Share
Home / Administratie / Raport din Parlament (VII). Novák Csaba-Zoltán: “Activitatea noastră se desfășoară „around the clock”

Raport din Parlament (VII). Novák Csaba-Zoltán: “Activitatea noastră se desfășoară „around the clock”

Senatorul Novák Csaba-Zoltán a fost desemnat vicepreședinte al două comisii – Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și Comisia permanentă comună a Camerei Deputaților și Senatului pentru relația cu UNESCO – și membru în Comisia pentru politică externă. De asemenea, Novák Csaba-Zoltán deține în grupul parlamentar al UDMR funcția de secretar. Cu senatorul ne-am întâlnit foarte puțin din cauza programului său aglomerat și atunci am ales varianta virtuală. Ce mi-a răspuns la întrebări vă invit să lecturați mai jos.

 

Foto 3 Senat RO

 

Reporter: Care a fost programul dvs. din această săptămână?
Novák Csaba-Zoltán: La UDMR, ca de obicei, săptămâna începe cu întâlnirea membrilor din grupul parlamentar, ședință în care analizăm modul în care reprezentanții Uniunii au abordat cele mai importante evenimente și probleme care au apărut pe parcursul săptămânii anterioare. Tot în această întâlnire, discutăm punctual agenda săptămânii în curs, obiectivele care urmează să fie abordate în comisiile permanente sau votate în plen. Așadar, luni am avut ședința de grup și apoi reuniune în plen. Ziua de marți a început cu ședință în plen, după amiază am avut activități în comisiile permanente. Fac parte din două comisii permanente (comisia pentru învățământ și cea de politică externă). Astfel, am participat la două ședințe de comisii. Miercuri am început cu ședința comună a celor două camere ale Parlamentului, iar după aceasta am continuat activitățile în comisiile de specialitate. Miercuri, după ce s-au finalizat activitățile din comisiile de specialitate, am venit acasă, la Tîrgu Mureș. După cum vedeți, la București avem mult de lucru, un program foarte strâns, se poate spune fără exagerare că activitatea noastră se desfășoară „around the clock”. Și pauzele dintre ședințe sunt contra cronometru – sunt printre puținele momente în care am timp să pregătesc temele care urmează să fie discutate în comisii. Joi și vineri am avut activitate în circumscripție, întâlniri cu cetățenii, cu primarii din județul Mureș. În ianuarie am deschis biroul senatorial la Tîrgu Mureș. În ultimul timp nu trece o săptămână fără să mă întâlnesc măcar o dată cu oamenii, cu reprezentanți ai diferitelor instituții (părinți, profesori, angajați de la ISJ sau MEN) care sunt, direct sau indirect, implicați în cazul Liceului Teologic Romano-Catolic din Tîrgu Mureș.

 

Rep.: Cum a fost acomodarea cu Parlamentul, cum se simte un istoric în funcția de senator?
N. Cs-Z.: Chiar dacă de ceva timp am fost aproape de politică, activând în organizația municipală a UDMR și în Consiliul Local Tîrgu Mureș și, în calitate de istoric, specializat în istoria contemporană, practic am avut ocazia să analizez fenomenele politice care uneori au devenit istorie, dar am fost conștient că funcția și misiunea de senator presupune un alt nivel de pregătire și un alt tip de activitate și implicare profesională. Am fost surprins în mod plăcut de modul în care am fost primit de colegii mei din Uniune și cât de repede am reușit să mă acomodez în lumea complicată a comisiilor de specialitate. Dacă ești pregătit din punct vedere profesional și știi ce vrei să faci, ești apreciat de colegi. Iar faptul că ești aproape sau chiar implicat efectiv în lumea politică, înseamnă o experiență unică pentru un istoric. Marea diferență este însă dimensiunea responsabilității, responsabilitatea față de deciziile tale sau ale colegilor tăi. Înseamnă, în primul rând, asumare. Cred că activitatea de parlamentar mă ajută și mai mult în înțelegerea mecanismelor din viața politică, iar pregătirea și experiența de istoric mă ajută să am o perspectivă analitică asupra zonei politice.

 

Foto 2 Novak plen Senat

 

 

Educația și provocările sale

 

Rep.: Una dintre prioritățile actuale este modificarea Legii Educației Naționale. Care sunt amendamentele tale personale și ce propuneri are grupul parlamentar din care faci parte?
N. Cs-Z.: Din statutul special al UDMR de a reprezenta o comunitate etnică, rezultă și faptul că învățământul este un domeniu prioritar pentru noi. UDMR a avut un program electoral bine elaborat, în care situația învățământului în limba maternă ocupa un rol foarte important. Ne-am concentrat atât pe problemele specifice ale comunității maghiare cât și pe cele de nivel național. Suntem de acord cu faptul că Legea Educației Naționale trebuie schimbată, dar susținem că această schimbare se poate face numai în cazul în care noul Legislativ va avea curajul să modifice din temelii anumite aspecte, cum ar fi: continuarea descentralizării activităților din cadrul inspectoratelor județene, rezolvarea problemei suprasolicitării în cazul profesorilor, dar în special în cazul elevilor. Vom susține introducerea bacalaureatului diferențiat și tot ce înseamnă relansare în domeniul educației vocaționale. Vom susține păstrarea acelor elemente din vechea lege care s-au dovedit a fi bune în domeniul învățământului în limba maternă. De exemplu, predarea limbii române în comunitățile minorităților naționale după un plan de învățământ special și cu manuale speciale. Și, nu în ultimul rând, vom susține acel drept al fiecărei comunități (etnice, confesionale) de a înființa instituții de învățământ proprii. Cazul deja amintit al Liceului Teologic Romano-Catolic din Tîrgu Mureș demonstrează cât de mare este distanța între ceea ce însemnă drept garantat de lege și ce se întâmplă în practică. Într-un stat normal (după termenul folosit de premierul Grindeanu) noi, cei din comisia pentru învățământ, ar trebui să ne concentrăm asupra pregătirii noilor legi și să nu ne risipim energiile și nervii pentru o problemă administrativă care putea fi rezolvată de mult, cu bunăvoință, pe cale administrativă.

 

Rep.: În rândul elevilor, din păcate, este raportată creșterea incidenței bolilor cauzate de obezitate. Deși este o problemă de sănătate publică, educarea elevilor în domeniul nutriției consider că ar putea avea un rol important în descreșterea morbidității. Cum vedeți ca parlamentar o propunere de introducere a unei ore obligatorii de nutriție? Sau cum vedeți soluționarea acestei probleme din punct de vedere educațional?
N. Cs-Z.: Această problemă este una foarte importantă și are o latură teoretică și una practică. Educația teoretică în cadrul unei ore de nutriție ar fi utilă în educația copiilor noștri și cred că ar trebui să găsim soluții pentru un program educațional și la nivelul adulților, al părinților. Pentru eficiența acestor încercări teoretice ar fi însă extrem de importantă crearea posibilității pentru elevi de a servi o masă caldă la școală. Tocmai pentru aceasta am sprijinit programul pilot inițiat de guvernul trecut și preluat de actualul guvern, care oferă o masă caldă pentru elevi în 50 de unități școlare. Considerăm că acest program ar trebui lărgit cât mai repede, ca un prim pas, cel puțin în acele unități școlare care beneficiază de infrastructura necesară: bucătărie, cantină.

 

Rep.: Anual discutăm despre alocarea unui procent de 6 % din PIB educației, ceea ce nu se întâmplă. Ce propunere a avut UDMR recent în vederea creșterii graduale a procentului alocat educației?
N. Cs-Z.: Membrii UDMR din comisia pentru învățământ au susținut permanent alocarea de 6 % din PIB educației și au votat toate amendamentele care urmăreau creșterea procentului alocat educației. Din păcate n-am avut șansa de a avea un ministru al educației ca să punem în practică programul nostru electoral privind educația la nivel național. Vă pot spune însă, în calitate de membru al comisiei de învățământ, că împreună cu colegii mei, urmărim cu atenție modul în care se derulează proiectele asumate și încercăm să ne asigurăm că acestea sunt realiste și pot fi aplicate. În cazul în care se dovedesc nefuncționale, căutăm soluții viabile.

 

Despre colaborare. Poate instituționalizată

 

Rep.: Cum colaborați cu ceilalți parlamentari mureșeni?
N. Cs-Z.: Fiecare dintre noi reprezintă un partid, un segment al unui anumit electorat, dar ne unește faptul că toți suntem din aceeași unitate administrativă, județul Mureș, așadar avem și interese comune, care ar necesita o colaborare mai strânsă. Deocamdată am avut numai discuții informale, însă toți am fost de acord că ar trebui să instituționalizăm într-un fel acest tip de colaborare. Eu și colegii mei din UDMR suntem deschiși în orice moment pentru un dialog constructiv, care să ducă la o colaborare eficientă. În procesul de pregătire a noii legi privind educația, cu siguranță voi solicita sprijinul tuturor colegilor din Mureș, pentru a putea avea o consultare cât mai bună cu dascălii mureșeni din toate regiunile și de la toate nivelurile educaționale.

 

Rep.: Cum puteți sprijini din Parlament proiectele Mureșului – de infrastructură, în special – astfel încât acestea să concure la dezvoltarea sa economică și atragerea de noi investitori?
N. Cs-Z.: Parlamentul este forul legislativ, în primul și în primul rând trebuie să elaborăm și să sprijinim legi care ajută la dezvoltarea regională. În fiecare an, cel mai important moment este elaborarea noului buget, când trebuie să fim foarte atenți și să susținem solicitările județului nostru. La elaborarea bugetului pentru anul în curs, grupul parlamentar al UDMR a depus cu succes amendamente privind finanțarea reabilitării Aeroportului din Tîrgu Mureș și a jucat un rol important în cadrul discuțiilor care au dus la mărirea sumelor la nivelul județelor din Transilvania, pentru reparații de drumuri și, nu în ultimul rând, grupul parlamentarilor Uniunii a sprijinit toate amendamentele referitoare la județul Mureș, indiferent din ce parte au venit inițiativele. Dacă reușim să îmbunătățim formele de colaborare, sunt sigur că vom găsi soluțiile optime pentru rezolvarea acelor probleme și soluții comune care au un singur scop, dezvoltarea județului nostru.

 

Rep.: Cum vă relaxați în timpul liber – limitat, e drept, din cele văzute – în București?
N. Cs-Z.: Prea mult timp liber nu am avut până acum la București, avem un program foarte încărcat și avem multe de făcut și în circumscripțiile electorale. Studiile de doctorat le-am făcut în capitală, unde am și prieteni, colegi, îmi place orașul, pulsul și ofertele culturale. Încerc să țin legătura cu acești colegi, măcar la nivelul unor scurte întâlniri. Mi-am propus să merg și la teatru, să cunosc trupele teatrelor din capitală. Am în vedere, însă și câteva concerte de muzică rock. De obicei, însă, mă relaxez citind. Aș vrea să fac foarte multe lucruri, să trăiesc cât mai multe experiențe inedite, dar, din păcate, timpul este un mic dușman al meu. Mă bucur, însă, că pot să fac tot ce mi-am asumat acceptând această poziție.

A consemnat Ligia VORO

Share

One comment

  1. Ar trebui sa nu se induca in eroare opinia publica asupra situatiei de la Lic Romano-Catolic.
    Nu despre bunavointa este vorba, ci despre legalitate. Sa se respecte legea in litera si spiritul ei si nu sa fie interpretata cum crede unul sau altul, conditionat de politica si jocurile acesteia.
    Daca alte scoli ar fi fost infiintate in acest mod, lucru imposibil, ar fi fost vorba de legalitate si nu de bunavointa a administratiei locale. Cred ca e timpul sa se termine cu ipocrizia jocurilor politice. Interesul poarta fesul.Legea educatiei prevede mai multe lucruri referitoare si la scolile pentru minoritati si confesionale. In acest caz nu sunt respectate.Daca ar fi fost, nu s-ar fi ajuns aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

„Soț de vânzare”, la Sala Mare

Compania Liviu Rebreanu a Teatrului Național Târgu-Mureș va susține duminică 22 octombrie 2017, de la …

Share
Share