Home / Administratie / Horaţius Dumbravă, scrisoare către CSAT

Horaţius Dumbravă, scrisoare către CSAT

Distribuie

Judecătorul Horaţius Dumbravă, membru al Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), a adresat membrilor Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) o serie de scrisori prin care solicită verificarea respectării interdicţiei judecătorilor şi procurorilor de a nu fi lucrători operativi, respectiv colaboratori ai serviciilor de informaţii, pentru fiecare judecător şi procuror membru al CSM, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, potrivit portalului juridice.ro.

Conform aceleiaşi surse, magistratul mai solicită CSAT să verifice dacă serviciile de informaţii au întocmit dosare informative despre magistraţi sau au declanşat, în afara limitelor mandatelor date de judecători, verificări sau analize informative privind judecători şi procurori.

Membrii CSAT care au primit scrisori de la judecătorul Horaţius Dumbravă sunt următorii: Traian Băsescu, ministrul Finanţelor Publice, Gabriel Oprea, Iulian Fonta, Iulian Oprişor, Teodor Meleşcanu, ministrul Economiei, Mircea Duşa, Victor Ponta, Robert Cazanciuc, George Maior, Titus Corlăţean şi Ştefan Dănilă.

Scrisoarea către Traian Băsescu, preşedintele CSAT

„Aşa cum bine cunoaşteţi, Consiliul Superior al Magistraturii are ca şi misiune constituţională garantarea independenţei justiţiei.

Limitele independenţei justiţiei – a judecătorilor şi procurorilor -, nu trebuie să rămână litere moarte sau abstracte în Constituţie ori legile organizării justiţiei, ci ele îşi găsesc dimensiunea corectă în statul de drept prin respectarea şi punerea efectivă în practică a îndatoririlor pe care autorităţile publice constituţionale le au, în vederea respectării statului de drept.

Aşadar, pe lângă îndatoririle pe care justiţia le are în a da consistenţă propriei independenţe, inclusiv şi mai ales în a satisface realizarea unui act de justiţie corect, imparţial faţă de cetăţean, şi celelalte autorităţi publice au îndatorirea de a respecta un deziderat al statului de drept, şi anume independenţa justiţiei.

Cu privire la cel din urmă aspect, asigurarea reală şi eficientă a garanţiilor de independenţă reală ale justiţiei, respectiv cea a unei reale separaţii în exercitarea funcţiei sale faţă de celelalte autorităţi ale statului de drept, este legată şi de incompatibilităţile şi interdicţiile pe care le are un magistrat – judecător sau procuror.

Evitarea incompatibilităţilor şi interdicţiilor pe care le au magistraţii nu cad doar în sarcina acestora, ci şi autorităţile publice au un rol esenţial, chiar legal, în a respecta aceste incompatibilităţi şi interdicţii.

De nouă ani de zile legiuitorul a interzis expres judecătorilor şi procurorilor de a fi lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii (articolul 7, alineatul 1 din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorului şi procurorului, republicată). Din acest motiv, judecătorii şi procurorii sunt obligaţi să completeze anual o declaraţie autentică, pe proprie răspundere, potrivit legii penale, din care să rezulte că nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii.

Nerespectarea acestei interdicţii conduce la o sancţiune pentru judecătorul sau procurorul care o nesocoteşte: eliberarea din funcţia de magistrat (alineatul 4 al articolului 7 din Legea nr. 303/2004); practic, nu este doar o sancţiune pentru magistrat – eliberarea acestuia din funcţie, ci şi o garanţie în vederea prezervării statului de drept, a independenţei justiţiei.

Tot de nouă ani de zile, însă, instituţia – respectiv, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării – care trebuia să verifice că această interdicţie este respectată atât de judecători şi procurori, cât şi de serviciile de informaţii, nu şi-a îndeplinit obligaţia legală şi, până la urmă, constituţională de apărare a ţării şi siguranţă naţională (articolul 1 din Legea nr. 415/2002 de oganizare şi funcţionare a CSAT), şi anume, în mod concret, cea de verificare a realităţii declaraţiilor pe care anual judecătorii sau procurorii le fac cu privire la faptul că nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii.

Până la urmă, statul de drept se caracterizează prin funcţiile clar şi evident conturate în delimitarea atribuţiilor specifice separaţiei puterilor în stat, dar şi prin respectarea obligaţiilor constituţionale şi legale care dau consistenţă statului de drept. Iar evitarea excesului de putere, în ideea că fie şi formal, o putere constituită în stat ar putea să-şi creeze avantaje nepermise în raport cu celelalte puteri, trebuie să reprezinte o prioritate pentru CSAT.

De aceea, pentru a nu exista nicio suspiciune, nicio îndoială şi cu scopul de a întări mai mult funcţionarea statului de drept, vă cer, în calitatea dvs. de membru de drept (sau preşedinte/vicepreşedinte) al CSAT, în raport cu dispoziţiile Legii 415/2002 şi a Hotărârii nr. 3/2003 a CSAT (Regulamentul de funcţionare al CSAT):

1)   Să procedaţi la verificarea respectării interdicţiei judecătorilor şi procurorilor de a nu fi lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai serviciilor de informaţii, nominal, pentru fiecare judecător şi procuror în parte.

Întrucât sunt de analizat peste 7.000 de astfel de situaţii – judecători şi procurori –, vă solicit să analizaţi în primul rând la nivelul cel mai înalt al autorităţii judecătoreşti că interdicţia este respectată, şi anume:

– pentru membri aleşi ai Consiliului Superior al Magistraturii – judecători şi procurori;

– pentru judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;

– pentru procurorii ce fac parte din Parchetul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie;

2)   Să comunicaţi rezultatul acestor verificări cât mai urgent posibil Consiliului Superior al Magistraturii;

3)   Nu în ultimul rând, ar fi util ca, în aceeaşi idee a prezervării statului de drept, să verificaţi dacă serviciile de informaţii au întocmit dosare informative privind judecători sau procurori sau au declanşat, în afara limitelor mandatelor date de judecători, verificări sau analize informative privind judecători sau procurori.

Cu speranţa că aţi înţeles dimensiunea reală şi corectă a prezentului demers,

Judecător Nicolae Horaţius Dumbravă”


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Românii vor beneficia de zboruri fără controale de frontieră. Află de când se va implementa procedura

Distribuie Duminică, 31 martie 2024, România va adera, după o perioadă îndelungă de încercări, la …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.