Home / Social / Mami, sunt furios!

Mami, sunt furios!

Distribuie

14_34.jpg
Abilitatea copiilor de a-şi recunoaşte, înţelege, accepta şi exprima emoţiile într-un mod adecvat (fără să-i rănească de ceilalţi) este un bun predictor al sănătăţii mentale a copilului, a stării lui de bine emoţionale şi sociale. Modul de exprimare şi manifestare a emoţiilor se învaţă din interacţiunea cu ceilalţi – părinţi şi educatori. Cercetările din domeniul competenţelor emoţionale şi sociale arată că reacţiile emoţionale ale părinţilor sunt un predictor pentru competenţele emoţionale ale copiilor.
Cum învaţă copiii să îşi exprime emoţiile?
Copiii învaţă prin observarea şi imitarea comportamentelor părinţilor sau a celorlalţi copii: de exemplu, un copil învaţă cum să îşi exteriorizeze furia observând ce face părintele când este furios, sau un copil învaţă să-şi verbalizeze emoţia pe care o simte – „sunt bucuros! sau „sunt trist”, dacă observă că părintele exprimă şi el în cuvinte emoţiile; De asemenea ei învaţă şi prin consecinţele pe care le are exprimarea verbală a emoţiei: de exemplu, un copil poate fi descurajat să îşi mai exprime emoţiile când părintele invalidează emoţia copilului (de pildă, îi spune: ”lasă nu mai fi supărat! ce tot plângi, că te-ai lovit uşor!) sau o ignoră (ex. „copilul plânge într-un colţ şi nimeni nu merge la el să-l întrebe ceva”).
Când părinţii exprimă emoţii în cuvinte într-un mod adecvat („sunt bucuros/ă”, „sunt trist”, „sunt furios”), copiii învaţă că exprimarea emoţională este normală şi sănătoasă. Unii părinţi au convingerea că exprimarea emoţiilor în cuvinte este nesănătoasă pentru copii, şi din dorinţa de a-i proteja, nu spun cum se simt sau nu discută despre emoţii. Sau unii părinţi consideră, într-un mod nesănătos pentru copii, că exprimarea emoţiilor negative este un semn de slăbiciune şi nu o normalitate.
Obişnuiţi să-l întrebaţi pe copil cum se simte în diferite situaţii sau contexte. Faptul că-l întrebaţi despre cum se simte este un mesaj că emoţiile lui sunt importante pentru dumneavoastră. Dacă observaţi că, copilul are dificultăţi în a numi emoţia, încercaţi să-i descrieţi emoţia: „pari să fii dezamăgit că prietena ta nu s-a jucat cu tine în faţa blocului”.
Spuneţi în cuvinte ceea ce ţi-a spus copilul pentru a-i transmite mesajul că ai fost atent şi că înţelegi ceea ce simte sau a simţit. „Îmi spui că te simţi bucuroasă când ai fost lăudată de profesoara de balet pentru cum te-ai mişcat la oră, nu?”, sau „Îmi spui că te-ai întristat când Maria ţi-a vorbit urât, nu?”
Ignorarea şi negarea emoţiilor copilului îl poate învăţa că ceea ce simte nu este important şi va învăţa să nu-şi mai exprime emoţiile.

Învăţă-ţi copilul să recunoască şi să modifice exprimările neadecvate ale emoţiilor
Exprimările neadecvate ale unor emoţii prin comportamente cum ar fi ţipatul, lovirea altor copii sau folosirea unor cuvinte neadecvate (ex. înjuratul sau folosirea unor porecle urâte) reprezintă pentru părinte un context de învăţare a exprimării adecvate a emoţiilor.
Primul pas în modificarea acestor comportamente este recunoaşterea şi acceptarea emoţiei care a determinat comportamentul neadecvat: „Observ că eşti foarte supărat şi furios când Matei îţi ia jocul!”.
Al doilea pas este să îi spui copilului să se oprească din ceea ce face şi de ce („când îl loveşti pe Matei, îl doare”, „Oana este tristă când ţipi la ea”).
Al treilea pas este să îi spui copilului ce să facă îl locul comportamentului neadecvat. „Opreşte-te din ţipat. Ai nevoie să te linişteşti şi apoi vorbim despre ce doreşti.”
De asemenea apreciaţi şi recompensaţi exprimarea adecvată a emoţiilor.„Apreciez faptul că atunci când te-ai înfuriat, ţi-ai luat o pauză ca să te linişteşti!”. Spuneţi-i copilului în cuvinte ceea ce apreciaţi, pentru a şti cum este adecvat să îţi exprimi o emoţie.
Recomandăm de asemenea includerea copiilor în grupuri de dezvoltare a abilităţilor sociale şi emoţionale, grupuri moderate de specialişti care sub formă de joc şi descoperire dirijată, îi învaţă pe cei mici cum să se adapteze optim la situaţiile de zi cu zi.
Psiholog clinician Ramona Pop
Centrul de Consiliere pentru Părinţi
Târgu Mureş , strada Poştei nr. 3
tel: 0265250121; fax: 0265250128
ccp.mures@salvaticopiii.ro
www.consiliere-parinti.ro


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

INTERVIU – Patru elevi de la „Papiu”, calificați la Etapa Națională a Olimpiadei de Matematică. „Matematica este regina tuturor științelor”

Distribuie Performanță demnă de admirație și aplauze pentru patru elevi ai Colegiului Național „Alexandru Papiu …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.