VIDEO: Vitraliile din Palatul Culturii, elogiate de Horia-Roman Patapievici Cultură
  • alin.zaharie
  • 0 comentarii
  • 287 Vizualizări

VIDEO: Vitraliile din Palatul Culturii, elogiate de Horia-Roman Patapievici

Prezent la Târgu-Mureș, în avampremiera  Licitației de Toamnă – Top 100 Mari Maeștri ai Artei Românești , organizată de Casa de licitație Artmark în data de 2 noiembrie, la Târgu-Mureș și București, președintele Artmark, Horia-Roman Patapievici a adus elogii locației care va găzdui lictația, respectiv Sala de Oglinzi din Palatul Culturii. „În acest palat, o superbă mărturie a secesionului de la începutul secolului XX,  s-a petrecut ceva extraordinar. În 1966, când părinții m-au adus pentru prima oară, am avut un șoc artistic. Am aflat de la directorul Ioan Șulea că palatul fusese atunci proaspăt renovat, și ce am văzut, a fost expresia acestei renovări din perioada 1965-1966. Părinții mei, care vroiau să-mi arate lucruri remarcabile din țară, m-au dus și la Târgu-Mureș. Ce țin minte, este că am văzut niște ferestre viu colorate, înflăcărate, care conțineau personaje care mi s-au părut vii, extraordinar de puternice. La vârsta respectivă, eu nu am putut asocia cu vreun curent cultural ce vedeam, dar în momentul în care am început să aflu despre romantism, s-a asociat involuntar acest curent  cu imaginile păstrate de la vitraliile din Palatul Culturii, și anume cele patru din față, despre care aveam să aflu mai târziu că au fost desenate de către Nagy Sandor”, a povestit Horia-Roman Patapievici.

Continuându-și depănarea amintirilor legate de vitraliile din Palatul Culturii, Horia-Roman Patapievici le-a denumit ca fiind pline de viață, revenirea sa în Palatul Culturii oferindu-i aceeași emoții ca în urmă cu 51 de ani. „La acea vreme, credeam că la Muzeul Antipa, animalele sunt vii, deși le văzusem moarte  și împăiate, dar erau atât de elocvente și am păstrat ideea că efectiv animalele sunt vii, la fel am păstrat ideea că aici, la Palatul Culturii,  e ceva viu, acele personaje, asociate ulterior cu postromantismul, sunt vii, iar aici la etajul 1, în Sala Oglinzilor este ceva miraculos. Mai târziu, când am citit întrebarea: cum e posibil ca o artă care îmbină desenul, culoarea și lumina, cum este vitraliul, să dispară, primul lucra care a sărit în mintea mea a fost amintirea estetică  a acestei întâlniri formidabile cu ferestrele vii din Palatul Culturii din Târgu-Mureș. Când am revenit acum, prima mea dorință a fost aceea de a revedea vitraliile, și impresia a fost și acum la fel de puternică,. De aceea, pot spune că târgumureșeni se pot considera foarte fericiți că pot  adăposti așa ceva”, a menționat Horia-Roman Patapievici.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE