Home / Slider / La ce să fim atenți de Black Friday

La ce să fim atenți de Black Friday

Distribuie

Originar, Black Friday a pornit din Statele Unite și reprezintă vinerea de după Ziua Recunoștinței (a 4-a joi din noiembrie), deschizând oficial sezonul cumpărăturilor de Crăciun încă din 1952. A căpătat o astfel de popularitate însă de la începutul anilor 2000 când magazinele au început să aplice reduceri substanțiale, ajungând și la un minus de 90%, dând naștere la faimoasele videoclipuri cu oameni care se calcă în picioare pentru un televizor.

În România, Black Friday este un subiect controversat, mulți plângându-se că prețurile sunt de fapt umflate înainte de sezonul de reduceri pentru a înșela clientul.

Am pus câteva întrebări comisarului șef adjunct de la Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Mureș, dr. ing. Liviu Todoran, pentru a afla cum ne putem proteja în cazul în care aflăm că suntem înșelați și care sunt drepturile noastre în calitate de consumator. Din fericire, cei de la CJPC Mureș spun că în aceste perioade nu s-au înregistrat reclamații în acest sens la noi în județ, însă merită să fim precauți.

Atenție la prețul corect

De Black Friday și în perioada premergătoare și imediat următoare (16-30 noiembrie), Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului ne spune că cei care își doresc să achiziționeze produse trebuie să acorde o atenție deosebită la două componente: preț și contract.

„Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare). În ceea ce privește prețul redus, acesta trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus. Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat, fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare, fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat”, ne-a spus Liviu Todoran.

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi  încheiat în momentul în care plătești și primești produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii.

Diferențe între magazinul clasic și cel online

Mulți se întreabă dacă pot renunța la achiziție după cumpărare (adică după încheierea contractului). „În cazul magazinelor clasice, legea nu îți dă dreptul de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să-ți fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plătești tu returul”, a completat Liviu Todoran.

În majoritatea cazurilor, banii trebuie să fie returnați fără nicio problemă. „Comerciantul este obligat să-ți ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maximum 14 zile de la momentul în care ai renunțat la contract. Atenție, există anumite cazuri în care nu te poți retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile tale sau înregistrările audio, video. Profesionistul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de tine valoarea diminuată a produselor în cazul în care ai folosit produsul mai mult pentru a-i testa funcționalitatea”, a spus comisarul șef adjunct.

Liviu Todoran

Livrarea trebuie făcută la timp

În ceea ce privește primirea produselor comandate online, legea este foarte clară. „Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ți-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciți să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciți banii înapoi în termen de 7 zile”, spune Liviu Todoran.

Mai există încă o problemă, și anume integritatea produsului. „Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poți solicita în acest caz un nou produs sau poți renunța la contract. Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu fie probleme”, a conchis Liviu Todoran.

În caz de confruntare cu operatori economici care nu respectă legea privind reducerile de prețuri sau neconformitatea produselor, consumatorii se pot adresa Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Mureș la numărul de telefon 0265 254 625 sau la adresa de e-mail reclamatii.mures@anpc.ro.

 

De asemenea, verificati

Mureș: Percheziții într-un caz de organizare de lupte între câini

Distribuie Polițiști din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor Mureș au pus în executare marți, 16 …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.