Home / Reportaj / O zi și jumătate într-o capitală spectaculoasă: Amsterdam

O zi și jumătate într-o capitală spectaculoasă: Amsterdam

Distribuie

Foto 5

Amsterdam, capitala Olandei, este, cu siguranță, unul dintre cele mai cosmopolite orașe pe care le-am vizitat. Un oraș pe care nu îl recomandăm puritanilor pentru că s-ar putea să aibă un șoc întâlnind în centrul orașului prostituate (roșu este orașul și de la culoarea cărămizii ), coffee shop-uri și terase unde berea curge gârlă în apropiere de biserici. Amsterdam este un oraș multietnic și multi-rase interesant, care pare să fi depășit, cel puțin din punctul de vedere al unui turist de o săptămână, problemele interetnice și interrasiale. Amsterdam mai este orașul cu un respect deosebit pentru mediul înconjurător, unde constați domnia bicicliștilor – și scuteriștilor – în fața mijloacelor de transport în comun, altor autovehicule și pietonilor. Cum a arătat prima noastră seară și prima noastră zi în Amsterdam, vă invităm să citiți mai jos.

 

Sâmbătă dimineața am decolat spre Amsterdam, Olanda, via Aeroportul din Eindhoven. Zborul a întârziat 30 minute pentru că în Someșeni, unde se află Aeroportul Avram Iancu din Cluj-Napoca era ceață. Călătoria a fost scurtă, două ore, și iată-ne ajunși pe Aeroportul din Eindhoven. În aeroport, în afară de spațiile obișnuite pe care le regăsim în orice aeroport, ne-a plăcut locul amenajat pentru a te fotografia cu una dintre echipele fanion ale batavilor – PSV Eindhoven.

Foto 1
Din Eindhoven poți să pleci spre Amsterdam fie cu un autocar – noi am ales AirExpressBus -, fie să urci într-un autobuz de transfer – 400 sau 401 – care te duce la gara centrală din oraș, iar de acolo să călătorești cu trenul. Noi am ales prima variantă pentru că era mai simplu cu bagajele de cală după noi, ceea ce ne-a costat 40 de euro, dus-întors. Dacă am fi rezervat online, am fi plătit 38.50 euro, iar dacă am fi optat doar pentru o călătorie – 22,5 euro. Cu trenul, nici nu ar fi fost cea mai bună idee de această dată, deoarece sunt lucrări în execuție și ar fi trebui să schimbăm de câteva ori trenul. Așa că, atunci când alegeți una dintre variante, verificați și orice problemă care ar putea apărea pe traseu.
Orice ați alege, călătoria durează în jur de două ore.
Drumul spre Amsterdam, pe autostradă normal , a fost deosebit de interesant din punctul de vedere al unui reporter preocupat și de mediul economic. Numărul clădirilor de birouri și al fabricilor unor mari companii mondiale este impresionant de-a lungul celor 123 de kilometri de parcurs între industrialul Eindhoven și capitala Amsterdam.

 

Un oau prelungit pentru Amsterdam

Foto 4

Când am ajuns sâmbătă după-amiaza în Amsterdam, primul cuvânt care ne-a venit în minte a fost spectaculos. Și, cum ne-am convins de sâmbătă încoace, este spectaculos din centru spre zonele mai îndepărtate pentru că nu există diferențe între infrastructura rutieră din centru și cea de la periferie, iar clădirile, deși arhitectural mai sărace în detalii decât în centru, sunt totuși deosebite cu amprenta lor de cărămidă pe pereții exteriori ai clădirilor.
Un al doilea aspect impresionant este transportul în comun. Un turist își poate foarte ușor construi traseul pe o săptămână combinând tramvaiele, autobuzele și metrourile care împânzesc capitala Olandei. Un abonament de 6 zile costă 30 de euro și poate fi achiziționat din foarte multe puncte, doar să cauți un punct GVB, cum se numește operatorul de transport sau direct din mijlocul de transport în comun. Altfel, o oră cu mijloacele de transport e 2,90 euro, iar pe o zi plătești 7,50 euro. Cele 24 de ore încep de la primul check-in magnetic, indiferent când ai cumpărat cartela. Când călătorești, sunt dese anunțurile de a „composta” cartela și la coborâre. În prima seară, sâmbătă, am avut probleme la a coborî la stația unde se afla hotelul unde eram cazați, deoarece vocea care anunța stația următoare era acoperită de oamenii care vorbeau tare și râdeau zgomotos. Așa că, pentru a nu călători mai mult decât intenționați, numărați stațiile.

 

Ce poți să faci în Amsterdam?

Foto 13

Multe. Poți să începi cu închirierea unei biciclete și să străbați întreg Amsterdamul pentru a-l studia. Poți să îți alegi de la un operator o excursie – cu autocarul sau pe apă – cu ghid în Amsterdam (sau în alte zone ale Olandei) și să afli despre oraș astfel. Sau poți cu o hartă și cu o listă de obiective în mână să străbați Amsterdamul pe jos. Oricum, aproape orice traseu alegi, acesta pleacă invariabil din zona Damrak. Aici înainte de a ajunge în piața unde este Palatul Regal dați peste Muzeul Lumea Corpului Uman. Pe o latură a pieței veți găsi, de asemenea, unul din muzeele Tussaud care se află pe planetă. Noi am ales să vizităm Rijksmuseum, recomandat de unul dintre studenții români care studiază în Olanda. Rijksmuseum este o alegere bună pentru că în același loc înveți istoria țării gazdă atât din colecțiile speciale – machete de nave, arme, porțelanuri și sticlărie, instrumente muzicale, obiecte de mobilier sau operele de artă. Înveți multe și despre personalitățile Olandei – altele decât William de Orania – sau despre colecționarii pasionați din Compania Indiile de Vest sau care au ajuns până în Japonia sau Brazilia. Poate cel mai important, ai ocazia să îl vezi pe Rembrandt la el acasă, lucrările sale mai exact, inclusiv celebrul tablou Rondul de noapte, și capodoperele altor pictori care întregesc școala olandeză de arte plastice, străbătând vizual în evoluție și curentele artistice.

Foto 14
Trebuie să vă pregătiți pentru o vizită prelungă, pentru că ne-a luat patru ore să trecem prin tot muzeul și tot nu suntem mulțumiți de cât ne-am oprit asupra unor piese din colecțiile expuse.
Rijksmuseum există datorită fondatorului Philips și ai unor sponsori printre care ING, BankGiroLoterij sau kpn.
Rijksmuseum este o alegere bună și pentru că este foarte aproape de Muzeul Van Gogh și de cel al diamantelor – pentru amatorii de pietre prețioase și bijuterii, trecând printr-un parc cu un iaz unde găsiți și semnul I am amsterdam – de altfel un website oficial al orașului are chiar această denumire.
Alte obiective care merită vizitate sunt casele memoriale ale lui Rembrandt și Van Gogh, Muzeul Istoric al Evreilor, puteți, de asemenea, să vă plimbați într-o barcă/vas pe canale – costă 15 euro o oră -, să vă opriți în numeroasele parcuri și piețe, unde aveți parte și de spectacole stradale, să treceți prin piața de flori și multe, multe altele.

 

Duminica titlului

Foto 16

Duminică a fost o revărsare alb-roșie pe străzile din Amsterdam. Suporterii lui Ajax au sperat până în ultima clipă că echipa lor va câștiga supremația în fotbalul olandez în fața rivalilor de la PSV Eindhoven. Cele două echipe erau la egalitate înainte de ultima partidă, decisivă pentru titlu, cu 81 de puncte, despărțite de golaveraj. Revărsarea suporterilor a adus și multă poliție în jurul Central Station din Amsterdam și în piețele unde a putut fi urmărită partida – în Rembrandtplein, de exemplu. Nu a fost însă duminica bucuriei pentru cea mai titrată echipă olandeză. Ajax a remizat în deplasare cu penultima clasată, De Graafschap, scor 1-1, în timp ce PSV s-a impus, tot în deplasare, la PEC Zwolle cu 3 la 1. La defluirea suporterilor au fost câteva probleme cu circulația mijloacelor de transport în comun care nu au oprit în anumite stații sau au fost deviate pe alte trasee și în piețe a rămas o mare de obiecte de plastic și metal, paharele și dozele de bere. Seara însă au apărut echipele de curățenie care și-au pus în funcțiune furtunurile cu apă sau au fost puse la lucru mașinile cu perii de curățat. Dimineața, puține locuri mai păstrau amintirea după-amiezii trecute. Retragerea spre case a suporterilor și plecarea unei mari părți a turiștilor a mai adus o cvasi-liniște pe străzile de Amsterdam.

 

Bere și iarbă

Foto 10

Dacă vă întrebați ce miros are Veneția Nordului, cum este supranumit orașul Amsterdam, trebuie să vă dezamăgim. Nu veți simți nicăieri mirosul canalelor din Veneția italiană. În schimb, în Amsterdam, în centru, în Ring, cum i se spune zonei centrale datorită formei rotunde, nările vă vor fi deseori asaltate de mirosul berii și al jointurilor, cum terasele sunt amplasate, pe trotuare, iar nu puțini turiști sau localnici fumează nu doar în coffee shopurile amenajate special, ci și pe stradă.
Amsterdamul, nu mai e secret, e renumit și pentru viața de noapte. Localurile sunt deschise până târziu în noapte, oamenii fiind atrași, de asemenea, de celebrul Red Light District cu prostituatele în vitrine – de altfel și aici există muzee, cu specificul lor erotic -, și cum aminteam deja de coffee shop-uri. De altfel, turismul sexual aduce Olandei peste 1 miliard de euro, ceea ce reprezintă aproximativ 5 % din Produsul Intern Brut.
Amsterdam pare un loc perfect pentru cei care renunță la celibat pentru o petrecere de burlăcițe/burlaci de pomină, care să rămână însă aici.

 

Minusuri

Foto 9

Până acum, singurele minusuri ale orașului sunt curățenia în zonele turistice, unde vizitatorii nu se prea agită să nimerească numeroasele coșuri de gunoi, respectiv parțial mâncarea – învechită, diferită sau fără gust -, însă am avut noroc și de un burger vegetarian cu ciuperci foarte bun.
Luni a început conferința pentru care suntem la Amsterdam – Flame, organizată de Informa Energy, parte a Informa PLC, însă vom reveni cu informații, sperăm interesante din capitală și din cea administrativă, Haga.

Ligia VORO


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

FOTO: Vizită specială pentru liceeni la Batalionul Operații Speciale „Vulturii“ din Târgu Mureș

DistribuieBatalionul Operaţii Speciale „Vulturii“ s-a înființat la 1 martie 2003, sub denumirea iniţială de Batalionul …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.