Transportul local târgumureșean tratat cu absențe Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 515 Vizualizări

Transportul local târgumureșean tratat cu absențe

Consilierii locali târgumureșeni erau așteptați ieri la ședința Adunării Generale a Acționarilor (AGA) Transport Local SA. Ședința AGA nu s-a ținut din lipsă de cvorum, din totalul de 23 de aleși locali prezentându-se la ședință doar 9, iar legal ar fi fost necesară prezența a minim 12. Pe ordinea de zi a ședinței se numărau analiza evoluției societății pe ultimii cinci ani și prognoza planului de investiții.

 

La ședința AGA de ieri a Transport Local SA au participat din totalul de 23 de consilieri locali doar 9, și anume Sergiu Papuc – PSD, Pavel Dumitru și Dumitru Matei, de la PNL, Csiki Zsolt, Mozes Levente și Magyari Előd, de la UDMR, și toți cei aleși locali ai POL – Györfy Júlia, Mark Christian Hermann și Radu Bălaș.
Deoarece nu a existat cvorum de prezență, ședința fiind statutară dacă se întrunea jumătate plus unu din capitalul social al societății, adică 12 consilieri locali, aceasta nu s-a mai ținut. În termen de 15 zile, potrivit legii, va fi convocată următoarea ședință AGA care se va putea desfășura legal indiferent de numărul consilierilor locali care se vor prezenta.
Pe ordinea de zi a ședinței convocate de către directorul general al societății, Tatár Béla, au fost înscrise trei puncte, cele mai importante fiind analiza evoluției companiei în ultimii cinci ani și planul de investiții.

 

Foto 3

 

 

Cum a evoluat?

 

Începând din 2012, Transport Local SA a cunoscut o ușoară scădere după numărul de km efectiv parcurși, pentru ca în 2016, de la 4.174.371 de km efectuați acum 5 ani, autobuzele să parcurgă 4.789.745 de km. Un plus de peste 600 de mii de km, însemnând peste 1600 de km mai mulți parcurși zilnic.
Numărul de km parcurși au însemnat costuri cu motorina pentru asocierea dintre Transport Local SA și Siletina Impex SRL, în ultimul an, de 8,02 milioane de lei, la un cost mediu al combustibilului de 4,48 de lei, inclusiv TVA. Însă, achiziționarea combustibilului nu reprezintă cea mai mare cheltuială a societății deținută integral de Consiliul Local Tîrgu Mureș. Cheltuielile cu salariații reprezintă cel mai ridicat cost al companiei. Astfel, în 2016, salariile angajaților au reprezentat 10,1 milioane de lei, în condițiile în care 69 % din personal este încadrat cu salariul minim brut pe țară.
Din acest an, prognoza este de 12,12 milioane de lei bugetul de salarii, o dată cu aplicarea de la 1 februarie a salariului minim brut pe țară de 1450 de lei.
În 2016, Transport Local SA avea un număr mediu de salariați de 359 de persoane.
Alte cheltuieli sunt reprezentate de asigurări – RCA, CASCO, călători și bagaje – care au generat costuri de 841.389 de lei anul trecut.
Interesant este că din încasări, Transport Local SA nu acoperă decât combustibilul. În 2016, asocierea dintre Transport Local și Siletina Impex SRL a obținut din vânzări de bilete și abonamente în principal 8,14 milioane de lei, însă a cheltuit doar din cele de mai sus, adunate, aproape 20 de milioane de lei.
Banii necesari au venit din facturile emise către Primăria Tîrgu Mureș, cu titlu de subvenții, decontate pentru gratuitățile suportate pentru diferite categorii sociale. Astfel, din bugetul local, Transport Local a încasat 18,99 milioane de lei. De gratuități și reduceri pentru transportul public de persoane beneficiază în jur de 35.000 de persoane, însemnând elevi, studenți, pensionari, revoluționari, veterani de război, deținuți politici și persoane cu dizabilități.

 

Pentru viitor…

 

Foto 2

SC Transport Local SA nu se află în cea mai fericită situație, în condițiile în care parcul auto continuă să fie învechit, proiectul aprobat de modernizare nu a fost aplicat decât parțial, introducerea sistemului de e-ticketing a fost abandonat momentan, pentru a aminti doar o parte din probleme, iar încasările nu reprezintă nici măcar o jumătate din cheltuielile pe care societatea le are anual.
În acest context, aleșii locali care au tratat ședința prin neprezență se află înaintea luării unor decizii serioase care să asigure dezvoltarea transportului local, și anume înnoirea parcului auto, digitalizarea acestuia etc.
O soluție ar putea fi majorarea prețului biletului de transport, care este în prezent de 2 lei pentru o călătorie.
De asemenea, o altă variantă prin care ar putea fi atrase venituri suplimentare ar fi renunțarea la gratuități și tarifarea modică a persoanelor care acum beneficiază de gratuități și pentru care legea nu impune obligativitatea oferirii gratuității pe mijloacele de transport public de persoane.
O altă problemă care ar trebui discutată pentru a nu ne trezi ca în situația serviciilor de salubritate și de parcări pe ultima sută de metri cu niște contracte ajunse la termen este cea a continuării asocierii cu Siletina Impex SRL, contract care va expira în luna august. Contractul de asociere cu Siletina ridică două probleme. Dacă va fi continuat parteneriatul, atunci Transport Local SA nu va putea accesa fonduri europene deoarece finanțarea se acordă doar pentru societăți deținute de autorități publice locale. Dacă nu va fi continuat, Transport Local va avea nevoie de cel puțin 15-20 de autobuze pentru a acoperi toate traseele. Numărul suplimentar de autobuze presupune însă venituri mai ridicate pentru a putea fi achiziționate mijloacele de transport sau a fi plătite ratele de leasing pentru acestea.
Ligia VORO

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE