Realizarea înţelegerii mesajului de către receptori presupune o organizare (o aranjare a unităţilor componente ale limbii). Studiul limbii (comunicarea curentă şi corectă) include anumite principii şi reguli:
Sistemul limbii – Caracterul de sistem al limbii este conferit de ansamblul regulilor de combinare a unităţilor componente, reguli care ne ajută să formulăm exprimări corecte.
Regulă – Normă, lege pe baza căreia are loc un proces (în cazul nostru un fenomen lingvistic).
Regulă gramaticală – Normă referitoare la forma cuvântului sau la îmbinarea lui în propoziţie, a propoziţiilor în frază; lege obiectivă de funcţionare a limbii. Regula gramaticală asigură, alături de alte tipuri de reguli, realizarea înţelegerii mesajului.
Propoziţia „Prieten mă ajută” este greşită, substantivul prieten cu rol de subiect trebuie întotdeauna să fie articulat.
Regulile gramaticale vizează diferitele compartimente ale limbii:
Sistem fonologic – Totalitatea fonelelor unei limbi. Se subdivide în sistem vocalic şi sistem consonantic.
Sistem etimologic – Păstrează în scris formele originare (etimologice) sau mai apropiate de acestea ale cuvintelor sau ale sunetelor, orientându-se după realitatea fonetică existentă în trecutul limbii respective.
Sistem ortografic-fonetic – Reproduce realitatea fonetică a unei limbi aşa cum există ea în momentul elaborării sistemului.
Desigur că aceste reguli gramaticale se modifică în funcţie de evoluţia limbii. Modificările pot fi fonetice, lexicale, morfologice şi sintactice.
Referitor la despărţirea cuvintelor în silabe (DOOM 2/2005) aduce anumite reguli care au rolul de a crea un sistem fonetic fără prea multe excepţii (vom reveni cu aceste simplificări în prezentarea Foneticii).
În sistemul morfologic s-au adus unele clarificări în ce priveşte diferenţa dintre diateza reflexivă şi diateza activ-pronominală.
Sistemul etimologic a fost tratat în măsura susţinerii latinităţii limbii române, păstrându-se în mare măsură scrierea fonetică.
Diasistemul (denumit şi supersistem) se referă la analiza a două sisteme (dialecte, graiuri). Vom reveni la diasistem în prezentarea arhaismelor, a regionalismelor.
Sistemul limbii române este o dovadă a studiului organizat al principalului mijloc de comunicare.
Prof. gr. I Cornelia TOŞA