Bilanţ pozitiv la Inspectoratul Şcolar Judeţean Invatamant
  • admin
  • 0 comentarii
  • 47 Vizualizări

Bilanţ pozitiv la Inspectoratul Şcolar Judeţean

Liceul Tehnologic “Constantin Brâncuşi” din Târgu-Mureş a găzduit marţi, 25 februarie, şedinţa de analiză a rezultatelor primului semestru al anului şcolar 2013-2014, în cadrul căreia a fost dezbătut raportul privind starea învăţământului mureşean. Instituţie a cărei misiune declarată este integrarea învăţământului mureşean în cerinţele vremurilor, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş este şi una deschisă spre publicul larg, care informează cu promptitudine atât despre realizări, dar şi despre problemele care apar. Inspectorul şcolar general, profesor Ştefan Someşan, ne-a prezentat câteva din constatările rezultate în urma acestei analize.

Ştefan Someşan: În fiecare an şcolar organizăm două astfel de şedinţe, la sfârşitul fiecărui semestru, astfel putem avea o imagine clară în permanenţă şi putem lua la timp măsurile care se impun în cazul deficienţelor constatate.

Reporter: Care sunt mijloacele de intervenţie ale Inspectoratului?

Ş.S.: Dorinţa noastră este ca sistemele de educaţie să fie mai atractive, orientate către carieră, să contribuie la excelenţa în învăţarea pe tot parcursul vieţii, prin oferirea unui sistem de educaţie cu profesori şi formatori înalt calificaţi, aici intervenind misiunea noastră de control şi îndrumare a cadrelor didactice.

Rep.: Satisfacţii, realizări?

Ş.S.: Punctele tari sunt multe, dintre ele aş aminti generalizarea în toate unităţile de învăţământ a instrumentelor de asigurare a calităţii, colaborarea eficientă cu sindicatele din învăţământul preuniversitar, identificarea unor oportunităţi de finanţare pentru educaţie şi formare prin programul POSDRU 2007/2013, sau derularea programelor specifice “Socrates”, “Leonardo”, “Informare şi consiliere privind cariera”, “Educaţia pentru sănătate”, „Educaţie pentru cetăţenie democratică” şi altele.

Rep.: Pentru aceste activităţi aveţi nevoie şi de condiţii materiale.

Ş.S.: Avem o colaborare promptă şi eficientă cu instituţiile administraţiei publice locale şi teritoriale, în bune condiţii derulându-se programele de reabilitare, reparaţii şi consolidări, precum şi dotarea unităţilor cu mobilier şi echipamente noi. Vorbesc în general, pentru că întotdeauna există şi excepţii.

Rep.: Care este atitudinea elevilor?

Ş.S.: Majoritatea elevilor sunt implicaţi în îmbunătăţirea procesului de învăţare, consultându-ne periodic cu Consiliul Judeţean al Elevilor. Încercăm să îi stimulăm în plus şi prin evidenţierea celor cu rezultate bune la olimpiade, fie ele judeţene, naţionale sau internaţionale.

Rep.: Înseamnă că sunt toate bune şi frumoase în învăţământul mureşean?

Ş.S.: Sigur că am constatat şi neajunsuri şi deficienţe. Unele dintre acestea se datorează şi numărului mare de unităţi pe care le coordonăm. În acest an, în judeţul Mureş avem 852 de unităţi şcolare, o cifră mare, cifra fiind mai mică faţă de anul precedent datorită comasării unor unităţi, nu a desfiinţării. O mare parte a acestora aflându-se în mediul rural, avem periodic dificultăţi de comunicare, şi din păcate, inspecţia şcolară nu poate acoperi în totalitate necesarul de consiliere şi îndrumare în reţea. Sunt cazuri în care nici cadrele didactice, unele chiar cu putere de decizie, aleg să nu se implice suficient în viaţa şcolii şi în bunul mers al activităţii. Sunt dese şi întârzierile din procesul de reabilitare al şcolilor, aici intervine desigur factorul material, dar câteodată şi abilităţile manageriale ale directorilor nu sunt cele mai bune. Condiţiile în care se desfăşoară procesul de educaţie îşi pun întotdeauna amprenta şi pe rezultate.

Rep.: În procesul de educaţie intervin mai mulţi factori…

Ş.S.: Conform analizelor pe care le-am făcut, nici implicarea părinţilor nu este uniform bună. Încă înregistrăm o rată îngrijorătoare a abandonului şcolar. Un fenomen îngrijorător este reprezentat de creşterea absenteismului, interesant este că înregistrăm creştere tocmai în ciclul primar, sperăm ca această creştere să nu fie un simptom al unei probleme ce ar putea degenera. Avem din păcate şi unităţi şcolare cu promovabilitate foarte scăzută la examenele naţionale de evaluare, şi la cele de Bacalaureat.

Rep.: Care ar fi cauzele acestei situaţii?

Ş.S.: Cauze putem găsi, mai important este să găsim şi rezolvări pentru aceste probleme. Una ar fi fluctuaţia cadrelor didactice care este relativ numeroasă, altele sunt datorate condiţiilor improprii de studii, în spaţii mult prea mici sau insuficienţei infrastructurii. Situaţia economică dificilă, şi lipsa locurilor de muncă se traduc atât în dezinteresul elevilor, dar şi în schimbarea atitudinii părinţilor, diminuându-se atât posibilitatea acestora de a susţine procesul de învăţare, dar şi interesul. Promovarea în media a unor modele negative pentru educaţie îşi spune şi ea cuvântul.

Rep.: Ce măsuri puteţi lua, la nivel de Inspectorat?

Ş.S.: Sigur că încercăm, prin mijloacele pe care le avem să schimbăm în bine situaţia. Activizăm de exemplu Consiliul Judeţean al Elevilor, asigurându-i acestuia o funcţionare reală, valorificând şi propunerile rezultate din această colaborare. Implicarea elevilor în activitatea decizională va creşte simţul răspunderii în aceştia. Ne străduim să creştem şi ocuparea posturilor didactice de către cadre calificate, pe cât posibil titulare. Ţinem să se respecte standardele de notare, care să reflecte situaţia reală a elevilor. Să ştiţi că încă există dascăli cu vocaţie, şi pe aceştia ne bazăm, ei nu vor părăsi sistemul din cauza salariilor. Foarte importante sunt şi activităţile extracuriculare, care la rândul lor cresc atât gradul de implicare al elevilor cât şi pe cel al societăţii în general

A consemnat Edith VEREŞ

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE