Cum au intrat partidele în campania electorală?
9 ianuarie 2017O primă analiză a perioadei de precampanie a identificat cele mai importante teme de pe agenda publică mureșeană, în cele două săptămâni anterioare campaniei, așa cum această agendă a fost definită de mass media locale.
Propunerea legislativă de eliminare a celor 102 taxe nefiscale, punerea în mişcare a acţiunii penale şi reţinerea pentru 24 de ore a inspectorului şcolar general al ISJ Mureş, Ştefan Someşan, declarațiile primarului Dorin Florea referitoare la excluderea Târgu-Mureşului dintre orașele unde vor fi construie spitale regionale, și Topul firmelor 2016 au fost, în zilele anterioare startului campaniei electorale, cele mai prezente teme în presa locală mureșeană.
Doar trei dintre candidații de pe listele partidelor mureșene au inclus, în discursul public, o parte dintre aceste teme: Horea Soporan a abordat propunerea PSD de eliminare a taxelor nefiscale, iar Marius Pașcan și Cristian Chirteș au atras atenția asupra problemelor de la Liceul Teologic „Rakoczi Ferenc” din Târgu-Mureș. Preocupați cu pregătirile de campanie, candidații au omis subiectul spitalului regional, cu toate că această propunere se regăsea atât în programul național de guvernare al PSD, cât și al PNL. De asemenea, partidele și candidații au omis să vorbească în perioada de precampanie despre economia mureșeană și proiectele pentru dezvoltarea acesteia, deși cadrul evenimențial oferit de Topul firmelor era extrem de generos în această idee și o sursă ideală pentru analize și propuneri de proiecte.
Mesajele candidaților la Senat
Cristian Chirteș (PNL) a reușit, în perioada de precampanie, cea mai vastă acoperire, prin mesaje proprii, din domeniile spațiului public. Au existat poziționări publice referitoare la teme naționale (comemorarea lui Gheorghe Șincai și Liceul Teologic „Rakoczi Ferenc”), teme sociale (Autostrada Târgu-Mureş – Iaşi, plata avansurilor pentru agricultori în proiectele din fonduri europene, dar și rezolvarea problemei câinilor însoţitori de turme). Din punct de vedere politic, Chirteș s-a axat pe detalierea unor puncte de programul de guvernare al lui Dacian Cioloș.
Horea Soporan (PSD) a optat pentru o temă națională (comemorarea lui Gheorghe Șincai) și pentru o temă personală (prezentarea candidatului)
Raul Boroș (ALDE) a adus în discuție o temă socială (acțiune de protecția mediului într-o comună mureșeană), precum și o temă politică (asocierea cu Călin Popescu Tăriceanu).
Claudiu Puiac (PMP) nu a fost prezent în spațiul public în perioada de precampanie.
Mesajele candidaților la Camera Deputaților
Cel mai activ candidat la Camera Deputaților în perioada de precampanie a fost Marius Pașcan (PMP). El a abordat cu preponderență teme personale, care indicau intenția conturării unui profil de candidat în jurul unor valori: familist, autor de cărți, fost prefect, om de echipă. Pașcan a adus în discursul public și tema Liceului Teologic din Târgu-Mureș.
Mara Togănel (PNL) a exploatat în precampanie evenimentul de comemorare a lui Gheorghe Șincai, iar Florin Buicu (PSD) a venit cu tema socială a sănătății, din punct de vedere politic marșând pe asocierea personală în proiectele locale și naționale ale PSD, la fel cum este și cazul lui Dinu Socotar, adeptul aceleiași strategii.
Dana Varga (ALDE) a inițiat o acțiune de ecologizare și s-a asociat în conturarea profilului de candidat cu Călin Popescu Tăriceanu, iar Lavinia Abu Amra (USR) a realizat o primă definire a apartenenței la acest partid Doru Oprișcan (PNL) nu a fost prezent în spațiul public în perioada de precampanie.
(Centrul de Strategii şi Analiză)
Prezenţa candidaţilor în spaţiul public în perioada de precampanie
PNL | PSD | PMP | ALDE | USR | |||||||
Chirteş | Togănel | Oprişcan | Soporan | Buicu | Socotar | Puiac | Paşcan | Boroş | Varga | Abu Amra | |
Cuvântul liber | Comemorare Gh. Şincai
Liceul Teologic Reformat
|
Comemorare Gh. Şincai | Comemorare Gh. Şincai | – | – | – | – | anunţ lansare carte | – | – | – |
Zi de Zi | Liceul Teologic Reformat
Miting lansare PNL Bucureşti |
– | – | Interviu de prezentare | Program sănătate PSD | – | – | – | – | – | |
TV | – | – | – | Ardeal TV
Ardeal TV
DAR TV (V.Gliga) |
Antena 3
B1 |
– | – | Ardeal TV
Ştii TV
Ştii TV |
– | Antena 3 | – |
facebook
|
11 | 4 | – | 15 | 61 | 6 | – | 16 | 17 | 69 | 5 |
Acţiune
campanie |
Şincai
Sărmaşu |
Şincai
Reghin Sărmaşu |
– | Sovata
Brâncoveneşti Vătava Târnăveni |
– | – | lansare carte | lansare carte | ecologizare Albeşti | ecologizare Albeşti | – |
Puncte tari | Puncte slabe | |
PNL | -adecvarea mesajului candidaţilor la agenda publică
-impunerea unor teme de interes în agenda publică
-prezenţa candidaţilor în trei localităţi ale judeţului
-preluarea locală a mesajului de implicare a PNL în proiectul Cioloş |
-lipsa de implicare a preşedintelui partidului în spaţiul public (vs PSD și V.Gliga)
-lipsa unui material unitar de campanie (vs. PSD și Telegraful de Mureş)
-lipsa candidaţilor în emisiunile televizate |
PSD | -implicarea preşedintelui V. Gliga în spaţiul public
-material unitar de campanie – Telegraful de Mureş
-materiale de promovare outdoor în Tîrgu Mureş
-prezenţa candidatului la Senat în emisiuni televizate
-prezenţa candidatului la Senat în acţiuni de teren
-prezenţa lui Florin Buicu Buicu în două emisiuni la televiziuni naţionale |
-prezenţa exclusivă în spaţiul public a candidatului la Senat
-lipsa din spaţiul public local a candidaţilor la Camera Deputaţilor
|
ALDE | -candidat cu potenţial de creştere la Camera Deputaţilor – D.Varga | -lipsa unei strategii de campanie definită |
PMP | -identificarea clară a mesajului naţional ca linie directoare a campaniei locale
-adecvarea acţiunilor de precampanie la mesajul general
-prezenţă activă a candidatului M.Paşcan în emisiuni televizate
-prezenţă activă şi adecvată a candidatului M.Paşcan în spaţiul public |
-asocierea în mentalul colectiv cu declaraţiile lui T.Băsescu
-asocierea lui M.Paşcan cu imaginea candidatului “unic” al PMP în județul Mureș |
USR | -conexiunea POL-USR în mesajele iniţiale | – neidentificarea unei strategii de campanie |
Lasă un comentariu