Zece şcoli din Mureş, în hora comasărilor Invatamant
  • alex.toth
  • 0 comentarii
  • 461 Vizualizări

Zece şcoli din Mureş, în hora comasărilor

1Consiliul de Administraţie al Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş a aprobat, în cadrul unei şedinţe din 14 ianuarie 2016, comasarea a zece unităţi de învăţământ din judeţul Mureş, începând cu data de 1 septembrie 2016. Detalii despre cele cinci comasări am aflat de la prof. Ştefan Someşan, inspectorul şcolar general al judeţului Mureş.

Reporter: Pentru început, pentru a evita confuziile, vă rog să definim termenii de consorţiu şcolar, respectiv comasare de şcoli.

Prof. Ştefan Someşan, inspector şcolar general al judeţului Mureş: Ideea de consorţiu este concepută ca o entitate care să utilizeze mai eficient resursa umană. E vorba de cadrele didactice în primul rând. De exemplu, dacă la o unitate de învăţământ cum este Liceul Sanitar „Gheorghe Marinescu” există probleme de încadrare la o anumită disciplină, prin consorţiu această chestiune se rezolvă cu cei din consorţiu, în cazul de faţă cu Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Ilarian”. Cam aceasta e ideea de consorţiu, adică folosirea mai eficientă, mai raţională a resursei umane. Ideea comasării unităţilor de învăţământ nu este o noutate. În judeţul Mureş acum zece ani existau în jur de 500 de unităţi şcolare cu personalitate juridică. În fiecare an această chestiune a fost în atenţia Inspectoratului Şcolar, indiferent cine a fost în fruntea instituţiei. Până la urmă, comasările unităţilor de învăţământ privesc eficientizarea reţelei şcolare. Astăzi, avem 164 de unităţi şcolare cu personalitate juridică, dacă luăm în calcul şi cele cinci la care vom renunţa. Practic, singura comună care mai are astăzi două unităţi de învăţământ este Ernei cu Gorneşti. Restul comunelor nu mai au niciuna două unităţi şcolare cu personalitate juridică. Nu aş vrea să se înţeleagă sub nicio formă că noi închidem şcoli. Noi nu am închis nicio şcoală, doar reorganizăm reţeaua în sensul de a considera una dintre unităţi ca unitate cu personalitate juridică şi celelalte fiind structure.

Rep.: Care sunt unităţile de învăţământ comasate prin decizia Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş?

S.S.: Unităţile de învăţământ din Ernei şi Dumbrăvioara vizează prima comasare pe care am prevăzut-o. O altă comasare este prevăzută la nivelul oraşului Miercurea Nirajului, şi anume liceul cu gimnaziul. Aceste două unităţi, mai ales partea de liceu, funcţionează foarte greu din cauza numărului foarte mic de elevi şi în acest context datorită costului standard care e redus şi creează nemulţumiri, avem probleme cu asigurarea personalului nedidactic. A treia comasare concepută de noi este la Iernut, tot aşa, liceul cu gimnaziul. Dacă noi nu facem această comasare, liceul este în pericol foarte mare pentru că nu va mai putea funcţiona datorită cadrelor nedidactice. Partea de funcţionare a unei unităţi de învăţământ ţine şi de personalul nedidactic. Ai nevoie de secretară, contabil, paznic, administrator, bibliotecar. Dacă numărul de copii este redus, automat scad costurile şi nu ai de unde asigura funcţionarea şi salariile personalului nedidactic. În fine, cele două comasări din Târgu-Mureş se referă la Gimnaziul „Mihai Viteazul” cu Gimnaziul „Tudor Vladimirescu” pe nordul cartierului Tudor Vladimirescu, respectiv Gimnaziul „George Coşbuc” şi Gimnaziul „Romulus Guga” pe sudul cartierului Tudor Vladimirescu.

2

Rep.: Cum se vor realiza efectiv cele două comasări de şcoli din Târgu-Mureş?

S.S.: În urma studiului pe care l-am făcut, nu avem niciun efect negativ asupra personalului didactic în ceea ce priveşte comasările. Am făcut diverse calcule în acest sens. Dacă discutăm de comasarea Gimnaziului „Mihai Viteazul” cu Gimnaziul „Tudor Vladimirescu”, în urma comasării vor rezulta la clasele I-IV un număr de 24 de clase la secţia română şi 10 clase la secţia maghiară. La ciclul gimnazial, discutăm de 17 clase la secţia română şi 7 clase la secţia maghiară. La cealaltă structură, comasarea dintre Gimnaziile „George Coşbuc” şi „Romulus Guga” avem la clasele I-IV un număr de 17 clase la secţia română şi 10 la secţia maghiarăm iar la clasele V-VIII avem 13 clase la secţia română şi 8 la secţia maghiară.

Rep.: Care va fi efectul scontat în cazul acestor comasări?

S.S.: Analizând efectele comasării făcute acum zece ani pe alte unităţi de învăţământ din Târgu-Mureş, cum este Gimnaziul „Dacia” sau zona Bălcescu sau Dâmbu Pietros, s-a constatat că în urma acestor restructurări a crescut foarte mult calitatea unităţilor de învăţământ astfel rezultate. Dacă despre „Dacia” în urmă cu zece ani nu vorbea nimeni sub niciun fel, astăzi „Dacia” este una dintre cele mai căutate unităţi de învăţământ din Târgu-Mureş, la acelaşi nivel cu „Europa”, „Papiu” şi „Unirea”. Noi spunem astfel: nu e totuna să „alergi” singur pe o pistă şi să ieşi primul sau să „alerge” 24 de cadre didactice şi să fii în top. Apare evident concurenţa, ceea ce înseamnă spiritul competitiv şi până la urmă efectul este calitatea actului de învăţământ.

Rep.: Clasele rezultate în urma comasărilor vor fi de 35 de elevi sau de 20-25 de elevi?

S.S.: Prin aceste comasări asistăm la o echilibrare a efectivelor de copii şi avem studii clare. De exemplu, la cinci clase pregătitoare avem 126 de copii, respectiv 136 de copii. Această comasare permite înfiinţarea unei noi clase, fără nicio problemă. La o altă şcoală, la cinci clase avem 128 de copii, ceea ce de asemenea ne permite înfiinţarea unei noi clase. Eu nu merg pe ideea reducerii de clase, ci dimpotrivă. Pe mine mă interesează efectele asupra copilului. Mă interesează ca acel copil să primească o educaţie de calitate care nu poate să vină din efective stufoase. În ceea ce priveşte secţia maghiară, se vede că efectivele sunt mai „subţiri” comparativ cu anii anteriori… La două clase avem 52 de copii, respectiv 51 de copii, iar la o altă şcoală 38 de copii şi 46.

Rep.: Unde se câştigă la gestionarea şi eficientizarea cheltuielilor?

S.S.: La personalul nedidactic şi la conducere şi vă ofer câteva exemple. Prin comasarea Gimnaziilor „Mihai Viteazul” şi „Tudor Vladimirescu” vom câştiga un director. Nu vom mai avea doi, ci doar unul. Din doi directori adjuncţi vor rămâne tot doi, câte unul la fiecare locaţie. La contabil, avem 1,5 din care va rămâne un singur post. La administrator avem 1,5 care va rămâne deoarece avem şi o grădiniţă cu program normal. Din trei secretare vor rămâne două. La bibliotecară avem 1,5 din care va rămâne un post. La îngrijitori nu ne atingem, vor fi 13,5 posturi, la paznici vor rămâne la fel, trei, iar la muncitori sunt trei posturi din care vor rămâne două. Posturile de bucătărese rămân aceleaşi, trei norme, iar laborante nu avem. La cealaltă comasare, dintre Gimnaziile „George Coşbuc” şi „Romulus Guga” din doi directori va rămâne unul, cele două posturi de director adjunct vor rămâne, numărul de contabili se va restrânge de la doi la unu, cei doi administratori vor rămâne, din trei secretare vor rămâne două, va rămâne o singură bibliotecară, iar de îngrijitori, paznici, muncitorii de întreţinere, bucutărese şi posturile de la spălătorie nu ne atingem. Practic, vom câştiga cinci posturi la o comasare şi acest lucru e valabil şi la celelalte comasări despre care am discutat. În total, e vorba de circa 25-30 de posturi nedidactice.

Rep.: Ce se va întâmpla cu posturile reduse?

S.S.: Subliniez că persoanele ale căror posturi au fost reduse sau desfiinţate nu pleacă din sistem pentru că noi avem ieşiri din sistem pe pensionări şi cauzate de alte motive şi aceste persoane vor fi redistribuite în sistem. Per total scade numărul acestor categorii de angajaţi, dar persoanele în cauză nu pleacă din system.

Rep.: Când a fost luată decizia cu privire la comasări şi când va intra în vigoare?

S.S.: Decizia a fost luată în şedinţa Consiliului de Administraţie a Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş din 14 ianuarie 2016 şi va intra în vigoare din data de 1 septembrie 2016.

Rep.: Vă rog, pentru final, un mesaj pentru părinţii care au copii în unităţile de învăţământ vizate de comasare…

S.S.: Mesajul pentru părinţi este următorul: împreună cu Asociaţiile de Părinţi care au fost la mine în audienţă am gândit o soluţie tranzitorie. Existau două variante, una dintre ele era să se treacă de la început la separarea pe clădiri a ciclurilor sau pe parcursul anilor, însă această decizie nu e a Inspectoratului Şcolar. Şcoala rezultată din comasare va decide cadrul cel mai optim de organizare a unităţii. Fie va pune elevii din clasele I-IV într-o clădire şi elevii claselor V-VIII în altă clădire, fie clasele pot fi amestecate în cele două clădiri. Foarte mulţi părinţi au investit în clădiri, în săli de clasă şi având în vedere acest aspect am ajuns la un acord cu părinţii care prevede că toate clasele existente să rămână pe loc. Clasa pregătitoare de la anul deja se va forma în noua locaţie unde vor să fie mai departe aceste clase I-IV, clasele de a II-a, a III-a şi a IV-a, actuala pregătitoare şi a I-a rămân în locaţiile actuale, nu se mişcă nicăieri. Actuala a V-a, a VI-a şi a VII-a rămân, de asemenea, pe loc. Viitoarea clasă pregătitoare va fi într-un singur loc şi viitoarea clasă a V-a va fi în alt loc. Timp de trei ani, acest proces va duce la separarea pe cicluri, fără niciun fel de convulsie în cadrul unităţii de învăţământ. Repet, această soluţie va fi aleasă de conducerile şcolilor…

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE