EduSal și comasările unităților școlare – perspectiva ISJ Mureș Invatamant
  • vali.covaciu
  • 0 comentarii
  • 1810 Vizualizări

EduSal și comasările unităților școlare – perspectiva ISJ Mureș

Stefan SomesanDeciziile Inspectoratului Școlar Județean Mureș de a comasa unități școlare au fost atacate de Primăria Iernut și de Primăria Municipiului Târgu-Mureș.Vineri, 22 iulie, m-am întâlnit cu Ștefan Someșan, inspectorul școlar general, și cu Rodica Rânja, responsabilă cu rețeaua școlară în cadrul ISJ Mureș, pentru a vedea care este poziția instituției pe care o reprezintă și pentru a afla de ce consideră necesare aceste comasări.

Finațarea școlilor

„Costul standard se stabilește diferențiat în funcție de costurile specifice ale fiecărei unități, altul este costul pentru ciclul primar decât cel pentru ciclul gimnazial sau decât cel pentru ciclul liceal, de asemenea, este diferit și pentru grădinițe. La costul standard se mai adaugă un coeficient de îmbunătățire în cazul minorităților naționale, pentru că acolo există câteva ore în plus de limba maternă. Instituțiile de învățământ sunt finanțate în funcție de numărul de elevi, fiind alocată o sumă fixă pentru fiecare elev. Din acești bani școlile trebuie să-și acopere toate cheltuielile. Și pe cele cu salarizarea și pe cele administrative. Tot ce înseamnă funcționarea unității de învățământ. Când o școală are clase cu un efectiv de elevi cu mult sub numărul maxim, atunci, automat, apar derapajele și unitățile școlare ajung să fie subfinanțate”, a explicat inspectorul școlar general, Ștefan Someșan. „Consecința imediată a acestui lucru este afectarea posturilor nedidactice”, a completat acesta.

Optimizarea costurilor

„Când ne gândim la o comasare de unități școlare, cum este cazul și în Iernut și în Tîrgu-Mureș, ne gândim, în primul rând, la optimizarea posturilor nedidactice. De regulă, șase-șapte posturi nedidactice se pot reduce printr-o comasare. Ceea ce a declarat Horațiu Lobonț, legat de comasările din Târgu-Mures, nu este adevărat, vor fi reduse mai multe posturi”, a precizat Ștefan Someșan. Problema, în cazul școlilor din Tîrgu-Mureș, era cauzată de efectivele mici ale claselor cu predare în limba maghiară. „De exemplu, prin comasarea Gimaziului „Mihai Viteazul” cu Gimnaziul „Tudor Vladimirescu” vor fi reduse clasele cu predare în limba maghiară, pentru că în prezent există clase cu 14-15 elevi, pe când ar trebui să fie între 25 și 30”, a precizat Rodica Rânja, responsabil cu rețeaua școlară, în cadrul Inspectoratului Școlar Județean.

EduSal, programul prin care sunt plătite salariile

„Eu în contractul de management cu Ministerul Educației am două puncte, care sunt chestiuni vitale, încadrarea în costuri și încadrarea în posturi, lucruri care se leagă între ele.De ce? Pentru că Ministerul utilizează programul EduSal care se blochează automat de la nivel național în momentul în care județul Mureș nu respectă numărul de posturi. În județul Mureș, anul trecut, am avut 8646 de posturi, în total, tot ce înseamnă sistemul de învățământ de stat. Dacă am și trei posturi în plus, programul se blochează și nu se plătesc salariile pe tot județul. Așa e gândit programul, iar eu trebuie să am și o rezervă de măcar zece posturi la dispoziție, pentru orice eventualitate, în caz că intervine o situație mai deosebită”, a explicat Ștefan Someșan. „Noi trebuie să echilibrăm situația între mediul rural și cel urban, pentru că în mediul rural avem foarte multe cazuri cu clase cu număr mic de elevi. Și, atunci, pentru a avea un buget echilibrat la nivel de județ, trebuie să avem grijă ca în mediul urban clasele să fie ocupate pe cât posibil până la numărul maxim”, a adăugat Rodica Rânja. „Astfel, având două școli la 100 de metri, rezolv și problema aceasta, prin comasare”, a completat Ștefan Someșan. „Noi suntem administratori ai banilor publici și trebuie să găsim soluții pentru ca nicio școală să nu se închidă. Acest aspect e foarte important: comasarea nu înseamnă închiderea sau desființarea școlilor. Alt aspect foarte important este faptul că prin această măsură posturile profesorilor devin mult mai sigure, fiindu-le mult mai ușor să-și facă norma, acest lucru nu-l înțeleg nici primarii, nici domnul Horațiu Lobonț de la Direcția Școli”, a mai spus acesta.

„Banii vin de la Minister”

„Problema este cine plătește diferențele?”, a intervenit Rodica Rânja. „Există un articol în Legea Educației, care permite consiliilor locale să acopere diferențele, dar eu am nevoie de o hotărâre de consiliu în care să fie precizată exact suma de bani pe care o vor aloca. Nu este suficientă o hotărâre în care Primăria doar să spună că va acoperi costurile pentru niște posturi nedidactice, fără să precizeze o sumă exactă. Pe de altă parte, acel articol, a fost folosit și se referă mai mult la alte costuri, nu neapărat la salarizare”, a declarat Ștefan Someșan. „Orice finanțare a sistemului de învățământ vine de la Ministerul Educației, prin primării, dar banii vin de la Minister”, a precizat Rodica Rânja.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE