Blasfemia ca reclamă Externe
  • admin
  • 0 comentarii
  • 67 Vizualizări

Blasfemia ca reclamă

7527_blasfemia.gifLa o zi după ce producătorul James Cameron şi regizorul Simcha Jacobovici au prezentat la New York "una din cele mai mari descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor", experţi din întreaga lume se întrec în aprecieri critice şi sceptice la adresa pretenţiei celor doi cineaşti că ar fi descoperit mormântul şi rămăşiţele lui Iisus Hristos şi ale familiei sale.

Cameron şi Jacobovici sunt realizatorii unui controversat film documentar, "The Lost Tomb of Jesus" ("Mormântul pierdut al lui Isus), în care se susţine că adevăratul mormânt al lui Isus a fost ascuns într-o peşteră din Ierusalim şi găsit în urmă cu 27 de ani.
Autorii peliculei mai afirmă că au identificat-o pe soţia lui Iisus, Maria Magdalena, şi pe fiul acestora, Iuda, şi că concluziile lor se bucură de sprijinul unor reputaţi oameni de ştiinţă, arheologi, specialişti în ADN şi în antichităţi. Rezultatul investigaţiilor a fost transpus în cartea "The Jesus Family Tomb: The Discovery, the Investigation, and the Evidence That Could Change History" ("Mormântul familiei lui Isus: Descoperirea, investigaţia şi dovada care ar putea schimba istoria ") şi într-un documentar care va fi difuzat în 4 martie pe posturile Discovery Channel, Channel 4 din Marea Britanie, Vision din Canada şi Channel 8 din Israel.

"Dovezile"
La conferinţa de presă de la New York, James Cameron a prezentat două din cele 10 osuare găsite la 28 martie, 1980 la Talpiot, la o distanţă de 5 kilometri sud de Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim, ridicată pe locul în care se crede că a fost îngropat cu adevărat Iisus. Cinci dintre cutiile din piatră de calcar erau inscriţionate în limbile aramaică sau greacă cu nume asociate unor figuri cheie din Noul Testament: Yeshua fiu al lui Iosif, Mariamne (versiunea greacă a numelui Maria), Maria, Matei, Jofa (Iosif, identificat ca fiind fratele lui Iisus). O a şasea inscripţie îl menţiona pe un anume "Judah fiu al lui Yeshua". În documentar se precizează că cercetătorii au reuşit să extragă mostre de ţesut utilizabil din două osuare, cele inscripţionate "Yeshua bar Joseph" şi "Mariamne". Eşantioanele au fost trimise la Laboratorul Paleo-AND al Universităţii Lakehead din Thunder Bay, Ontario (Canada), institut specializat în studierea vestigiilor antice. Specialiştii au stabilit că cele două persoane nu sunt înrudite pe linie maternă, iar pentru că rămăşiţele au fost găsite într-un mormânt presupus familial, autorii filmului au tras concluzia că Yeshua şi Mariamne "au fost cel mai probabil soţ şi soţie" .
O altă categorie de dovezi în sprijinul tezei filmului se bazează pe studierea patinei, adică a sedimentelor şi mineralelor care se acumulează de-a lungul timpului pe vestigii. Această patină posedă o amprentă chimică şi minerală specifică, care diferă de sortimentele de mostre descoperite în alte morminte. În urma analizelor, cercetătorii au stabilit că mostrele de patină din osuarele lui Yeshua şi Jofa se potrivesc perfect. În fine, a treia categorie de dovezi din peliculă este cea oferită de statistică. Potrivit calculelor profesorului Andrey Feuerverger de la Universitatea din Toronto, probabilitatea ca toate cale şase nume cu rezonanţă biblică să se regăsească în mormântul unei familii de evrei este de 600/1. Cu alte cuvinte, în 599 din 600 de cazuri s-ar demonstra faptul că este vorba de familia lui Iisus. Documentarul mai aminteşte că doar 20 la sută din osuarele descoperite în Israel au inscripţii, în vreme ce în cazul mormântului de la Talpiot, procentul este de trei ori mai mare.

Scepticism general
Tot acest eşafodaj de argumente în sprijinul ideii că au fost identificate rămăşiţele lui Iisus şi ale familiei sale a trezit reacţii mai mult decât sceptice printre arheologii, muzeografii şi experţii biblici din întreaga lume. Printre cei mai vehemenţi contestatari ai documentarului este Amos Kloner, arheologul israelian care a descoperit în 1980 mormântul de la Talpiot. Acesta consideră că filmul nu aduce dovezi ştiinţifice concludente care să ateste că osuarele ar aparţine lui Iisus sau Mariei Magdalena:" Numele de pe osuare sunt cele mai obişnuite în rândul evreilor din acea vreme." Potrivit lui Kloner, pe cele 900 de morminte descoperite în zona oraşului Ierusalim, datând din perioada celui de-al doilea Templu, numai numele Yeshua (Iisus) este menţionat de 71 de ori: "Nu accept teoria că familia lui Miriam şi Yosef (Maria şi Iosif), părinţii lui Iisus, a avut un mormânt în Ierusalim. Era o familie foarte săracă. Locuiau în Nazaret, apoi au mers la Bethlehem ca să-l nască pe Iisus – aşa că nu accept teza lui Cameron şi Jacobovici, nici din punct de vedere istoric, nici arheologic. La Talpiot este vorba de o peşteră funerară a unei familii de condiţie medie din Ierusalim. Tot ceea ce vor cei doi este să scoată bani. Documentarul este un talmeş-balmeş de ficţiune şi fapte cosmetizate într-o manieră hollywoodiană care îi poate duce pe un drum greşit pe profani şi nespecialişti." În plus, Kloner susţine că majoritatea oaselor găsite în mormânt acum aproape trei decenii erau într-o stare avansată de descompunere. De altfel, din cauza interdicţiilor religioase cercetătorii n-au putut face nici un test antropologic pe fragmentele descoperite. Oasele au fost reîngropate, potrivit tradiţiei comunităţii evreilor ultra-ortodocşi, şi se află într-o locaţie necunoscută. Prin urmare, specialiştilor nu le-au rămas decât cutiile cu inscripţii şi nişte reziduuri umane pentru testarea ADN. Rezervele specialiştilor faţă de conţinutul documentarului nu se opresc însă aici. Stephen Pfann, profesor la Universitatea "Ţara Sfântă" din Ierusalim, este de părere că toate ipotezele filmului sunt inconsistente şi are dubii serioase în privinţa descifrării corecte a numelui "Yeshua" de pe osuar. El crede că varianta corectă este mai degrabă Hanun şi că pe o scară de la unu la zece a credibilităţii tezelor filmului, nota exactă este cea minimă. Până şi Shimon Gibson, arheologul britanic care a lucrat cu Cameron, a admis că este sceptic în privinţa pretenţiei că este vorba de familia lui Iisus: "Echipa de arheologi din 1980 a considerat că mormântul aparţine unei familii evreieşti obişnuite din primul secol. Toate aceste nume erau binecunoscute. Niciunul nu ni s-a părut neobişnuit." Mult mai categorici în respingere sunt arheologii isralieni. Potrivit lui Danny Bahat, "Yeshua era un nume foarte popular în timpul celui de-al Doilea Templu. Faptul că avem nume similare se datorează predominanţei acestor nume la acea vreme."

Pe urmele lui Dan Brown
Dincolo de pertinenţa argumentelor contestatarilor, este de aşteptat ca avalanşa de opinii pro şi contra să fie pe placul autorilor documentarului, în care s-au investit patru milioane de dolari. Aceste reacţii au fost anticipate de regizorul James Cameron, care a şi declarat la conferinţa de presă de la New York : "Noi ne-am făcut temele, am construit cazul, acum e timpul să înceapă dezbaterea". Este clar că cei doi cineaşti speră să reediteze succesul comercial şi publicitar al controversatul roman al lui Dan Brown,"Codul lui Da Vinci", şi al filmului omonim, care a avut încasări de peste 750 de milioane de dolari. Producţia "Mormântul pierdut al lui Iisus" promovează aceleaşi teme care au scandalizat lumea creştină – negarea divinităţii lui Iisus şi relaţia sa conjugală cu Maria Magdalena, din care ar fi rezultat un copil. Spre deosebire însă de romanul lui Dan Brown, unde intriga se bazează pe speculaţii şi amestecul ficţiunii cu frânturi de adevăr, demersul lui Cameron şi Jacobovici este mult mai virulent, deoarece are pretenţia că se bazează pe dovezi arheologice. Pentru cei doi maeştri ai manipulării imaginarului colectiv, prezentarea universal mediatizată a pretinselor osuare ale lui Iisus şi ale familiei sale şi-a atins deja scopul. Într-o lume tot mai opacă realităţilor duhovniceşti, ea joacă rolul loviturii de berbece administrate temeliei doctrinei creştine, potrivit căreia Iisus a înviat la trei zile după moartea Sa şi s-a ridicat la ceruri. Nu ne îndoim că vor urma alte atacuri, şi mai directe, inspirate poate chiar din cele întâmplate la finalul conferinţei de la New York, când echipa de cercetători finanţată de Cameron şi Jacobovici a fost întrebată dacă a găsit suficient material genetic pentru a-l clona pe Iisus. Răspunsul ne-a liniştit, cel puţin pentru o vreme: "în osuare nu sa găsit nici o celulă intactă ADN". Quod erat demonstradum.

Ioan BUTIURCĂ

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE