public și prestatorul de servicii”.

foto 3_site

O situație nemaiîntâlnită

 

Conducerea Consiliului Județean a reacționat miercuri, într-o conferință de presă, față de adoptarea hotărârii mai sus menționate.
Ciprian Dobre, președintele Consiliului Județean Mureș, a explicat situația apelând la prevederile Legii 215 din 2001 privind administrația publică locală.
“Cred că, dacă privim în trecut, în ultimii 25 de ani, niciun consiliu local din Europa nu a cerut vreun aviz de la vreun consiliu regional, așa cum este Consiliul Județean. În ultimii 25 de ani de adoptare de hotărâri de către Consiliul Local Tîrgu Mureș este pentru prima dată când Consiliul Local Tîrgu Mureș cere un aviz de la Consiliul Județean. Un lucru foarte clar este că niciodată, atâta vreme cât Legea 215 este în vigoare, Consiliul Județean nu poate să acorde sau să avizeze hotărâri ale vreunui consiliul local din județul Mureș. Consiliul Județean Mureș este unitate administrativ-teritorială individuală, iar Tîrgu Mureșul este unitate administrativ-teritorială individuală, adică cu personalități juridice distincte. Singura instituție din județul Mureș care dă avize, în cazul nostru avize de legalitate, este Instituția Prefectului și din acest punct de vedere nu este de competența Consiliului Județean, potrivit legii, să dea aviz”, a spus acesta.

 

Un articol inaplicabil acum

Foto 2_site

Juridic, hotărârea a fost desființată de către secretarul județului, Paul Cosma.
“Nu ne aflăm într-o situație care să impună o derogare de la articolul 11, alin. 3 din contractul de asociere, întrucât contractul de asociere este încheiat între părți cu scopul de a implementa un proiect cu finanțare europeană și stabilește care sunt drepturile și obligațiile părților spre implementarea acelui proiect. Nu are legătură cu organizarea și funcționarea serviciului public de salubrizare la nivelul unităților administrativ-teritoriale de la nivelul județului Mureș decât incidental, în măsura în care este necesar să se adopte reglementări cu caracter tranzitoriu de la o situație preexistentă spre situația pe care o urmărim cu toții, aceea de funcționare a sistemului de management integrat al deșeurilor în județul Mureș”, a subliniat secretarul.
Paul Cosma a precizat că articolul invocat se referă la momentul în care ADI Ecolect deleagă efectiv gestiunea serviciilor locale de salubrizare, iar după acel moment, unitățile administrativ-teritoriale nu își vor mai putea prelungi contractele cu operatorii de salubrizare, ceea ce nu este cazul în momentul de față.
Szabó Árpád, vicepreședinte al CJ Mureș, a completat referitor la acest aspect următoarele: “La ora actuală nu ne găsim în situația aceasta, ADI Ecolect nu a delegat încă acest serviciu, deci, după noi, Consiliul Local poate să adopte oricare dintre metode, de prelungire sau de a licita acest serviciu de salubrizare”.
Articolul amintit din contractul de asociere prevede următoarele: “În situaţia în care una sau mai multe unităţi administrativ teritoriale din zona deservită de o staţie de transfer, la data delegării serviciilor publice de salubrizare în condiţiile alin. (2), are în derulare un contract cu un operator, licitaţia pentru delegarea serviciului va fi făcută şi pentru acea unitate administrativ – teritorială, cu menţiunea că noul operator selectat va începe operarea numai la încetarea contractului preexistent – cu precizarea expresă că acesta nu mai poate fi prelungit în privinţa activităţilor de colectare şi transport a deşeurilor municipale”.
Din citirea articolului deducem că după ce va fi delegat serviciul de colectare și transport al deșeurilor de pe raza județului, municipiile Tîrgu Mureș, Reghin, Sighișoara și Târnăveni nu vor mai putea prelungi contractele pe care le au la data încredințării contractului. În condițiile în care ADI Ecolect nu a organizat încă licitația este destul de clar că acest articol din contractul de asociere nu este încă aplicabil.

 

Avizarea ar fi ilegală

 

Secretarul județului a mai explicat și ce înseamnă din punct de vedere al dreptului administrativ procedura avizării. “De principiu, avizul se solicită anterior luării unei măsuri și nu ulterior. Practic, prin hotărârea de Consiliu Local aprobată se solicită un aviz post-factum, de existența acestui aviz depinzând însăși măsurile adoptate de Consiliul Local”, a spus Paul Cosma.
Un aviz, a mai precizat acesta, emană de la un organism de specialitate. “Autoritățile administrației publice locale în exercitarea atribuțiilor stabilite în sarcina lor prin lege emit hotărâri. Printre atribuțiile Consiliului Județean (…) nu se regăsește o atare competență. Prin urmare, având în vedere principiul legalității, în afara unei competențe expresis verbis impuse în lege, un Consiliu Județean nu poate să adopte o hotărâre prin care avizează niște demersuri inițiate de o altă autoritate publică”, a spus secretarul județului.
Dacă autoritatea județeană ar lua o asemenea hotărâre ar încălca principiul autonomiei locale, dispozițiile legale privind inexistența raporturilor de subordonare între Consiliul Județean și Consiliile Locale.
Consiliul Local are competența în problema salubrizării la momentul actual, a mai susținut Paul Cosma, consiliu care nu își poate delega competențele sau nu și le poate declina către o altă autoritate publică.
Ovidiu Dancu, vicepreședintele Consiliului Județean, a subliniat, de asemenea, că menținerea acelui articol 3 în hotărârea CL echivalează, de fapt, cu inaplicabilitatea sa.
“Chiar dacă în perioada de dinaintea ședinței de Consiliu, au existat anumite consultări, în timpul ședinței am constatat că nu s-a ținut cont de recomandările făcute de către secretarul județului și mai mult decât atât chiar dintre propunerile consilierilor locali de modificare, cei care au făcut amendamente nu au fost menținute ad-litteram la modul în care ele au fost votate. Una dintre inadvertențele acestei hotărâri de Consiliu Local este și aceea de a transfera atribuțiile Consiliului Local de a hotărî asupra modului de realizare a serviciilor de salubritate către Executiv. (…) Cred că acel articol (n.a. 3) împiedică punerea în aplicare a prelungirii acelui contract de salubritate a Tîrgu Mureșului, un lucru de care văd că președintele de ședință (n.a. viceprimarul Claudiu Maior) nu a ținut cont și a dorit să îl mențină cu orice preț în această hotărâre (…) Din punctul nostru de vedere, problema legată de salubrizarea Tîrgu Mureșului este în stricta competență a Consiliului Local și a Executivului apoi”, a declarat Ovidiu Dancu.
În ciuda acestor aspecte de nelegalitate, președintele CJ a conchis că problema se poate încă soluționa.
“În continuare, potrivit legii, Consiliul Județean Mureș este alături de Consiliul Local Tîrgu Mureș, își exprimă totala disponibilitate de a veni în sprijinul Consiliului Local și a Executivului municipiului reședință de județ cu orice alte chestiuni ce țin de atribuțiile noastre și cred că încă se poate găsi soluția ca de la 1 ianuarie 2016 să se adune gunoiul menajer de la târgumureșeni și cred că acesta este punctul de inflexiune, acesta este nodul gordian, nu ce face Consiliul Județean, Consiliul Concurenței sau ADI Ecolect, ci găsirea soluției în ceea ce privește adunarea, respectiv colectarea deșeurilor de la 1 ianuarie 2016, competență exclusivă a Consiliului Local”, a spus Ciprian Dobre.
Cum s-a derulat ședința extraordinară de Consiliu Local din 23 octombrie puteți citi aici: https://www.zi-de-zi.ro/gunoiul-trece-din-ograda-municipiului-in-cea-a-consiliului-judetean/
Ligia VORO

 

Foc și pară pe consilierii locali

 

În cursul conferinței de presă, Ciprian Dobre și-a exprimat în termeni destul de duri opinia despre consilierii locali târgumureșeni.
„Cred că da, de acum înainte trebuie să fim atenți pe cine trimitem în Consiliul Local. Consilierii locali trebuie să aibă și știință de carte, consilierii locali trebuie să citească și legea, iată că eu cred că în umătorul exercițiu, 2016-2020, trebuie să acordăm o atenție deosebită persoanelor pe care le vom pune pe lista de consilieri locali. Ei nu pot să decidă sau să se abstragă lucrurilor care le cad exclusiv în competența domniilor lor. Orice ar spune ei, că mandatează executivul să găsească soluții, că mandatează executivul să încheie sau nu contract, nu se poate așa ceva, consilierii locali au fost trimiși în Consiliul Local, prin vot de către cetățenii Tîrgu Mureșului, să voteze împotrivă sau pentru, nu să se dezbrace de încrederea pe care târgumureșenii le-au dat-o atunci când i-au ales”, a spus președintele CJ.
Acesta le-a recomandat celor care nu sunt capabili să își asume un vot să plece din consiliul local și să lase locul altora. “Din ceea ce am văzut, unii consilieri sunt campioni la fuga de răspundere, nu cred că trebuie să mai punem pe lista de consilieri locali oameni responsabili, nu cred că, dacă vrei să cumperi o pălărie, nu trebuie să ceri aviz de la florărie, pentru că nu cred că are pălăria nimic cu florăria”, a concluzionat Dobre.


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

FOTO/VIDEO: Târgu Mureș, orașul tuturor posibilităților sau orașul tuturor gropilor? – „Ocolești o groapă, dai în trei”

Distribuie „Municipiul Târgu Mureș – un oraș plin de istorie și cultură” este vechea etichetă …

0 comentarii

  1. Pai, despre ce vorbim d-le „judeteanu”?Nu despre servicii publice?Nu este nevoie de niciun fel de interpretare.Ai reprodus art.87(1) , care este cit se poate de clar.

    BRAVO LEVI !!!

  2. Judeteanule , citeste te rog art.87 alin.1 din Legea nr.215/2001 , actualizata si republicata si apoi te rog sa sa-ti ceri scuze publice.Mai pune mina pe carte , ca ai timp!!

    • ART. 87
      (1) Consiliul judeţean este autoritatea administraţiei publice locale, constituită la nivel judeţean pentru coordonarea activităţii consiliilor comunale, orăşeneşti şi municipale, în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean.
      IN VEDEREA REALIZARII SERVICIILOR PUBLICE DE INTERES JUDETEAN!
      Totul tine de interpretare, asa ca nu stiu cine cui trebuie sa-si ceara scuze public!!!

    • Pai conform contractului de asociere la care au aderat toate uat-urile din județ, a devenit serviciu de interes public judetean. Asta e. Cj are rolul principal de coordonare, asta reiese la prima citire a contractului.

  3. Daca ar trebui sa fiu exigent si sa dau o nota hotaririi pe care am citit-o in ziar ar fi 3(trei)(fiind dascal).Dar mergind mai departe ,spun ca in general hotarirea este sub conditie suspensiva.Cele doua articole , cuprind norme juridice in alb , adica acestea vor fi „umplute” dupa indeplinirea unor conditii.Avizul sau acordul , sau cum vrem sa-i spunem in acest caz , rezulta ca o chestiune de fair play si de onestitate institutionala ca urmare a contractului de asociere.Nimic mai mult.Avizul sau acordul sau cum vrem sa-i spunem ,eu l-as numi „document de pozitie” din partea asociatului poate sa-l emita executivul consiliului judetean si nu consiliul judetean.In acest caz umflarea muschilor dauneaza grav sanatatii publice!

  4. Dar mu n.Tg.Mures mai are secretar ?Daca da , care este punctul lui de vedere ?Ar fi interesant de stiut ,vizavi de spusele colegului lui de la judet Cosma.Si argumentele lui Cosma sint aproximative referitoare la TEORIA AVIZELOR.Consiliile judetene , conform legii , coordoneaza activitatea consiliilor locale, chiar daca intre acestea nu sint raporturi d esubordonare.Coordonarea nu afecteaza autonomia,Ei , despre asta ce spuneti?Ia mai ginditi-va!!!

  5. ….n-ai cum sa cezi ca mai trebuie pusi pe liste „oameni responsabili” nici florari poate sforari ! Oricum majoritatea consilierilor locali sunt ai PNL-UDMR !!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.