Proiect didactic deosebit, prezentat, astăzi, la Bookfest Tîrgu-Mureș Invatamant
  • vali.covaciu
  • 0 comentarii
  • 604 Vizualizări

Proiect didactic deosebit, prezentat, astăzi, la Bookfest Tîrgu-Mureș

„În cadrul conferinței „Experiențe didactice în context multicultural”, zece dascăli de Limba și literatura română, au lucrat împreună într-un atelier de receptare a textului liric, iar rezultatul se află în paginile acestui volum”, ne-a spus Bogdan Rațiu, profesor de limba și literatura română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Tîrgu-Mureș, coordonatorul volumului Dialog cu textul liric.

Lansarea volumului „Dialog cu textul liric” este programată vineri, 9 septembrie, de la ora 18.30. La eveniment vor participa: Bogdan Rațiu, Gabriela Iliescu, Dănuț Lung, Raluca Marian, Cristina Matei, Nagy Judith, Doina Pocan, Aurora Stănescu, Szoverfi Judit și Claudia Șopterean. Moderator: Valentin Ajder.

O nouă perspectivă didactică

Cartea reprezintă un efort prin care autorii invită la o revigorare a receptării liricii. Deși este un gen important al redescoperirilor interioare, actul didactic nu oferă suficientă problematizare, nu fructifică și nu construiește identitatea elevului. De aceea, cartea va încerca să traverseze atât lumea poetică românească, cât și universul interior al elevului.

E un excurs activ în lirica românească, cu o perspectivă didactică nouă, cu modele de înțelegere și interpretare a textului, care nu sunt foarte des întâlnite în alte auxiliare. În acest sens, autorii au selectat conceptele operaționale ale genului liric, le-au definit și sintetizat în jurul instanțelor comunicării lirice: autor – eul liric – act creator, cuvânt, artă poetică, cititor, conștiința creatoare. De asemenea, s-au utilizat și operaționalizat conceptele lingvistice, semiotice, poetice, aprecieri critice și mărcile identitare ale tipologiei eului.

(Bogdan Rațiu)

Dialog cu textul liric, Bogdan Rațiu (coord.)

Un volum menit să apropie elevii de liceu de poezie

Volumul poate fi privit atât ca un auxiliar de lucru pentru clasele de liceu, deoarece respectă programa școlară, cât și un ghid metodic de receptare a genului liric. Această dublă utilitate oferă o deschidere teoretică și aplicativă, iar capitolele sunt construite pe principii diferite, respectând competențele pe care elevii trebuie să le dețină pentru a deveni cititori de poezie.

În plus primele pagini sunt dedicate fanteziei, sensibilității, stărilor afective, valorilor ascunse în textul liric. Deschiderea spre inteligența emoțională a elevului, încercarea de a propune probleme cu substanță pentru dezvoltarea gândirii critice, precum și strategiile non-cognitive dedicate interpretării simbolice prin mit/ simbol/ imagine sunt întregite de perspectiva meta-cognitivă, primul capitol având inserate o serie de întrebări de autoreglare a strategiilor de educare a sensibilității și lecturii genului liric.

Capitolul secund își propune dezvoltarea competenței culturale a elevului, fiind dedicate temelor poetice care cuprind definiri, corelații text-imagine, clasificări tematice și raporturi intertextuale. În plus, se propune o educare a lecturii prin apelul la mit, la celelalte arte, precum și la valențele simbolurilor dominante.

Al treilea capitol parcurge diacronic perioadele culturale, dinspre pașoptism, spre postmodernitate. E un capitol ce sistematizează referințe critice relevante, clasifică și valorifică texte lirice importante pentru pregătirea examenului de Bacalaureat. Apoi, am dedicat numeroase pagini sistematizării viziunii despre lume a canonicilor, a poeților care au conturat profilul liricii românești. De la texte în care destinul autorului este ficționalizat, la etapele poetice sau la diverse referințe critice, toate acestea conduc la apropierea elevului de istoria literară. Iar capitolul final, se numește „Exerciții interpretative” și aduce în discuție texte substanțiale, modele interpretative, care întregesc ideile expuse în capitolele precedente.

Toate aplicațiile și modelele realizate au reprezentat viziunea autorilor în urma unei documentări atente referitoare la studiile de didactică atât din bibliografia din țară, cât și din străinătate, oferind astfel un plus la educarea sensibilității în fața liricii.

(Bogdan Rațiu)

Îi felicităm, de pe acum, pe autori și pe toți cei implicați în realizarea și editarea volumului! Ne vedem, la 18.30, în foaierul Teatrului Național.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE