Home / Reportaj / Echilibrul, esenţial în păstrarea unui stil de viaţă bun

Echilibrul, esenţial în păstrarea unui stil de viaţă bun

Distribuie

Consiliere medicală, psihologică, asistenţă socială, echilibru metabolic şi emoţional, adoptarea unei gândiri pozitive, exemple din viaţa de zi cu zi, poveşti interesante, toate într-o atmosferă caldă, ca într-o adevărată familie. În cadrul proiectului de consiliere socio-medicală pentru copii, reprezentanţii Asociaţiei Copiilor şi Tinerilor Diabetici (ASCOTID) Mureş au susţinut sâmbătă, 22 februarie, aceste activităţi de consiliere şi prevenţie, unde medici diabetologi şi psihologi le-au explicat copiilor şi părinţilor importanţa echilibrului general în formarea şi păstrarea unui stil de viaţă cât mai bun.

„Partea medicală cu partea psihologică se completează”

Ziua de sâmbătă a fost una dedicată activităţilor de grup în ASCOTID. Copii mici, mari, tineri şi părinţi au ascultat cu atenţie sfaturile primite, şi-au expus anumite probleme şi situaţii, încercând astfel să afle cât mai multe lucruri despre prevenţie. Atmosfera a fost presărată cu bună dispoziţie, ceai şi multă căldură, ca într-o familie. „Partea medicală este foarte importantă, iar partea psihologică cu cea medicală merg mână în mână, pentru că se completează. Noi, în cadrul acestor întâlniri, încercăm să le explicăm atât copiilor, cât şi părinţilor cât de importantă este prevenţia, le oferim, cu ajutorul psihologilor şi medicilor, consiliere psihologică şi asistenţă socială şi petrecem împreună câteva ore frumoase, în care suntem ca o adevărată familie. Aşadar, noi avem practic două puncte unde ne desfăşurăm activitatea. În centrul de zi, unde avem activităţile acestea de grup, iar în celălalt centru le oferim tinerilor consiliere medicală şi psihologică individuală. Sâmbăta este cea mai potrivită zi de grup, pentru că tinerii şi copiii sunt liberi şi atunci pot să participe în număr cât mai mare”, a spus Rodica Molnar, preşedintele Asociaţiei Copiilor şi Tinerilor Diabetici.

„Dezechilibrul duce la alterarea sănătăţii”

Dr. Irina Muntean a explicat cât de important este rolul echilibrului metabolic şi emoţional în dobândirea şi păstrarea unui stil de viaţă cât mai bun. „Le-am vorbit copiilor, tinerilor şi părinţilor despre rolul echilibrului metabolic şi emoţional la copilul cu diabet, pentru că dezechilibrul oricăruia dintre ele duce la alterarea sănătăţii. La copiii dependenţi de insulină externă, la cei cu diabet de tip 1, echilibrul metabolic este destul de greu de obţinut, pentru că depinde nu numai de administrarea insulinei, de calculul glucidelor, ci şi de anumiţi hormoni, care se secretă în perioada copilăriei şi care cresc glicemia, de stresul copilului. Noi facem eforturi mari în Asociaţie pentru educaţia acestor copii, care din cauza lipsei de timp a medicilor diabetologi din România şi a timpului limitat pe care ni-l acordă Casa de Asigurări de Sănătate, este deficitară, din păcate. Încercăm o completare a ceea ce fac colegii noştri diabetologi. Totul este voluntariat şi suntem alături de ei”, a precizat dr. Irina Muntean, medic diabetolog.

Stimularea încrederii în sine şi a gândirii pozitive

Psihologul Melania Cozma le-a explicat copiilor importanţa încrederii în sine şi a gândirii pozitive şi a vorbit despre un ABC al gândurilor. „Obiectivele proiectului sunt înţelegerea importanţei consilierii psihologice în asistarea copilului cu diabet zaharat, definirea simptomatologiei celor mai comune tulburări întâlnite la copiii cu boli cronice, respectiv DZ; evaluarea capacităţii funcţionale a fiecărui copil în parte şi personalizarea eficientă a  terapiei, alcătuirea, împreuna cu părinţii şi copiii, a listelor de priorităţi în ceea ce priveşte problemele psihologice întâmpinate de aceştia în scopul eficientizării intervenţiei psihologice atât individuale, cât şi colective; dezvoltarea autonomiei personale şi a abilităţilor necesare  autocontrolului  asupra evoluţiei bolii şi prevenirea complicaţiilor. Tematica urmărită în organizarea şi desfăşurarea întâlnirilor de grup vizează: autocunoaşterea, cultivarea relaţiilor de suport, stimularea încrederii în sine şi a gândirii pozitive, dezvoltarea abilităţilor de comunicare, descoperirea şi încurajarea hobby-urilor, dezvoltarea inteligenţei emoţionale, modificări cognitive comportamentale şi formarea deprinderii de gândire raţională, descoperirea resurselor personale, cognitive si emoţionale necesare rezolvării problemelor din viaţa de zi cu zi, dezvoltarea deprinderilor de autoîngrijire şi responsabilizarea în faţa evoluţiei bolii şi prevenirii complicaţiilor DZ, educaţia pentru un stil de viaţă sănătos şi informarea asupra comportamentelor de risc”, a precizat Melania Cozma, psiholog.

Îmbinarea activităţilor de stimulare cu cele de relaxare

Ln următoarele întâlniri de grup, reprezentanţii ASCOTID şi-au propus să îmbine activităţile de stimulare cu cele de relaxare, un accent important fiind pus pe dezvoltarea şi  adaptarea resurselor şi abilităţilor personale în depăşirea obstacolelor în viaţa de zi cu zi. „Pentru asigurarea participării active şi plăcute atât a copiilor, cât şi a părinţilor şi pentru eficientizarea întâlnirilor de grup vor fi îmbinate activităţi de stimulare cu cele de relaxare, prezentări de material în format electronic, audiţii, vizionări de filme, drumeţii în care participanţii vor avea ocazia să împartă cu colegii lor experienţe de învăţare şi ataşament prin joc, descoperire şi alte metode dinamice pentru a capta  interesul tuturor participanţilor, dar şi al comunităţii, prin transparenţă şi flexibilitatea participării membrilor familiilor copiilor, prietenilor, colegilor de şcoală şi a altor persoane apropiate. Un aspect important urmărit în activităţile derulate este dezvoltarea şi  adaptarea resurselor şi abilităţilor personale în depăşirea obstacolelor în viaţa de zi cu zi, cât şi reorganizarea cogniţiilor şi afectelor în acelaşi scop. De asemenea, un accent deosebit este pus pe promovarea şi consolidarea relaţiilor de suport, însuşirea şi exersarea tehnicilor  de comunicare şi promovare personală, nevoi rezultate din chestionarea permanentă a copiilor şi părinţilor în scopul atingerii obiectivelor proiectului. Cazurile noi reprezintă o prioritate în ceea ce priveşte programarea şedinţelor de  consiliere individuală în scopul integrării mai rapide şi a confortului psihologic în urma acestor întâlniri”, a explicat Melania Cozma.

„Vrem rezultate pozitive şi cât mai apropiate de obiective”

Astfel, la finalul proiectului, reprezentanţii asociaţiei îşi doresc ca rezultatele obţinute să fie pozitive şi cât mai apropiate de obiective, pentru ca în viitor centrul de zi să se transforme spaţiu cu activităţi permanente şi cu efecte maxime. „Având în vedere că suntem la al doilea an de derulare a proiectului, ne aşteptăm ca anul acesta noi, copiii şi părinţii acestora să putem observa la final rezultate pozitive şi mai apropiate de obiectivele propuse şi ca pe viitor să putem permanentiza acest centru într-un spaţiu unde resursele şi cunoştinţele de specialitate să poată fi puse la dispoziţia copiilor cu DZ şi a familiilor acestora, cu efecte maxime”, a adăugat psihologul Melania Cozma.

Text: Teodora MÎNDRU

Foto: Miruna OBRAZ


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Situația epidemiologică a județului Mureș

Distribuie Conform statisticilor furnizate de Direcția de Sănătate Publică (DSP) Mureș, numărul virozelor înregistrate la …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.