Home / Administratie / Noul Cod Rutier, analizat de Lucian Archiudean

Noul Cod Rutier, analizat de Lucian Archiudean

Distribuie

Codul Rutier se află din nou pe masa Parlamentului, senatorii venind cu propunerea de modicare a vitezei în localităţi şi în afara lor. Despre actualul Cod Rutier precum şi despre posibilele îmbunătăţiri ale acestuia ne-a vorbit comisarul şef Lucian Archiunean, şeful Poliţiei Rutiere Mureş.

Reporter: E o muncă în plus schimbarea unui Cod Rutier?

Lucian Archiudean: În primul rând trebuie studiat. Cel puţin până la ora actuală trebuie să întocmim nişte documente care duc la acea cristalizare mai corectă a faptei conducătorului auto şi în special a drepturilor lui, ca şi persoană care a săvârşit o anume infracţiune la regimul rutier sau a fost implicat într-un accident rutier.

Rep.: Cum stă judeţul Mureş la capitolul accidente de circulaţie grave?

L.A.: Obiectivul Poliţiei Rutiere Române este acela al reducerii numărului persoanelor decedate în accidente rutiere. În anul 2013 şi pe raza judeţului Mureş numărul persoanelor decedate a scăzut cu 21 de cazuri, de la 63 la 42. A fost realizat acest obiectiv. Din păcate, la începutul acestui an am avut un număr de nouă accidente rutiere în care nouă persoane şi-au pierdut viaţa, mai mult cu trei persoane decât perioada similară a anului trecut. Atributul Poliţiei Rutiere este acela de a preveni, de a ne face simţită prezenţa acolo unde se petrec mai multe accidente rutiere, însă responsabilitatea este a conducătorului auto. Dacă conducătorul auto nu conştientizează că trebuie să respecte regulile de circulaţie pe tot parcursul actului de conducere, simpla prezenţă a poliţistului într-o anumită zonă sau într-un anumit interval orar nu face mare lucru.

Rep.: Modificarea Codului Rutier  aduce atât mulţumiţi cât şi nemulţumiţi vis a vis de prevederile acestuia…

L.A.: Se pleacă de la premiza că se încalcă legea. Pornindu-se de la această premiză, normal că apar nemulţumiţi deoarece apar sancţiuni mai mari sau pedepsirea mai drastică a anumitor consecinţe. Aici mă refer la suspendarea permisului de conducere, perioada respectivă se majorează mult şi s-ar putea să aibă influenţă şi asupra locului de muncă, consecinţele social ar putea să fie mult mai mari, asupra locului de muncă, a familiei. Trebuie să se facă o distincţie clară asupra sancţiunilor care se aplică pentru o simplă faptă contravenţională sau în ce priveşte consecinţele de ordin penal. Una este să nu acorzi o prioritate pentru pietoni fără accident şi alta să omori un om pe trecerea de pietoni. Din păcate, actuala legislaţie, la aproape toate cazurile de încălcare a regulilor de circulaţie ne obligă să-i dăm drept de conducere acelui conducător auto. Chiar am avut un accident cu morţi şi dăm drept de circulaţie pentru că aşa spune legea. Oamenii nemulţumiţi ne întreabă cum de aceste persoane conduc. Încercăm să le spunem că, conduc pentru că aşa spune legea. Vă daţi seama că există un mort sau doi într-o familie şi să le spunem că nu ştiu care articol din Codul Rutier permite acelei persoane să conducă.

Rep.: Ce ar trebui să se întâmple cu cei cu abateri?

L.A.: Poliţia Rutieră urmăreşte şi acest aspect al abaterilor anterioare  ale conducătorului auto. Undeva în jur de 70% din conducători au “abonament” la astfel de accidente. Accidentul rutier este un eveniment neprevăzut, dar totuşi putem să-l anticipăm printr-un comportament corect în trafic. Pe vechea legislaţie, dacă în şase luni ţi se mai lua o dată permisul de conducere, atunci ţi se anula. Or acum, îţi dă o majorare de 30 de zile. Anularea înseamnă că rămâi fără permis şi trebuie să mai dai încă o dată examen.

Rep.: Una dintre probleme o reprezintă alcoolul la volan…

L.A.: Raportat la statsistica anuală, numărul sancţiunilor aplicate pentru consumul de alcool în ultimii patru ani a scăzut. Totuşi, în anul 2013 am avut peste 400 de dosare penale întocmite pentru consum de alcool şi aproximativ 600 de reţineri de permise de conducere pe partea contravenţională. Sunt multe, în jur de 1000 de permise de conducere reţinute pe an pentru alcool. Momentan, de la 0,11 g/l în aparat până la 0,40 g/l se consideră faptă contravenţională care se sancţionează cu amendă şi reţinerea permisului de conducere pe o perioadă de 90 de zile, cu obligaţia de a susţine un test. Dacă nu promovezi acest test la 90 de zile ţi se se mai dă o majorare de 30 de zile după care ţi se restituie permisul de conducere. Peste valoare de 0,40, deja ne încadrăm la faptă penală. Se întocmeşte dosar penal şi în funcţie de valoarea alcoolemiei în sânge Parchetul se pronunţă, trimitere în judecată sau amendă, în funcţie de condiţiile în care a fost săvârşită fapta.

Rep.: Au fost tot felul de discuţii despre această valoare a alcoolemiei permisibilă. E bine să scadă, să crească sau să rămână la fel?

L.A.: Dacă ne raportăm la Uniunea Europeană, sunt ţări la care valoarea alcoolemniei este mai mică, la altele este mai mare. Însă, consecinţele nerespectării acestor regului sunt mult mai drastice. Nu conduc câte doi, trei ani, or la noi nu conduci decât 90 de zile. Aici ar trebuie aduse modicări, în ce priveşte consecinţele nerespectării regulilor privind alcoolemia, nu neaparat amenda. Din punctul meu de vedere, valoarea amenzii raportat la salariul mediu e destul de consistentă, însă consecinţele asupra actului de conducere, a dreptului de conducere ar trebuie să fie mai drastice.

Rep.: Cum vedeţi această propunere de creştere a vitezei legale în localităţi şi în afara acestora?

L.A.: Viteza este principala cauză generatoare de accidente, atât în judeţ cât şi în întreaga ţară. Dacă ne-am lua după această cauză, ar trebui să micşorăm valoarea vitezei. Având în vedere că noi nu avem acele autostrăzi care să ne permită să ne deplasăm în siguranţă pe distanţe lungi, trebui ca discenământul să fie foarte bun. Avem şi în municipiul Târgu-Mureş zone unde s-ar putea mări limita de viteză, cum sunt Bulevardele 1 Decembrie şi Gheoghe Doja. Se poate mări în aceste zone viteza legală cu 10 kilometri pe oră, nu e nicio problemă, dar doar pe anumite sectoare de drum care îţi permite să dezvolţi o viteză mai mare în siguranţă. A mări viteza pe o stradă cu o singură bandă de mers, unde sunt pietoni, maşini parcate, automat am creşte riscul de accidente. Ar trebuie făcută această creştere a vitezei pe anumite zone. Regula generală să fie regulă generală, iar această creştere să fie doar pe anumite zone. Şi în acest moment avem zone unde am mărit viteza de deplasare în localităţi, în special în localităţile din mediul rural tranzitate de către un drum european.

Rep.: Un sfat pentru conducătorii auto?

L.A.: Fac o recomandare conducătorilor auto care sunt implicaţi în accidente rutiere cu victime. Chiar dacă acel accident este unul uşor şi victima spune că nu are nimic, conducătorii auto au obligaţia de a anunţa imediat Poliţia, pentru că de regulă, după acel mic eveniment, persoana respectivă spune că nu are nimic, merge acasă, după care începe să simtă anumite dureri şi apoi se prezintă la doctor. Acel conducător răspunde penal, i se întocmeşte dosar penal pentru părăsirea locului accidentului. În acest an avem deja patru situaţii, cu răniţi uşor. Oamenii au căzut în prima fază la înţelegere după care victima s-a prezentat la spital. Obligaţia conducătorului auto este de a anunţa imediat Poliţia. Atunci nu mai are nicio responsabilitate cu privire la anumite efecte ale neanunţării Poliţiei. De regulă oamenii evită să anunţe Poliţia fiindu-le frică de consecinţe. Ele sunt însă mult mai grave în cazul neanunţării Poliţiei…


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

VIDEO. Propunere PNL. Pasaj subteran în zona Cocoșul de Aur

Distribuie Consilierul local al Municipiului Târgu Mureș, Horea Șarlea, a prezentat, în cadrul unei conferințe …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.