Barcelona Activa, modelul catalan pentru dezvoltarea antreprenoriatului Business
  • alin.zaharie
  • 0 comentarii
  • 273 Vizualizări

Barcelona Activa, modelul catalan pentru dezvoltarea antreprenoriatului

Daniela StefanescuBarcelona oferă numeroase oportunități, în special turistice și sportive, să numim doar două din atracțiile capitalei regiunii Catalonia. Dar mai are și altceva, care stă la baza dezvoltării marelui oraș spaniol, mai exact o platformă de organizații care pune în aplicare politicile de dezvoltare economică a orașului denumită Barcelona Activa care, de peste un sfert de veac contribuie la creșterea economică a zonei Barcelona și sprijină întreprinderile, spiritul antreprenorial și ocuparea forței de muncă.

Instruirea formatorilor

Printre cei care au vizitat la fața locului mecanismele Barcelona Activa se numără și responsabilii din cadrul proiectului ”Spread The ART of Going UP, implementat de Universitatea ”Petru Maior” în colaborare cu alte șase țări europene, proiect menit să dezvolte antreprenoriatul și familiarizarea celor implicați în concepte precum startup, inovare și spirit antreprenorial prin cooperarea dintre instituții antreprenoriale, de învățământ și publice. Una dintre componentele proiectului a vizat și instruirea formatorilor implicați în proiect, care la rândul lor să instruiască viitorii antreprenori. Printre cei care au simțit pe viu mecanismele Barcelona Activ se numără și Daniela Ștefănescu, Lia Conțiu și Angela On din cadrul Departamentul de Management-Economie din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative, Universitatea Petru Maior din Tîrgu-Mureş, alături de Gabriala Vaida, din partea Consiliului Județean Mureș și Liviu Ciucan, din partea Asociației Absolvenților UPM, prezenți în perioada 29 octombrie-1 noiembrie 2015 în Spania. Aceștia au împărtășit experiența catalană miercuri, 30 martie în cadrul conferinței cu tema ”Autoritățile publice locale și implicarea lor în sprijinirea antreprenoriatului și a tinerilor intreprinzători” găzduită de Camera de Comerț și Industrie Mureș. ”Barcelona Activa a luat ființă în 1986 la inițiativa administrației publice locale din Barcelona, în ideea de a încuraja mici afaceri noi ale populației locale, și de asemenea ca o platformă care să poată genera locuri de muncă, știindu-se foarte bine că Spania s-a confruntat de-alungul timpului cu rate mari în ce privește șomajul. Nu a fost doar o inițiativă formală, chiar a prins contur și s-a dezvoltat de la an la an, astfel încât după ce au sprijinit crearea primelor afaceri, în 1988 au pus bazele primului incubator Glories, într-un fost depozit al unei fabrici, care funcționează și în ziua de astăzi. Astăzi, Barcelona Activa este cunoscută pe plan internațional ca un exemplu de bună practică. La începutul anilor 90 au fost programe ale Băncii Mondiale, ale Fondului Monetar Internațional și alte fonduri europene care au pus bazele unor parcuri industriale și incubatoare de afaceri din România. Din nefericire rezultatele pe care le puteam vedea după foarte mulți ani nu se s-au concretizat, în momentul în care a dispărut finanțarea de bază. Încet, încet și-au pierdut din efectul și implicarea care au avut-o asupra comunității”, a precizat lectorul universitar dr. Daniela Ștefănescu din cadrul Departamentul de Management-Economie din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Economice, Juridice şi Administrative.

Ce face Barcelona Activa ?

Încearcă să creeze locuri de muncă pentru toată lumea, să dezvolte economia locală, bazată pe resursele locale, turismul în slujba comunității, și promovarea comerțului local, după cum afirmă Daniela Ștefănescu. ”Pentru a putea promova cu adevărat comerțul local, Consiliul Local al Barcelonei a limitat înființarea de mall-uri în oraș. Ca să susțină activitatea comercială locală proprie nu au permis foarte multor aceste lanțuri de magazine să se dezvolte în oraș. Este o acțiune reală, concretă, care a dus și la rezultate. Cifrele în acest sens sunt mult mai relevante decât cuvintele, și după peste 20 de ani de la înființare, în 2014 vorbim de peste 47.000 de persoane asistate, 5.120 de firme asistate, 29 de milioane de euro fonduri atrase și 435 de firme noi înființate. Din punct de vedere al antreprenoriatului, în 2014 s-au pus bazele la 166 de startup-uri, și s-au consiliat 2.700 de proiecte, respectiv peste 15.000 de persoane consiliate. În privința formării de competențe profesională avem cifre care vorbesc de la sine, iar în ce privește trainingurile, e copleșitor numărul celor implcate în activități de training (23.453), respectiv 13.132 de persoane care au urmat un număr de 5.889 traininguri”, afirmă Daniela Ștefănescu.

Vizite practice la incubatoarele Barcelona Activa

Vizita în regiunea Catoloniei a fost focusată pe incubatoarelor de afaceri și asupra centrului pentru profesioniști și companii Cibernarium. ”Barcelona Activa oferă foarte multe tipuri de facilități, spații speciale, destinate diferitelor tipuri de consiliere, inclusiv pentru elevi și studenți. Dintre acestea noi ne-am oprit asupra incubatoarelor de afaceri. Pentru primul incubator de afaceri înființat în 1988, au fost incubate un număr de 76 de firme doar în anul 2014. De asemenea au fost create un număr de aproape 500 de locuri de muncă la cele două incubatoare, o cifră de afaceri de peste 8 milioane de euro. Barcelona Activa nu doar că are cadrul în care aceste strartup-uri să existe, dar și crează conexiuni între acestea, foarte multe dintre acestea colaborând între ele. Dar cel mai suprinzător număr este la incubatorul Glories, acela că 79 % dintre stratup-uri, după ce părăsesc incubatorul rămân în viață și își continuă activitatea. Este o rată imensă de supraviețuire, lucru datorat și faptului că există o selecție foarte strictă ideilor de faceri care sunt acceptate. În ce privește celălalt incubator Almogavers, este unul înființat mai recent, din 2011, și se bazează pe un cu totul alt tip de cooperare și abordare. Ei urmăresc ca prin programele lor să faciliteze accesul tuturor celor interesați în pornirea unei afaceri”, a menționat Daniela Ștefănescu.

Facilitățile incubatoarelor de afaceri

Alt aspect prezentat de reprezentatul UPM a fost cel al etapelor care duc la intrarea într-un incubator de afaceri din cadrul Barcelona Activa . ”Pentru a se intra într-un incubator există o selecție realizată de profesioniști. Barcelona Activa se bazează de proprii traineri, și de multe ori apelează și la colaboratori în funcție de necesități. Ideea de bază a acceptării unui proiect este de a avea elemente inedite de inovare, și obligatoriu să aibă un plan de afaceri. Dar, până să ajungă o idee de afeceri evaluată, Barcelona Activa oferă 24 de ore din 24 de ore asistență online. Toți cei care sunt interesați își crează un cont, se loghează pe platforma lor și pot să fie consiliați în ideea pe care o au. Seerviciile administrative sunt cele pe care le regăsim de obicei într-un incubator de afaceri, dar au și fel de fel de sălui de întâlniri în care aceesul este non stop. Ghidul care l-am avut la Barcelona ne spunea că dacă în ziua de Crăciun cuiva îi vine o idee de affaceri, se poate duce acolo deoarece este deschis. Acest incubator Glories dispune de 63 de module de diferite mărimi, în funcție de tipul de activitate , de la 18 la 110 mp. Cei care sunt incubați beneficiază de foarte multe facilități în ceea ce privește accesul la toată această infrastructură.Sunt vizate toate domeniile de activitate, pe primul loc fiind comerțul, una din preocupările Barcelona Activa de a promova comerțul local. În incubatorul Almogavers , deși înființat în 2011, în 2013 avea deja incubate 30 de firme de afaceri. Pentru că aceste firme au un puternic caracter tehnologic, ele nu se bazează doar pe cei care au avut ideea. Dacă ideea respectivă presupune o consiliere mai specială, atunci firmele, entitățile, chiar alte companii care au know-how-ul necesar devin parteneri. Aceasta este specificitatea acestui incubator Almogavers, pe o idee mai complexă sunt implicate alte companii care devin parteneri în afacerea respectivă”, a spus Daniela Ștefănescu.

Partea de venituri și cheltuieli

Un aspect interesant îl reprezintă partea de venituri și cheltuieli Barcelona Activa, situație extrem de diferită față de cea existentă pe la noi ”Cea mai mare parte din venituri aparțin Consiliului Local Barcelona (70 %), Guvernului Regional Catalonia (14 %) atragerea de fonduri europene din diferite activități (6 %) și veniturile din activitatea de management (3 %). Se poate vedea cât de mare este implicarea administrației publice locale. În ce privește cheltuielile, ponderea cea mai mare o reprezintă formarea de competențe profesionale și ocupare (40 %), urmată de antreprenoriat (17 %), training (14 %). și intreprinderi (16 %). Procentul pentru turism și evenimente este de 2 %. În una din discuții ni s-a spus că pentru a crește ponderea fondurilor alocate pentru Barcelona Activa, Consiliul Local, Barcelona a decis să nu mai organizeze acele festivități, serbări ale orașului cu multe focuri de artificii, și acei bani să-i folosească aici. De ani de zile a renunțat la a mai cheltui bani consistenți pentru astfel de evenimente, orientându-i către interesul local, către interesul comunității”, afirmă Daniela Ștefănescu.

Universitate-incubator-centru tehnologic

Alt centru vizitat a fost Technocampus Mataro un complex care include o universitate, companii și un incubator de afaceri. ”Acest techocampus a fost creat printr-o strânsă colaborare între universitatea din Mataro cu trei facultăți, un incubator care anual are în jur de 25 de stratup-uri, parcul industrial cu 115 firme care au ieșit din incubator, și centre tehnologice. Universitatea are în jur de 3.000 de studenți, 159 de profesori, și doar 62 de persoane personal administrativ. Veniturile acestui techocampus se constituie prin aportul consiliului local, guvernului regional și prin diferite organizații ale companiilor. Întreg acest ansamblu are o suprafață de peste 50.000 mp, din care 15.000 mp doar parcul industrial. Interesant la acest incubator este faptul că sunt diferite nivele. Se începe cu preincubarea, apoi se ajunge în incubator, iar unele firme nu au nevoie de un stagiu de trei ani să iasă din incubator, deoarece au o creștere rapidă, iar pentru ei există un accelerator, care să le ofere un nivel de consultanță superior. Toate acestea se întâmplîă în aceeași clădire, de aici și beneficiul acestui techocampus. Ei nu sunt nevoiți să plece, pleacă de la nivelul 1, și cu cât sunt la un nivel superior înseamnă că sunt mai dezvoltați”, a subliniat Daniela Ștefănescu.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE