Home / Cultură / Jazz simfonic cu Elena Mîndru la Filarmonică

Jazz simfonic cu Elena Mîndru la Filarmonică

Distribuie

11120544_854198251318234_9151995084455410361_nSala Mare a Palatului Culturii primește miercuri, 23 septembrie vizita muzicii jazz grație concertului extraordinar susţinut de Filarmonica Târgu-Mureş alături de solista Elena Mîndru. La un aşa oaspete de seamă, nu am ratat momentul şi am i-am adresat oaspetelui de miercuri seara câteva întrebări la care a răspuns cu amabilitate.

Reporter : Ce mai face Elena Mîndru?

Elena Mîndru : E extrem de încântată că revine la Târgu Mureș și că poate cânta împreună cu orchestra Filarmonicii de Stat Târgu Mureș.

Rep.: Când ai cântat ultima dată la Târgu-Mureş?

11866400_924787354231536_6392664740052847402_nE.M.: În 2012, decembrie. Am avut atunci concertul de lansare al primului meu album – Romanian Christmas Stories, în J’ai Bistrot. Însă îmi aduc cu mare plăcere aminte de prima dată când am cântat la Târgu Mureș, în aprilie 2010 la Festivalul de Studențesc de Jazz, unde am și primit premiul pentru cel mai bun vocalist. A trecut repede timpul deatunci, dar s-am întamplat/schimbat multe în același timp. Bucuria mea e să văd că festivalul continuă să se întâmple în fiecare an și că a crescut!

Rep.: Între timp ai ajuns prin ţările nordice, mai exact în Finlanda

E. M.: Locuiesc de trei ani deja în Finlanda. A început totul cu masteratul meu nordic. În decembrie 2011 tocmai îmi încheiam primul semestru din NOMAZZ (Nordic Masters of Jazz), însă în Danemarca, la Royal Academy of Music Århus. Am continuat ”călătoria” pentru încă un semestru în Stockholm la Royal College of Music (KMH) în primăvara lui 2012, după care în septembrie 2012 am ajuns la Sibelius Academy în Helsinki, unde mă găsești și astăzi. Am absolvit între timp studiile masterale, iar acum sunt doctorandă, tocmai am început al treilea an de studiu. Dar nu mă ocup doar studii și de cercetarea mea, ci cânt, compun, organizez concerte, predau, inițiez proiecte, produc albume și încerc pe cât posibil să mă integrez cultural, social și artistic în Finlanda, fără a pierde legătura cu România.

Rep.: Cum e Finlanda din punct de vedere artistic faţă de România ?

E. M.: Unele lucruri sunt diferite, ceea ce e și normal. Nu țin să compar, să spun ce e mai bine sau mai rău. La urma urmei, sunt două societăți care au un istoric social și cultural distinct. În ceea ce privește muzicienii de jazz și muzica jazz, există o federație de jazz care îi (ne) sprijină, școli în care există deja tradiție pentru predarea jazzului – la orice nivel și vârstă, fundații care oferă burse pentru turnee, concerte, înregistrări, compus (chiar dacă sunt mai greu de obținut), există producători de jazz, ingineri de sunet buni (care lipsesc tare mult în România). Există un sistem care contrbuie la dezvoltarea nivelului cultural de ansamblu. Apoi, nivelul muzicienilor de jazz e altul – se justifică însă prin susținerea care există pentru ei și lipsește în România. Apoi, există mai mult public pentru genul ăsta de muzică. Însă, de fiecare dată când revin în România observ mici schimbări/semne că lucrurile vor ajunge la nivelul respectiv și în România. Cândva, cu răbdare.

Rep.: Cum s-a născut proiectul Elena Mîndru Finnection?

E. M.: Am început în primăvara lui 2013, prin februarie, când îmi planificam concertul final de masterat. Formula inițială a fost cvartetul actual de bază, cu Tuomas J. Turunen la pian, Eero Seppä la contrabas și Anssi Tirkkonen la tobe, toți studenți ai Sibelius Academy la vremea respectivă. În concertul meu final am invitat și un cvartet de cordari cu noi pe scenă pentru majoritatea pieselor. Ne-a plăcut ideea de a avea un instrument cu coarde alături de noi, așa că l-am cooptat pe Sampo Hiukkanen în toamna lui 2013, când s-a întors din Miami înapoi în Helsinki. Primele înregistrări demo le-am făcut deja prin noiembrie 2013. În mai 2014 am înregistrat primul nostru album împreună (al doilea pentru mine) – Evening in Romania. S-a întâmplat ca imediat să câștigăm competiția Young Nordic Jazz Comets, finala finlandeză, iar de-atunci colindăm Europa împreună.

Rep.: Dar proiectul de jazz simfonic?

1800248_805095639503829_695400417_nE. M.: Mi-am dorit întotdeauna să cânt în săli de concert și să duc jazzul în locații cu public cât mai numeros. Iubesc sentimentul pe care îl primesc pe scenă în momentul în care mulți muzicieni respiră și simt aceeași muzică în același moment. Ador sunetul unei orchestre simfonice! Am absolvit secția de compoziție clasică la Academia de Muzică ”Gheorghe Dima” din Cluj, sub îndrumarea profesorului meu Adrian Pop, însă nu am avut niciodată ocazia să aud cum sună live ceea ce am compus. Toate lucrurile astea combinate m-am făcut să insist și să găsesc energie să pun cap la cap acest proiect. De mulți ani l-am plănuit în gândul meu, însă doar anul trecut, în februarie 2014 am reușit să avem primul concert. Ceea ce a fost excelent! Sunt recunoscătoare tuturor celor de la Filarmonica de Stat Transilvania pentru că nu au abandonat propunerea mea și că am reușit să realizăm primul concert de acest gen împreună. Totodată, am fost norocoasă să am alături de mine compozitori care au acceptat să scrie pro bono lucrările pe care le-am inclus în concerte. Deja am avut și al doilea concert la Cluj, în iunie anul acesta, sub bagheta dirijorului Tiberiu Soare, cu material complet nou.

Rep.: Revi acum la Târgu-Mureş pe scena Filarmonicii. Ce aduce acest concert?

1782103_805095919503801_1132012009_nE. M.: Aduce o altă perspectivă asupra combinației dintre jazz și simfonic. Aproape toate lucrările incluse sunt piese originale scrise de compozitori contemporani și gândite special pentru cvartet de jazz cu solist vocal și orchestră simfonică de dimensiune medie. Ce e interesant e că istoricul compozitorilor e de două feluri – muzicieni/compozitori de jazz care scriu pentru orchestră și muzicieni/compozitori de clasic care scriu pentru ansamblu de jazz. Apoi, vin din mai multe medii culturale și sociale și rezidează în țări diferite: Finlanda, România, Olanda. Au rezultat lucrări diferite, cu povești frumoase și interesante ascunse în spatele lor pe care vi le spun pe scenă miercuri. N-am fi reușit să punem cap la cap organizarea concertului fără ajutorul lui Ioan Cristian Țăran prin ONG-ul lui Asociația Culturală ”Mureșul Superior”.

Rep.: Cine vor fi cei care te vor acompania pe scenă şi ce va conţine acest concert?

E. M.. Îi voi avea alături de mine pe soțul meu la pian – finlandezul Tuomas J. Turunen, pe Michael Acker la contrabas și pe tobarul nostru Anssi Tirkkonen din Finlanda. În concertul de miercuri 23 septembrie am inclus lucrări scrise de clujeanul Dan Variu (sătmărean la origini), de jazzmanul Alex Simu care locuiește în Amsterdam, de finlandezii Artturi Rönkä, Visa Mertanen și Tuomas J. Turunen – toți pianiști de jazz de felul lor, o lucrare de-a mea – Evening in Romania (care dă titlul ultimului meu album, în variantă de cvintet) și două medley-uri cu standarde de jazz orchestrate de maestrul Sabin Pautza, sub bagheta căruia se va întâmpla întregul concert de la Târgu Mureș.

Rep.: Ce planuri ai în continuare?

E. M.: În săptămâna de după concertul de la Târgu Mureș ne întoarcem în Helsinki unde avem o sesiune de înregistrări de câteva zile în studioul legendar M1 al radioului finlandez Yle. Vom avea și un cvartet de coarde alături de noi, condus de Maija Linkola. Dacă totul merge bine, plănuim să publicăm sesiunea sub forma unui album în primăvara lui 2016. Apoi, în octombrie anul acesta organizez un eveniment cu totul special în Finlanda, împreună cu colega mea Jenny Robson și datorită susținerii pe care o primim din partea Sibelius Academy, departamentul de jazz – prima ediție a International Jazz Voice Competition. E o premieră pentru jazz-ul vocal și le vom avea pe Carmen Lundy și Michele Weir ca nume principale care vor avea cursuri și prelegeri. Tocmai am fost comisionată de către Uniunea Compozitorilor din Finlanda să compun două piese pentru Jyväskylä Big Band, alåturi de care plănuiesc un mic turneu pentru 2016. În primăvara lui 2016 vom avea un turneu național în Finlanda, alături de Elena Mîndru Finnection (sub numele de Elena & The Rom Ensemble acolo), susținut de Federația Finlandeză de Jazz. Tot în 2016 mergem din nou în New York, pentru trei luni, datorită unei burse/rezidențe artistice pe care soțul meu Tuomas J. Turunen a primit-o de curând.

Rep.:O invitaţie pentru public să vina la concertul de la Palatul Culturii.

E. M.: Trebuie să vină neapărat! 🙂 E o ocazie unică să audă singurul proiect de jazz simfonic cu solist vocal din România de acest fel și mă bucur enorm că putem fi prezenți și la Târgu Mureș. Promitem energie pozitivă pentru tot restul anului!

Foto : Adrian Leu, Roza Zah,  Andrei Budescu

 


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

FOTO – Ziua Mondială a Apei, sărbătorită de Clubul Rotary Mureș la Școala Gimnazială „Friederich Schiller”

Distribuie Rotary Club Târgu Mureș  a organizat joi, 21 martie, începând cu ora 12:00, un …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.