Share
Home / Invatamant / ISJ Mureș caută soluții pentru planul de învățământ 2018-2019

ISJ Mureș caută soluții pentru planul de învățământ 2018-2019

Undeva prin anii ’70, România se situa printre primele zece state în ceea ce privește numărul de olimpici. Acum, procentul acestora este de 0,003% din populația școlară a țării. Așadar, nici pe departe nu putem vorbi despre sistemul educațional românesc ca fiind unul performant și eficient.

Testele internaționale, dar și evaluarea na­țională de la sfârșitul clasei a VIII-a, precum și exa­menul de bacalaureat, ne arată clar că aproape jumătate dintre elevii români sunt anal­fa­beți funcțional, adică competențele lor de literație sunt extrem de scăzute. Acești co­pii nu înțeleg textul lecturat, nu fac co­ne­xi­uni cu ceea ce, eventual, știau dinainte, nu pot formula un punct de vedere și nu sunt în stare să-l exprime, în scris sau oral. Mai nou, se dorește suprapopularea claselor și practicarea simultană a lecțiilor în unitățile în care există un singur rând de clase.

Putem povesti doar de câțiva oameni, puțini, care se străduiesc să salveze câte ceva din ce “a fost odată ca-n povești…” sistemul nostru de învățământ. Printre ei se numără și Ioan Macarie, inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Mureș, cu care am povestit despre situația actuală și despre consecințele directe ale ultimelor reglementări ale Educației.

 

Denisa Morar: Care este realitatea în ceea ce privește închiderea permanentă a anumitor unități de învățământ?

Ioan Macarie: Vis-a-vis de ce se vehiculează în spațiul public cum că se vor închide o mie de unități școlare, pot să declar următorul lucru: la nivel de județ avem 642 de unități școlare, aceasta însumând aproximativ 85.750 de copii. Practic, Inspectoratul Școlar Județean Mureș, în data de 22 ianuarie 2018, în cadrul Consiliului de Administrație, a aprobat planul de școlarizare și rețeaua școlară pe județul Mureș, mai puțin rețeaua pe Târgu-Mureș, pe care consilierii locali, în data de 19 decembrie 2017 nu au aprobat-o. Toate unitățile administrativ-teritoriale ne-au trimis rețeaua școlară și din lipsă de copii în anumite instituții de învățământ, 16 unități școlare, mai exact opt grădinițe și opt unități școlare pentru clasele 1-4, structuri din mediul rural al județului Mureș, au fost desființate pe acest considerent al deficitului major de copii și nicidecum din rațiuni financiare. Practic, rețeaua unităților școlare o stabilesc Consiliile Locale, primăriile, unitățile teritoriale, iar Inspectoratul Școlar nu are atribuții de desființare a unor unități școlare.

 

D.M.: Aceste 16 unități au fost desființate doar la nivel rural?

I.M.: Da, doar la nivel rural avem acest fenomen, cum am precizat anterior, dar se vor desființa și vor trece toate cadrele didactice rămase la unitățile de învățământ cu personalitate juridică, doar începând cu 1 septembrie 2018, deci nu din acest an școlar. Pentru momentul de față, planul de școlarizare este acesta, cu cele 642 de unități școlare și cei 85.750 de elevi. Aceste 16 unități, unde au fost efective foarte puține de copii, se vor închide doar începând cu anul școlar viitor.

 

D.M.: Care va fi soarta profesorilor care predau la aceste structuri?

I.M.: Profesorii vor preda în cadrul unităților școlare cu personalitate juridică, nu vor rămâne fără locuri de muncă, cel puțin în ceea ce îi privește pe cei care activează pe raza județului nostru. La nivelul județului Mureș există 97 de microbuze școlare, deci se facilitează și transportul acestora și al copiilor atunci când este necesar, fiind aduși la unitatea școlară centrală.

 

D.M.: Am sesizat că sunt fel de fel de revolte venite din partea profesorilor în anumite județe din țară, care susțin că nu primesc salarii echitabile și că îi afectează comasarea elevilor pentru că nu vor putea să-și țină orele cum ar trebui, iar copiii vor fi mai puțin atenți decât până acum, eficiența predării scăzând drastic. Ce părere aveți despre acest aspect?

I.M.: Practic, este o situație îngreunată la nivel de minister, acolo e centralizat și numărul de unități școlare care au sub 150 de copii. Ce pot să vă spun este că la nivel de Mureș avem doar 12 unități școlare de acest gen, din totalul de 642. Nu se pune problema desființării, comasării și închiderii acestora, nici posibilitatea ca profesorii să nu mai aibă loc de muncă. Ei vor fi absorbiți de către unitatea școlară cu personalitate juridică, cum sunt cele care au formațiuni de studiu de peste 300 de copii. Singura supărare a noastră este că în al doilea an consecutiv, probabil vom începe anul școlar 2018-2019 fără a avea aprobarea rețelei școlare la nivelul municipiului Târgu-Mureș. Consilierii locali s-au întrunit în 19 decembrie 2017 și din raționamente care îmi scapă, nu avem această rețea școlară nici în acest an și nici anul viitor, se pare că. Acest fapt contravine prevederilor legale. Legea spune foarte clar că rețeaua unităților școlare acreditate este aprobată de către Consiliul Local. Pe termen scurt și mediu, noi, cei de la Inspectoratul Şcolar, am pus mai presus de orice, interesul superior al copiilor. Dacă dumnealor nu au binevoit să emită un document de aprobare al rețelelor, pe termen scurt, nu cred că vor fi mari probleme pentru că unitățile noastre școlare funcționează și trebuie să își desfășoare un anumit proces de învățământ datorită calității și prestației cadrelor didactice. Repet, am pus pe locul întâi interesul superior al copiilor pentru că în fond, asta primează. Părinții trebuie să își trimită copiii la școală, iar noi avem obligația să îi învățăm și să le asigurăm condiții optime de predare și învățare conform standardelor. Unitățile administrativ-teritoriale au obligația de a asigura condiții de confort școlar în ceea ce privește clădirile, terenurile, încălzirea, lumina etc.

 

D.M.: În contiuare, numărul absolvenților care aleg să părăsească România este în creștere. Ce soluții vedeți dumneavoastră?

I.M.: Din păcate, este un trend, indiferent de ce specializare a terminat un elev, fie informatică, matematică, mecanică agricolă sau altele, e un exod care ar trebui să se oprească undeva, cândva. Se va întâmpla și lucrul acesta, asta e convingerea mea.

 

D.M.: Se mai vehicula un lucru legat de desființarea Inspectoratelor Şcolare. Cum comentați acest aspect?

I.M.: Această știre nu este o noutate. Eu aș avea doar o simplă întrebare: Ce pui în loc? Pentru că de vorbit și de desființat este foarte ușor, dar cu ce s-ar înlocui Inspectoratul Şcolar? La nivelul acestei unități e un volum de muncă de asigurare a calității procesului de învățământ majoră. Nu se poate spune: Gata! De mâine desființăm Inspectoratele. Cine va mai verifica condițiile de predare și cele de învățare? Cine se va ocupa de oferirea gradațiilor de merit, a burselor? E ușor să închidem tot ce avem fără să punem nimic în loc.

 

A consemnat Denisa MORAR

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Today Software Magazine și la Mureș!

Revista de specialitate Today Software Magazine, care până acum apărea doar la Cluj, își sărbătorește …

Share
Share