Cătălin Micloș, primul pilot român pe un avion F16: „F16 aduce și know-how” Eveniment
  • vali.covaciu
  • 0 comentarii
  • 1245 Vizualizări

Cătălin Micloș, primul pilot român pe un avion F16: „F16 aduce și know-how”

Povestea primelor avioane F16 ale Armatei Române a fost relatată, miercuri 9 noiembrie 2016, de la ora 12.00, de jurnalistul Adelin Petrișor împreună cu fostul Ministru al Apărării Naționale, Mircea Dușa, acestora adăugându-li-se piloții Adrian Motorga și Cătălin Micloș.

foto-1Evenimentul a avut loc în sala de conferințe a Muzeului Județean Mureș din Cetatea Medievală, în clădirea fostei cazarme.
Primele sașe aeronave de lupta F16, cumpărate din Portugalia de Ministerul Apărării, au aterizat, în 29 septembrie 2016, seara, la baza aeriană de la Fetești. Restul escadrilei va ajunge în țară până în aprilie, anul viitor.

În deschidere a vorbit Ovidiu Maior, purtătorul de cuvânt al companiei Azomureș – organizatorul evenimentului, în parteneriat cu Aeroportul „Transilvania” și cu Asociația Alumni a Universității „Petru Maior” din Tîrgu-Mureș. „Îi mulțumesc lui Adelin Petrișor pentru că a acceptat invitația de a fi astăzi, aici, alături de noi, domnului Mircea Dușa, ministrul Apărării Naționale, în timpul mandatului căruia s-a semnat contractul pentru achiziția primele avioane F16. Le mulțumesc și celor doi piloți, comandorul Adrian Motorga, comandantul escadrilei de MIG 21 Lancer de la Baza 71 Aeriană de la Câmpia Turzii și comandorul Cătălin Micloș, pilot-instructor pe F16, primul pilot român care a zburat pe un avion F16 cu simplă comandă”, a spus Ovidiu Maior. Apoi l-a invitat pe fostul ministru al Apărării Naționale să vorbească despre semnarea contractului în anul 2013.

Despre dezvoltarea capacității operaționale și creșterea bugetului

Mircea Dușa a apreciat inițiativa organizatorilor, după care a făcut o trecere în revistă a măsurilor luate pentru creșterea finanțării Armatei Române în vederea îmbunătățirii capacității operaționale și pentru dezvoltare unui program de înzestrare și de modernizare, începând cu anul 2004, după aderarea Românie la NATO. „Anul 2013 a fost un an crucial pentru Armata României și pentru Ministerul Apărării Naționale”, a spus Mircea Dușa, explicând că din acel an fondurile alocate bugetului apărării au început să crească, astfel încât anul acesta a ajuns la 1,7% din Produsul Intern Brut (PIB), urmând ca în 2017 să ajungă la 2%. „Sunt convins că acest lucru se va întâmpla, mai ales că toate partidele au semnat acel acord politic, ca timp de 10 ani să alocăm 2% din PIB pentru Apărare”, a subliniat Dușa.

În continuare fostul ministru a vorbit despre anul 2013, când a fost aprobată în CSAT o propunere pentru ceșterea capacității operaționale, care se referă și la dotarea tehnică, dar și la pregătirea militarilor, a precizat Mircea Dușa. „Odată rezolvată această problemă legată de bani (…), Ministerul Apărării Naționale a trecut la realizarea acestor obiective”, a adăugat acesta, menționând că una dintre primele măsuri a fost mărirea orelor de zbor. „Astfel încât zboară suficient pentru ca să se pregătească și intruiască”, a precizat acesta. Apoi a enumerat dotările Armatei Române, la vremea aceea, de la avioanele de vânătoare MIG 21, până la cele de transport și la elicoptere, apoi a vorbit despre măsurile care au fost luate pentru modernizarea aparatelor existente. A amintit, de asemenea, de achiziția avioanelor de transport de tip cargo Spartan, precizând că în 2013 au fost găsite resurse pentru achiziționarea celor 7 aeronave – până în anul 2015.

foto-2-mircea-dusa-si-adelin-petrisor

Motivația achiziționării avioanelor F16

Fostul ministru a afirmat în anii anteriori au existat discuții privind achiziția de noi avioane, dar „niciodată nu s-a materializat nimic”. „Dacă nu luam o hotărâre în 2013, ajungeam ca undeva în anul 2018 să rămânem fără aviație de vânătoare și să vină cei din Ungaria sau din alt stat Nato să ne facă misiunea de poliție aeriană”, a spus Mircea Dușa. Apoi a explicat că, deși avioanele MIG 21 au fost modernizate, „resursa de zbor a acestor avioane se consumă undeva în anul 2018”, menționând că aceasta „nu poate fi prelungită la nesfârșit”.

„Pentru că era o problemă complicată și delicată legată de achiziția acestor avioane, m-am documentat și eu destul de mult”, a spus Dușa, povestindu-ne că a zburat atât cu MIG 21, cât și cu F16. „S-au cerut oferte de la mai multe state și până la urmă s-a considerat că aceasta este cea mai avantajoasă și am început acest program. Ce înseamnă acest pachet? În primul rând achiziția a 12 avioane, printr-un acord între Guvernele României și Portugaliei, prin Ministerele Apărării Naționale, dar și un acord cu Statele Unite. Pentru că portughezii aveau 9 avioane și noi trebuia să achiziționăm 12 avioane. Trei au fost livrate de către Statele Unite și mai ales cele cu dublă-comandă”, a precizat Dușa.

Conform fostului ministru acordul cu portughezii, prevedea pe lângă achiziția avioanelor și modernizarea acestora, motoare noi, inclusiv de rezervă, „în program a intrat și pregătirea personalului tehnic, aproximativ 90 de persoane, și pregătirea piloților”. „În acest pachet intră și muniția, muniție inteligentă de ultimă generație. Practic avionul este o platformă de pe care se lansează muniția”, a adăugat Dușa.

„E F16 un pas înainte?”

După Mircea Dușa a luat cuvântul jurnalistul Adelin Petrișor. „E F16 un pas înainte?” E, clar, pentru aviație, un pas mare înainte. Se putea face afacerea asta mult mai bine? Clar, se putea face mult mai bine!”, a spus Adelin Petrișor, după care a subliniat faptul că deși avioanele achiziționate nu sunt noi, „avioanele sunt foarte bune și pot fi folosite încă 4-5000 de ore de zbor”.

„Dacă politicienii ar fi fost un pic mai buni, cred că ar fi făcut afacerea aceasta prin 2006-2007”, a adăugat jurnalistul. Apoi, a apreciat faptul că s-a reușit achiziționarea avioanele chiar și în condițiile din 2013. „Nu vă imaginați ce pierdeam. Nu e vorba doar despre pierderea prestigiului pentru faptul că vin alții și-ți protejează spațiul aerian. Nu, pierzi miliarde de dollari pe care tu de-a lungul timpului i-ai investit în piloți”, a mai spus Adelin Petrișor.

Jurnalistul a dat apoi exemplul Poloniei, care în 2003 au cumpărat 48 de avioane „ultima generație, nou-nouțe”. „Ce îți aduce în plus avionul nou? Se numește offset. E un contract în baza căruia tu plătești armament de x lei sau dolari și producătorul armamentului respectiv îți returnează ție în economie acei x bani înapoi, deci tu câști banii pe care i-ai investit în avioane. Asta doar în cazul în care cumperi aparatură nouă. Ce au făcut polonezii? Au cumpărat 48 de avioane noi, au plătit 3,5 miliarde de dolari și în 2015 aveau din offset 6,5 miliarde de dolari”, a explicat Adelin Petrișor.

„F16 aduce și know-how”

În cadrul evenimentului a fost proiectat și un reportaj realizat de Adelin Petrișor cu piloții români aflați în baza de pregătire din Portugalia, înainte de a aduce avioanele F16 în țară. După aceea comandorii Adrian Motorga și Cătălin Micloș au răspuns câtorva întrebări venite din partea lui Adelin Petrișor.

„Lucrurile sunt foarte clare, pentru că se lucrează pe documentație americană. F16 aduce și know-how, stilul acela de organizare foarte bun, în care fiecare știe ce are de făcut, care trebuie implementat, după cum bine știm, în societatea românească peste tot, dar și în forțele aeriene. Au fost doi ani de zile, mai avem în pregătire până anul viitor încă trei piloți și tehnicieni. Undeva anul viitor tot detașamentul va ajunge în România, unde antrenamentul va fi continuat cu sprijinul portughezilor pentru încă doi ani de zile”, ne-a spus comandorul Cătălin Micloș, pilot-instructor F16, comandantul escadrilei de avioane F16 de la Fetești. Acesta a afirmat că până în 2018 se urmărește ca toată escadrila de avioane F16, începând cu o parte avioanelor de anul viitor, să poată realiza misiunea de apărare a spațiului aerian. „Mai trebuie să construim în 7 piloți”, a precizat Micloș.

„E esențială pregătirea fizică”

Adelin Petrișor l-a întrebat pe Adrian Motorga cum îi simte pe piloții tineri care zboară pe MIG-uri. „Toată lumea vrea să treacă la F16, inclusiv eu”, a răspuns acesta, „dar pentru asta este obligatorie pregătirea inițială, care s-a dovedit a fi foarte bună pe avionul MIG 21”. Apoi, a descris similaritățile dintre MIG-uri și F16.

În momentul în care a vorbit despre pregătirea fizică, a intervenit și Cătălin Micloș: „cu MIG-ul nu atingi constant la antrenamente 9G”. Motorga a precizat că MIG-ul este limitat din construcție la 7G, iar gradul de suprasarcină poate scădea odată cu creșterea masei avionului, de exemplu, prin încărcarea cu muniție. „Dar nu stai constant în 7G, suprasarcina medie la MIG-uri este 4-5G. Ei, pentru a rezista la 9G îți trebuie o pregătire fizică foarte bună. E esențială pregătirea fizică”, a spus camandantul escadrilei de MIG 21 Lancer de la Câmpia Turzii. „Trebuie să vă imaginați un mic halterofil care și aleargă. Trebuie să mergi și la sală de 4-5 ori pe săptămână și trebuie să faci și alergare 3-4 km pe zi. Asta ca să reziști în caz că ajungi la suprasarcini de 8-9G, iar cu F16 se ajunge pentru are un motor care poate să susțină asemenea suprasarcini pentru un timp îndelungat”, a explicat comandorul Micloș.

„Avionul se zboară foarte ușor. Problema este că face atât de multe lucruri, atât de multe misiuni încât zborul rămâne pe planul doi”, ne-a spus Cătălin Micloș, referindu-se la F16. „Sunt foarte multe informații de care ești bombardat, atunci când trebuie să pilotezi avionul. Pilotajul este relativ simplu, dar fiind în mediul acela în care ești bombardat cu foarte multe informații pentru că trebuie executate misiuni, se poate greși. (…) nu este niciodată zburat numai de dragul de a zbura avionul. Niciodată nu ai timp la bordul unui F16 nu ai timp să te uiți pe geam să spui „uite ce frumos e muntele”. Ăsta-i spiritul în F16, trebuie să pui atât de multă presiune pe elev, pe student, încât să n-ai timp să repire. Dacă respiră înseamnă că nu e pregătit pentru misiune”, ne povestit, mai plastic, pilotul-instructor.

În final, s-a vorbit despre faptul că avioanele F16 au un grad mai mare de autonomie de zbor decât MIG-urile, având mai ales avantajul de a putea fi alimentate în aer. De asemenea, atât Adelin Petrișor, cât și cei doi piloți invitați au punctat faptul că, deși avioanele F16 achiziționate de Armata Română nu sunt noi, au avantajul că modelul a fost testat în foarte multe teatre de operații militare, față de alte aeronave noi, care nu au această experiență.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE