Orientare spre piaţa muncii Social
  • admin
  • 0 comentarii
  • 47 Vizualizări

Orientare spre piaţa muncii

Guvernul a aprobat, în ultima sa şedinţă, proiectele de acte normative propuse de Ministerul Educaţiei şi Cercetării. Pentru învăţământul superior (anul I) au fost aprobate 61.320 de locuri. Fiecare absolvent de studii universitare de licenţă va primi şi un supliment de diplomă, în conformitate cu normele europene.
Au fost aprobate, de asemenea, cifrele de şcolarizare pentru anul şcolar 2005-2006, atât în învăţământul preuniversitar cât şi în cel superior de stat. Hotărârea privind aprobarea cifrelor de şcolarizare pentru învăţământul preuniversitar şi superior de stat în anul şcolar 2005/2006 stabileşte finanţarea de la bugetul de stat a 645.000 de locuri în învăţământul preşcolar, 1.050.000 de locuri în cel primar, 1.025.000 de locuri în învăţământul gimnazial, 175.000 de locuri pentru învăţământul liceal cursuri de zi şi 110.000 de locuri pentru învăţământul profesional (şcoli de arte şi meserii). Pentru anul de completare – învăţământ profesional, au fost aprobate şi vor fi finanţate 100.000 locuri, pentru învăţământul postliceal – 2.474 de locuri (din care 2.174 – pentru învăţământul militar), pentru liceele de artă, muzică şi coregrafie – 22.000 de locuri, pentru liceele cu program sportiv – 20.000 de locuri, respectiv 55.000 de locuri pentru elevii care se pregătesc pe linie şcolară sportivă.
Pentru învăţământul superior (anul I) au fost aprobate 61.320 de locuri. Învăţământul postuniversitar (master şi doctorat) are aprobate 19.200 locuri, iar pentru tinerii de origine română din Republica Moldova, ţări învecinate şi diaspora, a fost validată o cifră de şcolarizare (finanţată integral sau parţial de la bugetul de stat) de 1.250 locuri. Potrivit aceleiaşi Hotărâri de Guvern, anul universitar va începe în data de 30 septembrie 2005.
Reforma, obiectiv strategic
Universităţile vor trebui să-şi reformeze oferta educaţională pentru a asigura un învăţământ centrat pe student, în reformarea planurilor de învăţământ ministerul ordonând ca acestea să asigure formarea practică adecvată a studenţilor. Tot prin ordin se explică şi cum trebuie făcut acest lucru: prin accentuarea caracterului pragmatic al conţinutului formativ al disciplinelor cuprinse în planurile de învăţământ şi prin reorganizarea formei, astfel încât absolventul să nu mai rămână doar cu o diplomă nefolositoare. Ciclul de studii universitare de licenţă se organizează pe domenii de studiu, fiecare absolvent de studii universitare de licenţă urmând a primi diplomă de licenţă pe domeniul de studiu şi un supliment de diplomă al cărui conţinut este în conformitate cu normele europene şi în care se va menţiona specializarea. Reforma are şi o motivaţie emoţionantă, fiind necesară “pentru a mări şansele absolvenţilor ciclului de studii universitare de licenţă pe piaţa românească şi europeană a muncii şi pentru a stimula o mai judicioasă gestionare a resurselor umane şi financiare de către instituţiile de învăţământ superior”, după cum se precizează în ordinul ministrului Educaţiei.
Universităţile vor trebui să aibă centre de consiliere şi orientare în carieră, pentru a-i sprijini pe studenţi să ia decizii adecvate. Este recunoscută şi lipsa cadrelor de specialitate, M.E.C. hotărând să finanţeze de la buget – pentru a acoperi nevoia de cadre didactice din învăţământul preuniversitar, în limita a 60 de credite, obţinerea unei a doua licenţe în domeniul sau domeniile în care se constată că există deficit de personal calificat.
Ionuţ OPREA
ionut@zi-de-zi.ro

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE