Home / Business / ABC-ul tranzacţiilor imobiliare cu reprezentare exclusivă

ABC-ul tranzacţiilor imobiliare cu reprezentare exclusivă

Distribuie

România se aliniază încet, dar sigur, standardelor mondiale în domeniul tranzacțiilor imobiliare. Astfel, reprezentarea exclusivă a intrat şi pe piaţa tranzacțiilor imobiliare din România. Potrivit managerului general al agenţiei Charme Imobiliare Târgu-Mureş, Rodica Dogariu, un contract de reprezentare exclusivă unică este contractul prin care agenția imobiliară reprezinta exclusiv interesele unui client, vânzător sau cumpărător, într-o tranzacție imobiliară.

Interesul clientului, prioritar

Prin acest tip de contract, agentul imobiliar se obligă să urmărească interesul clientului sau și chiar mai mult, se obligă contractual să nu primească comisioane sau alte remunerații din partea altor părți implicate în tranzacție.

“Agentul imobiliar preia toate îndatoririle proprietarului – promovarea proprietăţii, răspunsul la telefoane, selectarea vizitatorilor, programarea vizionărilor, negocierea preţului, pregătirea dosarului pentru tranzacţie, asistenţa oferită cumpărătorului în alegerea notariatului, a băncii, etc., iar proprietarul se angajează să nu mai colaboreze cu alți  agenți. Reprezentarea exclusivă asigură clientul că va primi cele mai bune servicii și pe agentul imobiliar că va fi plătit pentru eforturile sale”, a declarat Rodica Dogariu.

Sfaturi sau pentru vânzător, sau pentru cumpărător

Reprezentarea exclusivă înseamnă, în esenţă, că agentul urmărește interesul unei singure părţi, eliminându-se astfel conflictul de interese din intermediere, modalitatea clasică de a face tranzacții imobiliare în România, unde agentul trebuie să sfătuiască atât vânzătorul, cât şi cumpărătorul, ale căror interese sunt în mod clar diferite.

“Practic, să fii intermediar într-o tranzacţie imobiliară este ca şi cum ai fi avocatul ambelor părţi într-un proces. Agenţia care are contractul de reprezentare exclusivă colaborează cu orice altă agenţie care are un client cumpă­rător, iar dacă se încheie tranzacţia, îi plăteşte agenţiei cumpărătorului o parte din co­misionul încasat. Dacă un client este reprezentat exclusiv de un agent, de fapt lucrează cu toată piaţa. Consultantul este deschis cooperării, reprezentarea exclusivă presupune astfel încredere şi respect între cele două părţi, spre deosebire de intermediere, unde fiecare îşi vedere interesul său – vânzătorul vrea să ia cel mai mare preţ în cel mai scurt timp, cumpărătorul caută să dea cât mai puţini bani, iar agentul vrea un comision cât mare mare”, a menţionat Rodica Dogariu.

Colaborare cu alte agenţii

Totodată, managerul general al agenţiei Charme Imobiliare a subliniat că mulţi proprietari cred că dacă semnează cu o singură agenţie, îşi limitează opţiunile, “ceea ce este departe de adevăr.” “Agenţia iniţială poate colabora cu o altă agenţie care găseşte un cumpărător, iar clientul nu trebuie să plătească nimic în plus. Dacă se încheie tranzacţia, agenţiile împart comisionul încasat. Agentul imobiliar care se ocupă de contract îşi informează colegii de la agenţiile concurente şi oferă un procent din comision. În fond, principalul scop este ca proprietatea să fie vândută cât mai repede, la un preț bun, chiar dacă la final comisionul este mai mic. Un beneficiu major îl reprezintă relaţia de încredere care apare între client şi consultant, agentul se aşează în aceeaşi barcă cu clientul, lucrează în interesul acestuia. Reprezentarea exclusivă nu reprezintă o eliminare a celorlalţi agenţi, ci din contră, se multiplică eforturile specialiștilor imobiliari în beneficiul clienţilor dar și al pieței în ansamblu. Avantajele pe care un client le obține în urma colaborării cu o agenție imobiliară profesionistă încep și se termină cu serviciul de reprezentare, în care toate eforturile agenției se concentrează asupra satisfacerii cerințelor unei singure părți – vânzător sau cumpărător – făcând tot ceea ce este posibil pentru a încheia tranzacția în termenii și condițiile impuse de contractul de colaborare”, a arătat Rodica Dogariu.

Reţeta succesului, bazată pe etica profesională

Managerul general al agenţiei Charme Imobiliar a mai explicat că un agent imobiliar care nu reprezintă exclusiv una dintre părţi îşi minimizează bugetul de marketing şi timpul alocat intermedierii, întrucât nu are siguranţa că munca sa va fi remunerată în vreun fel.

“Un contract de exclusivitate reprezintă o garanţie pentru agent că eforturile lui vor fi răsplătite, pe când dacă agentul ştie că nu este singurul care tranzacţionează o proprietate, eforturile sale în promovarea anunţului vor fi mai mici, ceea ce se traduce, implicit, într-o vizibilitate redusă a ofertei. Despre reprezentarea exclusivă, în România încă se vorbeşte ca despre un mit, poate există şi funcţionează la alţii, dar este imposibil sau improbabil să poată fi aplicată şi la noi. Motivele invocate sunt o mulţime. Primul şi cel mai important dintre ele este acela potrivit căruia clienţii nu sunt pregătiţi să lucreze la acest nivel. În realitate, nici agenţii nu sunt pregătiţi, poate și pentru ca reprezentarea exclusivă îi cere agentului să pună interesele clientului înaintea intereselor lui. Această reţetă a succesului este simplă în aparenţă, însă ea cere practicieni cu un caracter și etică profesională de neclintit. Codul etic trebuie respectat cu scrupulozitate, chiar dacă acest lucru contravine uneori pornirilor mai puţin morale ale celor obişnuiţi să respecte doar pe jumătate responsablităţile ce le revin. În reprezentarea exclusivă făcută profesionist, etica aduce profit şi recunoaştere. Pentru ceilalţi, etica este importantă, dar depinde de suma vehiculată”, a afirmat Rodica Dogariu.

Importanţa educării agenţilor

Contrar aparenţelor, a mai arătat managerul general al agenţiei Charme Imobiliare, o listare multiplă a aceluiaşi anunţ reprezintă un risc în tranzacţionarea unui imobil şi prelungeşte perioada în care anunţul este disponibil pe piaţă. Atunci când un posibil, cumpărător sau chiriaş vede acelaşi anunţ listat de mai mulți agenţi, poate chiar cu preţuri şi descrieri diferite, încrederea lui în oferta respectivă scade şi trece cu uşurinţă la următorul anunţ.

“Pentru ca numărul de contracte de exclusivitate să crească este necesară o educare a agenţilor în acest sens, precum şi înfiinţarea unor norme ale industriei tranzacțiilor imobiliare care să sprijine această abordare profesionistă. Reprezentarea exclusivă asigură profesionalismul serviciilor, concentrarea resurselor agențiilor către managerierea unui număr mai mic de proprietăți și atenția concentrată preferențial către client. În plus, dacă activezi pe zona de exclusivitate, este mult mai ușor să manageriezi un volum mai mic de proprietăți, dar care fac parte doar în portofoliul tău ca agenție, decât să co-manageriezi situația din piață a zeci sau sute de proprietăți în concurență cu alte agenții”, a punctat Rodica Dogariu.

Trend occidental, implementat în România

Referindu-se la încheierea unui contract de exclusivitate, managerul general al agenţiei Charme Imobiliare a menţionat că acesta reprezintă o garanţie pentru agenţie că eforturile ei vor fi răsplătite. Altfel, dacă agenţia ştie că nu este singura care tranzacţionează o proprietate, eforturile sale în promovarea anunţului vor fi mai mici, ceea ce se traduce, implicit, într-o vizibilitate redusă a ofertei.
De asemenea, Rodica Dogariu a mai amintit despre colaborarea începută în 2014 cu Primavera-Development pentru închirierea clădirii CSDA Boremisza Office – imobil emblematic al municipiului Târgu-Mureșului și una dintre cele mai importante clădiri de birouri din “Oraşul Trandafirilor” – demers care a constituit începutul activității agenției Charme Imobiliare în sistemul reprezentării exclusive.

“Ne concentrăm pe un număr mai mic de proprietăți, dar ne ocupăm în detaliu de ele. Reprezentarea exclusivă ar trebui să devină un trend în piața imobiliară autohtonă, așa cum se practică în statele occidentale, unde acest tip de servicii au atins deja un grad înalt de profesionalism care se reflectă după părerea mea în dinamică și consistența afacerilor derulate în sectorul imobiliar”, a conchis Rodica Dogariu.

Alex TOTH

 

 


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Dotări noi pentru școala din Acățari

Distribuie Conducerea Primăriei Comunei Acățari a atribuit, în data de 18 martie 2024, societății Dac …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.