Parcarea subterană, faza pe actualizarea costurilor Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 485 Vizualizări

Parcarea subterană, faza pe actualizarea costurilor

Cele mai multe discuții pe marginea unui proiect de hotărâre supus aprobării în plenul ședinței Consiliului Local Tîrgu Mureș din 15 februarie le-a stârnit cel cu nr. 18 de pe ordinea de zi (mai mult chiar decât bugetul care a fost dezbătut și nu prea). Proiectul scos de la naftalină de actuala echipă din fruntea Primăriei Tîrgu Mureș le solicita aleșilor municipali să aprobe completarea Hotărârii Consiliului Local Nr. 92 din 24 februarie 2011, referitoare la aprobarea documentației “Studiu de fezabilitate parcaj subteran, zona centrală Piața Trandafirilor”, beneficiar Municipiul Tîrgu Mureș.

 

În 2009, Consiliul Local Tîrgu Mureș a aprobat hotărârea prin care s-a aprobat începerea procedurilor pentru investiția “Parcaj subteran, zona centrală Piața Trandafirilor”. În februarie 2011, studiul de fezabilitate pentru parcarea subterană, studiu întocmit de Bogart Construct SRL Cluj-Napoca, a fost aprobat. Studiul de fezabilitate propunea trei variante, însă firma care l-a elaborat a propus varianta B, care prevedea realizarea unei parcări cu 415 locuri într-un singur corp.
“Varianta B propune realizarea unui parking subteran tot pe un singur nivel dar conformat ca fiind un singur corp. Aceata variantă permite mobilarea urbanistică a Pieței Trandafirilor cu extinderea suprafeței pietonale prin desființarea circulației carosabile pe latura nordică (situație prezentată în Pl. nr. 2B), dar se poate adapta și la varianta în care se desființează și circulația pe latura sudică. În cazul în care se amenajează o zonă pietonală extinsă prin desființarea carosabilului de pe latura nordică, suprafața amenajabilă nouă va fi de 19260 mp care se vor adăuga la suprafața pietonală existentă acum în Piața Teatrului (în calculul acestei suprafețe nu a fost inclusă aria trotuarelor existente pe cele două laturi ale pieței). În cazul în care se va desființa și circulația carosabilă de pe latura sudică suprafața amenajabilă va fi de 22420 mp (situație prezentată în Pl. nr. 2C dar adaptabilă și pentru Varianta B). Și această variantă se poate realiza etapizat în cazul în care se construiește până la unul din rosturile de tasare ale construcției, accesele auto și pietonale se pot adapta pentru a funcționa și pentru jumătate de parking”, se arăta în Raportul la Studiul de evaluarea a impactului asupra mediului privind proiectul Parcaj subteran în Piața Trandafirilor Tîrgu Mureș – Etapa studiu de fezabilitate.
După șapte ani de la aprobarea studiului de fezabilitate, această variantă apare și în expunerea de motive care însoțește proiectul de hotărâre care a fost supus dezbaterii și aprobării în ședința Consiliului Local Tîrgu Mureș din 15 februarie, proiect care a suferit modificări față de varianta a doua pe care s-a discutat în cadrul ședinței în plen. Dar să vedem de ce…

 

Au cuvântul consilierii locali…

 

Față în față cu proiectul de hotărâre care completează hotărârea veche, dar în același timp aprobă indicatorii tehnico-economici, consilierul local UDMR arhitectul Furo Judith a solicitat ca la adoptarea sa să se țină cont de mai multe documente interdependente.
“În urma discuțiilor avute în cadrul fracțiunii și cu oameni de specialitate din oraș aș avea o propunere ca la elaborarea acestei documentații tehnice să se țină cont de PUZ-ul pentru care am alocat recent bani și care se va întocmi, de zonă de protecție a centrului, și să țină cont de studiile și de propunerile făcute în Planul de Mobilitate Urbană și de dezvoltarea sistemului eficient de parcări ecologice, parcări subterane și zona de circulație în zona centrală”, a fost recomandarea alesului UDMR.
De asemenea, Bakos Levente, care a fost și în deliberativul care a aprobat studiul de fezabilitate din 2011, a trimis câteva săgeți subtile și și-a exprimat câteva nedumeriri.
“Referitor la acest proiect deprăfuit, după 6-7 ani ne trezim că nu avem indicatori tehnico-economici pentru diferite hotărâri de consiliu. (…) Pe deasupra cum am înțeles de la specialiști și de la ceilalți antevorbitori nu prea știm ce vrem să facem deasupra acestor parcări. Facem o groapă mare în centru, am mai multe rețineri vizavi de competențele pe care le deținem în a face acest lucru, și nu știm ce vrem să facem deasupra, în consecință v-aș propune să ne gândim, să îl cuplăm cu indicatorii tehnico-economici sau soluții constructive asupra a ceea ce este deasupra, pentru că ne trezim precum cu statuile, avem două statui minunate, dar nu știm unde să le amplasăm. Și aici ne trezim cu o parcare subterană frumoasă și nu știm pe unde vom intra și pe unde vom ieși. Eu, cel puțin, la faza asta, nu știu ce se va întâmpla cu centrul și nu știu dacă are sens să discuți despre o gaură fără a vedea ce se întâmplă deasupra”, a susținut Bakos.
“Nu tranșăm astăzi nimic, doar alegem o variantă în baza căreia să pornim munca premergătoare și chiar dacă reedităm acum proiecte prăfuite de-a lungul vremurilor, mai bine mai târziu decât niciodată”, a replicat viceprimarul Sergiu Papuc.
Consilierii POL au propus amânarea proiectului de hotărâre. “Eu aș înclina să nu dăm un vot astăzi pentru că, dacă se face un concurs de soluții pentru reamenajarea centrului și a părții istorice a orașului Tîrgu Mureș, cumva trebuie să știm ce concurs de soluții va câștiga, cum cuplăm parcarea la concursul de soluții a ceea ce se va întâmpla la suprafață? În plus de asta, la cum este făcut acest studiu de fezabilitate, totul este făcut iarăși pentru mașini și nu pentru pietoni. Iar la cum este studiul de fezabilitate, nu este prevăzută nicio suprafață pietonală în plus și se prevede că se va intra pe dedesubt și vor elibera încă o bandă de circulație pentru bicicliști, dar pentru pietoni ce facem?”, a solicitat Radu Bălaș.
Peti Andrei a susținut că din punctul său de vedere puteau fi construite parcări Piața Bulgarilor, în spatele Teatrului Național, Piața Republicii, Mureș Mall etc., însă ținând cont de penuria de locuri de parcare și nu numai, proiectul trebuie realizat.
“Eu în continuare consider că nu este soluția optimă, dar având în vedere că proiectul de construire al parcării din spatele Palatului Culturii nu a putut fi dusă la îndeplinire, cred că totuși după 10-20 de ani trebuie să ne oprim, să mai discutăm și să realizăm aceste obiective de investiții. Dar odată cu studiul de fezabilitate actualizat, să se țină cont de PUZ-ul zonei centrale, dar, mai ales, să ținem cont de soluții alternative de circulație pentru că va fi un blocaj extraordinar. Eu m-aș fi bucurat ca măcar strada Baladei să fi fost realizată pentru că ar fi fost un tronson de evitare alternativă a centrului”, a spus alesul UDMR.
Ajunși în acest punct, Bakos Levente a propus un amendament care suna astfel: “Studiul de fezabilitate ce prezintă HCL 92 din 2011 va ține cont de concluziile PUZ Zona Centrală în derulare, în consecință demararea procedurilor se amână până la intrarea în vigoare a acestuia – PUZ Zona Centrală”.
Iar după propunerea sa, ședința a intrat într-un blocaj pentru că aleșii municipali ai UDMR nu păreau prea doritori să voteze și cu atât mai puțin să voteze pentru. Moment în care au luat o pauză și noi, implicit.

 

Ce cuprinde noua hotărâre…

 

După minutele de consultări sau cine ce a făcut, Bakos Levente a propus ca după articolul 2 al hotărârii să fie inserat un articol 3, iar următoarele să fie renumerotate.
Amendamentul care a trecut la vot, cu 18 voturi pentru, o abținere – Radu Bălaș și două voturi împotrivă, ceilalți doi aleși ai POL, sună astfel: “Pentru amenajarea zonei supraterane aferente parcării subterane se va organiza un concurs de arhitectură care completează prezentul studiu de fezabilitate”.
Acestea fiind spuse, aleșii municipali au ales varianta B a studiului de fezabilitate al parcării subterane și au aprobat actualizarea indicatorilor tehnico-economici.
Ar mai fi de menționat că în prima variantă a proiectului de hotărâre a fost avansată suma de 33,582 de milioane de lei, inclusiv TVA, ca sumă estimativă pentru realizarea parcării.

Ligia VORO

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE