Cum să scapi de capcanele tinereții prin intermediul teatrului Cultură
  • alin.zaharie
  • 0 comentarii
  • 238 Vizualizări

Cum să scapi de capcanele tinereții prin intermediul teatrului

11202099_900475746726719_8252913559719389190_nSpectacolul „Ca un fum, ca o părere”, de Jan Friedrich, în regia lui Gabi Cadariu, revine sâmbătă, 23 ianuarie, de la ora 19,00, pe scena Teatrului Studio, cu o nouă reprezentație, fiind al doilea proiect după „Improvizație la Alma”, de Eugene Ionesco.

12299304_900476943393266_953861337281060039_nPrimul spectacol s-a bucurat deja de succes pe meleaguri internaționale, fiind desemnat câștigător al premiului pentru cea mai bună regie la Festivalul Internațional de Teatru din Casablanca. „Ca un fum, ca o părere” este al doilea spectacol de an masteral, după „Improvizație la Alma”, de Eugene Ionesco, al clasei de actorie, anul II, a Universității de Arte din Tîrgu Mureș care deja a confirmat, fiind premiat cu premiul de regie la Festivalul Universitar la Casablanca din vara anului trecut. După un text de Eugen Ionescu, acum vine rândul unui tânăr dramaturg german pe nume Jan Friedrich, „Ca un fum, ca o părere”, fiind prima, dacă nu a doua piesă, scrisă de el. Deși este tânăr, este foarte bine cotat în Germania, studiază regia, tehniciile de animație în regia de spectacol la Berlin”, a precizat Gabi Cadariu, regizorul spectacolului.

Alegerea textului

Ca un fum, ca o părere” este realizat în coproducție cu Teatrul Național din Tîrgu Mureș și Teatrul Ariel, Universitatea de Arte din Tîrgu Mureș fiind parteneră în cadrul proiectului Fabulamundi. Playwriting Europe — Crossing Generations, menit să scoată în evidență dramaturgia contemporană. „Alegerea textelor pentru spectacolele profesioniste ale studenților UAT, fie că sunt în anul terminal de licență, fie că sunt în anii masterali, se fac în primul rând gândindu-te la studenți și la beneficiile profesionale asupra mijloacelor de expresie, asupra confruntării cu anumite partituri mai inedite din dramaturgia universală, din dramaturgia contemporană, în care pot să își continue partea de cercetare, de descoperire profesională. În primul rând, la ei te gândești în momentul în care propui un text de spectacol. În al doilea rând, alegerea textului ține cont, lucru valabil și în cazul spectacolului „Ca un fum, ca o părere”, și de tipul de public căruia i te poți adresa, care reprezintă în acest caz, generația de vârstă apropiată sau chiar identică cu cea a actorilor”, a precizat Gabi Cadariu.

Dezorientaţi şi nesiguri

12308447_900476720059955_6004692378722869493_nProtagoniști spectacolului sunt studenții actori Loredana Dascălu, Alex Hîncu, Ioana Hogman, Ștefan Mura, Robert Oprea, Vali V. Popescu și Lorena Râpea. Aceștia sunt protagoniștii unei excursii cu cortul la Marea Baltică. E ultima lor excursie împreună, pentru că urmează să se despartă: unii vor pleca la facultate, alţii poate o pornesc prin lume, pe scurt, cu toţii sunt destul de speriați şi, în foarte mare măsură, indecişi. Sunt convinşi că nu se vor mai revedea şi că prietenia care se presupune că i-a legat până în acest moment se va destrăma în foarte scurt timp. Între ei se nasc tot felul de tensiuni, în special de natură sexuală. Cu toţii sunt dezorientaţi şi nesiguri. „E un spectacol în care se vorbește despre tineri, despre problemele vârstei foarte delicate, 18-21 de ani, specifică nu doar unei culturi, cum este cea germană, ci este evidentă în toate culturile europene, respectiv problemele care apar la această vârstă delicată, de natură socială, individuală, de identitate, de identitate sexuală, de asumare a propriei personalități, de context, de lume care, în acest univers european unde circulația de valori este liberă, unde se întâlnesc mai multe culturi, mai multe rase și etnii diferite”, a menționat Gabi Cadariu.

În tine trebuie să găsești resorturile”

11988769_900476416726652_5404110829837841605_nIntrarea studenților în pielea personajelor nu s-a făcut simplu, chiar dacă vârsta acestora este identică cu cea a personajelor din textul lui Jan Friedrich. „Pe de-o parte pare să fie mai ușor pentru studenți să intre în problematica spectacolului, având o vârstă foarte apropiată personajelor, dar nu este întru totul așa. De cealaltă parte e vorba de experiențele personale. Acestea au constituit o punte de legătură cu lumea lui Jan Friedrich pe care am explorat-o, care e foarte apropiată de contexte de grupuri, de oameni, de tineri care au aceleași întrebări, probleme și la noi acasă în Tîrgu Mureș. Acest lucru l-am descoperit discutând despre personajele din text, despre felul în care ei își văd viitorul și propria lor identitate. A fost dificil deoarece textele contemporane presupun o altfel de abordare și ce am descoperit eu până acum, lucrând pe multe texte noi, este că provoacă și la un alt tip de mijloace de expresie actoricească, în ce privește textul contemporan. Au alt ritm, au o adresare mult mai directă și atunci lucrurile pe care încerci să le explorezi sunt mult mai profunde decât cele de suprafață, care țin de un anumit tip de convenție teatrală. În tine trebuie să găsești resorturile care să-ți reprezinte puncte de construcție și de expresie în felul în care discursul dramatic al acestui tip de spectacol le presupune și le dorește. Din acest punct de vedere, acest lucru reprezintă un mare beneficiu pentru studenți. Felul în care acest spectacol s-a coagulat și s-a reglat prin dezvoltarea dinamicii grupului de tineri actori, în care patru dintre ei sunt masteranzi anul II, la care se adaugă trei colegi din anul masteral I, care fac parte din distribuție, reliefează o trupă realmente foarte dinamică și care relaționează foarte bine în raport cu ei înșiși, în raport cu spectacolul”, a relatat regizorul spectacolului.

Reacție pozitivă din partea tinerilor spectatori

12313759_900475533393407_6051890152491058541_nReacția spectatorilor la premiera din noiembrie a spectacolului a dovedit faptul că piesa „Ca un fum, ca o părere” și-a atins scopul, tinerii spectatori regăsindu-se în problemele personajelor, identificându-se pe alocuri cu acestea . „La premiera spectacolului am avut parte de un grup de elevi veniți anume pentru acest spectacol, în număr de aproximativ 40. După spectacol a avut loc un dialog între elevi, actori și profesori din universitate despre felul în care elevii s-au regăsit sau nu în acest spectacol. Reacția lor a fost una foarte pozitivă, fiecare a găsit zone în care s-a regăsit în discursul personajelor din piesă”, a subliniat Gabi Cadariu.

Foto : Bristena

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE