Amenzi de peste 900.000 lei la OPC Mureș Social
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 767 Vizualizări

Amenzi de peste 900.000 lei la OPC Mureș

marcela achim

Pentru bani, unii comercianţi fac orice şi vând orice, nu contează dacă în joc este sănătatea sau chiar viaţa celor care le consumă produsele. calitate de beneficiari ai unor piese şi componente auto, autoturisme şi prestări de service auto, important este să cunoaşteţi atât drepturile consumatorilor cât şi obligaţiile agenţilor economici. În primele 7 luni ale acestui an, Protecția Consumatorilor Mureș a aplicat amenzi în valoare de 912.450 lei în urma controalelor efectuate în raza județului. Care sunt condițiile cu care reclamațiile cetățenilor sunt întemeiate și care sunt cele redirecționate către alte autorități competente ne spune Marcela Achim, comisar șef adjunct al C.J.P.C. Mureș.

Rep: Care este dreptul consumatorului și câți operatori economici l-au încălcat?

M.A.: Consumatorul are dreptul de a alege liber de pe piață produse și servicii, are dreptul la informare și securitate. De la începutul anului, până în luna iulie am avut 2335 de acțiuni ale comisarilor, din care s-au aplicat sancțiuni la 1366 de agenți economici, respectiv 707 de avertismente și 659 de amenzi.  După cum am observat în ultimii ani, cetățenii  stăpânesc tot mai bine drepturile pe care le au şi chiar pot să spun că în foarte multe situaţii ştiu exact ce trebuie să cuprindă o reclamaţie şi o întocmesc aşa cum trebuie. Tot în perioada amintită am avut 920 de reclamații, din care 219 s-au dovedit a fi neîntemeiate, iar alte 70 au fost redirecționate.

Rep: Către cine sunt redirecționate?

M.A.: Spre exemplu, toate reclamațiile ce vizează asigurările, de orice fel, sunt trimise către Autoritatea de Supraveghere Financiară, care pune în aplicare legislația din domeniul asigurărilor imparțial, cu onestitate și promptitudine, protejează consumatorii și încurajează formarea unei piețe sănătoase a asigurărilor. Reclamațiile ce vizează jocurile de noroc merg spre Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc, reclamațiile aduse la adresa unui operator economic care activează în UE, sunt rewdirecționate spre Centrul European al consumatorilor din România, iar cele legate de Asociațiile de locatari, înspre Primărie.

Rep: Aveți situații în care trebuie să prelevați probe?

M.A. Da, prelevăm probe pentru efectuarea de analize la confecții, textile, cacao, ciocolată, băuturi spirtoase sau bere, iar în urma testelor efectuate în laborator autorizat, se constată neconformitățile. La cumpărarea produselor alimentare și implicit a laptelui și produselor din lapte, consumatorul trebuie să solicite și să păstreze bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, vrea să reclame calitatea sau siguranța unui produs.

Rep: În ce domeniu găsim cele mai multe reclamații?

M.A.: În proporție de aproximativ 60%, nemulțumirile sunt legate de serviciile bancare, telefonie mobilă, cablu TV, internet, comerț on-line electricitate și gaz, foarte puține fiind cele de la service auto. În ultima perioadă au început să curgă reclamații de servicii recrutări forță de muncă, unde cetățenii au achitat sume în avans pentru consiliere sau alte servicii, după care nu s-a mai rezolvat nimic, nici banii nu au mai fost returnați. În activitățile noastre avem o strânsă colaborare cu Inspectoratul Județean de Poliție Mureș, Direcția veterinară, DSP Mureș și ITM.

Rep: Ce obligații au agenții economici?

M.A.: Toţi agenţii economici au obligaţia de a informa consumatorii în mod complet, corect, precis şi explicit asupra elementelor de identificare şi caracterizare a produselor oferite. Informaţiile trebuie să fie în limba română şi să cuprindă în mod obligatoriu denumirea produsului și a producătorului, adresa acestuia, principalele caracteristici tehnice şi calitative, cantitatea, termenul de garanţie sau termenul de valabilitate, compoziţia, riscuri previzibile, contraindicaţii, modul de utilizare, manipulare, conservare și modul de păstrare. Vânzătorul trebuie să informeze consumatorul despre preţul produsului și are obligația de a afișa placheta cu Telefonul Consumatorilor – 021 9551.

Rep: Unde putem depune reclamații?

M.A.: Reclamațiile se pot depune personal la sediul nostru de pe strada Livezeni, nr. 7 sau pe site la http://www.anpc.gov.ro/, pe adresa noastră  reclamatii.mures1@opc.ro, pot trimite prin fax la numărul 0265.255.153 sau să sune la numărul de telefon 0265.254.625, unde există în permanență un comisar de serviciu care oferă servicii de consiliere, atât operatorilor economici, cât și petenților, în intervalul orar 8.00-16.30.  Reclamațiile trebuie să cuprindă datele de identificare a reclamantului și numărul de telefon. Anonimele și revenirile la reclamații se clasează.

Rep: Vânzătorul poate gestiona situația neplăcută a unui produs vândut expirat?

M.A: Trebuie acordată o mare atenție termenilor de valabilitate. În ceea ce priveşte produsele alimentare proaspete care prin natura lor prezintă un grad ridicat de perisabilitate din punct de vedere microbiologic, termenul de valabilitate se scrie astfel „expiră la data ……. ” cu menţionarea zilei şi a lunii. După această dată, produsul nu mai poate fi consumat, poate prezenta un posibil pericol pentru consumator şi trebuie retras de la vânzare. Sancțiunile sunt mari, iar aceste produse sunt retrase de la comercializare, distruse sau există protocoale încheiate între operatorii economici și Grădina Zoologică, unde sunt trimise. Consumatorul trebuie să semnaleze la producător, ambalator sau importator orice problemă în cazul în care constată că un produs nu corespunde cerinţelor, el se poate întoarce și să solicite banii înapoi sau achiziționarea altui produs. De cele mai multe ori, ceea ce se rezolvă elegant și repede între vânzător și consumator, ne poate ajuta pe noi să câștigăm timp pentru alte sesizări mai grave.

Rep: Cum reușiți să fiți obiectivi în meseria pe care o aveți?

M.A. Suntem 11 comisari activi, care lucrăm alături de un jurist și o contabilă. Nici o reclamație nu seamănă cu cealaltă, fiecare e diferită și încercăm de fiecare dată să ne punem și în pielea consumatorului, și în a operatorului economic. Este un exercițiu de imagine destul de dificil.

Rep: Există situații în care operatorul economic are dreptate?

M.A: Avem situații de reclamații neîntemeiate în care operatorul economic are dreptate, sunt acele înțelegeri contractuale în care consumatorul, fie din grabă, din superficialitate sau alte motive, semnează contracte de care pare încântat la prima vedere, dar apoi după ce încep să curgă facturile, devine nemulțumit. Eu sugerez consumatorului să citească contractul înainte de a-l semna, să nu se grăbească, să solicite toate informațiile.

Rep: Cum vă implicați în educația elevilor?

M.A: De Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor,  în fiecare an organizăm concursul” Alege, este dreptul tău!”, ce se adresează elevilor școlilor generale și elevilor de liceu, tema de anul acesta fiind ”Dreptul consumatorilor la hrană sănătoasă”. Din județul Mureș au participat 15 școli, în ziua de 4 aprilie a avut loc faza județeană, doi elevi mureșeni reușind să ajungă la faza națională, într-o tabără la Năvodari. Avem o colaborare foarte bună cu Inspectoratul Școlar Județean Mureș, comisarii noștri fac consilieri în cadrul orelor deschise, ce au ca obiect informarea elevilor și implicarea lor activă în mișcarea de protecția consumatorilor.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

  • in romanica santeti o gramada de insitutii de control care traiti si furati bine ,din banul contribuabilului,dar nici o institutie de indrumare sa va fie rusine,

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE