2014 aduce noutăţi în procesul de învăţământ Interviu
  • alin.zaharie
  • 0 comentarii
  • 110 Vizualizări

2014 aduce noutăţi în procesul de învăţământ

Finalul anului 2013 a adus modificări în ce priveşte Legea Educatiei Nationale, unele din modificări fiind prevăzute a fi puse în practică în actualul an şcolar. Despre aceste modificări ne-a vorbit Ştefan Someşan, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş.

Reporter: Ce aduc aceste modificări în ce priveşte legislaţia  sistemul educaţional?

Ştefan Someşan: E vorba în primul rând de armonizarea legislaţie cu privire la necesităţile pe care le avem în această perioadă. Una dintre idei ar fi reconsiderarea şcolii profesionale, care după noile prevederi se doreşte a fi de trei ani. În acest moment la minister se desfăşoară discuţii privind precizările care vor fi trimise inspectoratelor şcolare cu privire la înscrierea la şcoala profesională, stabilirea procentului care se va aplica din totalul absolvenţilor de clasa a VIII-a. Se vehiculează un procent de 30% să fie cuprinşi în şcoala profesională şi circa 65-70% în licee. Această reconsiderare vine în urma solicitărilor patronatelor care în ultimii ani şi-au exprimat nemulţumirea faţă de modul în care are loc pregătirea elevilor, pregătirea forţei de muncă în final, patronatele sunt cele care beneficiază până la urmă de activitatea noastră, a învăţământului preuniversitar. O altă dorinţă a ministerului este aceea de a extinde învăţământul profesional dual, asta însemnând ca practica elevilor să se se desfăţoare în cadrul firmelor, chiar în unităţile de producţie pe care le au firmele, deoarece în prezent nici nu mai există interes în Uniunea Europeană ca să se doteze ateliere şcolare la o anumită performanţă pentru că acestea ar ajunge ca în timp foarte scurt să se uzeze din punct de vedere moral şi tehnic. Astfel, s-a renunţat la ideea efectuării practicii în cadrul atelierelor şcolare şi aceste activităţi să se desfăşoare la locurile de muncă, acolo unde viitori absolvenţi vor lucra.

Rep.: Elevii vor avea parte de noutăţi în acest an şcolar?

Ştefan Someşan: O altă noutate a perioadei care urmează este organizarea simulărilor, nu doar pentru absolvenţii claselor a XII-a, cât şi pentru cei din clasa a XI-a , pentru ca din timp elevii şi părinţii să fie sensibilizaţi asupra stadiului pregătirii copiilor, să se poată lua din timp măsurile necesare astfel încât să crească calitatea pregătirii, atât din partea şcolii, care este cea mai interesată să realizeze acest lucru, dar şi din partea candidaţilor, a elevilor, să ajungă la performanţa pe care şi-o doresc la finalizarea cursurilor. Aceste siulări pentru clasa a XI-a nu erau până în prezent, este o noutate acest lucru.O altă nouate a anului şcolar curent este realizarea unor testări la clasele a II-a, IV-a şi a VI-a la disciplinele principale, limba şi literatura română, limba maternă, respectiv matematică, tot pentru ca în urma acestor testări ministerul să poată elabora politicile de dezvoltare pentru viitor, de ajustare a programelor, a conţinuturilor şi de a regla toată activitatea din unităţile de învăţământ preuniversitar. Aceste evaluări în final au acest scop pentru ca ministerul să aibă efectiv informaţii de la sursă, să vadă ce se petrece în şcoală, în fiecare clasă. La această testare sunt cuprinşi toţi copii generaţiei curente, toţi elevii care sunt în clasa a II-a, respectiv a IV-a şi a VI-a. Este vorba de o testare foarte serioasă, amplă. Calendarul acestor testări va fi stabilit în perioada următoare încât să nu se perturbe celelalte activităţi ale semestrului II când se vor derula aceste testări. Simularea pentru Bacalaureat se va desfăşura în perioada săptămânii “Şcoala altfel” care în acest an ajunge la a treia ediţie. În acea perioadă nu are loc o perturbare a procesului de învăţământ normal de la clase.

Rep.: Ce modificări au în vedere personalul didactic?

Ştefan Someşan: În ceea ce priveşte mobilitatea personalului didactic, noutatea este aceea că sunt recunoscute mediile de la concursurile de titularizare din ultimii şase ani, medile care trebuie să fie peste 5 pentru a ocupa un post de suplinitor, iar pentru a ocupa un post de titular rămâne baremul de 7. Concursul de titulariuare constă în două etape, o inspecţie la clasă finalizată cu o notă şi concursul preopriu-zis, ca o lucrare scrisă de specialitate cu subiect unitar la nivel naţional şi cu corectură naţională, toate lucrările se corectează în acelaşi centru pentru anumită disciplină, astfel are loc o corectură absolut obiectivă şi unitară la nivel naţional.

Rep.: Cât plus aduc aceste modificări legislative?

Ştefan Someşan: Noi contăm pe calitate, orice reglementare elaborată de minister vizează până la urmă calitatea sistemului, îmbunătăţirea calităţii. Dacă discutăm de testări, ne gândim la măsuri care să ridice nivelul de pregătire al copiilor, dacă discutăm de mobilitate dorim stabilizarea cadrelor didactice păe posturi încât să nu existe acea fluctuaţie care este absolut deranjantă în condiţiile în care într-un an la o clasă e un profesor, în alt an altul. Noi oricum avem un disconfort prin faptul că sunt colegi care ies din sistem prin pensionare sau din alte motive şi toate acestea crează un disconfort pentru sistemul educaţional general. Efectele acestor elemente trebuiesc diminuate şi prin regulamentul de mobilitate cred că vom obţine o stabilizare pe termen lung a forţei de muncă din sistemul educaţional.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE