Despre români și unguri, cu zâmbetul caustic pe buze Cultură
  • admin
  • 0 comentarii
  • 384 Vizualizări

Despre români și unguri, cu zâmbetul caustic pe buze

111Nici că se putea o mai bună aniversare a Yorick Studio decât cea avută în data de 11 noiembrie 2015, cu două premiere absolute într-o singură zi, pe texte scrise de doi dramaturgi târgumureșeni. Este vorba despre spectacolul „Măcelarii” (Hentesek) regizat de Aba Sebestyén pe textul de debut în teatru al scriitorului Róbert Csaba Szabó (autor al mai multor volume de proză, redactor al revistei literare „Látó”) și comedia neagră „MaRó” de Csaba Székely, regizată de Andi Gherghe, spectacol despre care vom scrie în cele ce urmează.

Székely Csaba este un autor dramatic deja consacrat la nivel internațional, acesta fiind premiat de mai multe ori de Asociaţia Criticilor de Teatru din Ungaria (pentru piesele din „Trilogia minelor”) dar și de către Societatea Autorilor din Marea Britanie (pentru Cel mai bun scenariu radiofonic, pentru varianta radiofonică a piesei „Vă plac bananele, tovarăşi?”).

Târgumureșenii îl cunosc pe Székely Csaba, mai ales pentru cele două spectacole, co-produse de Yorick Studio și Teatrul Național Târgu-Mureș, „Bányavirág”/ ”Flori de mină” și „Bányakság”/ ”Beznă de mină”, jucate cu săli pline la Sala Mică a Naționalului târgumureșean. În acest an, cel de-al treilea text al „Trilogiei minelor”, „Apă de mină” a avut premiera în limba română la Teatrul Act din București, în regia lui Horia Suru, după ce, în prealabil, textul a avut parte de un spectacol-lectură la New York și de o premieră în limba maghiară la Budapesta.

Dacă în cele trei texte ale „Trilogiei minelor” Székely Csaba radiografiază cu mult tact starea de fapt a comunității maghiare din satele transilvănene prin intermediul unor povești dramatice dar nu lipsite de umor, în MaRó autorul târgumureșean îi aduce față în față pe maghiari și români, folosindu-se de situații pe cât de absurde pe atât de pline de umor, toate având la bază prejudecățile unei conviețuiri cu probleme.

Sarcina de a pune în scenă colecția de situații problemă din care este alcătuită piesa „MaRó” îi revine tânărului regizor târgumureșean Andi Gherghe, aflat la cel de al patrulea spectacol realizat la Yorick Studio după România 21 și Bucharest Calling (ambele pe texte de Ștefan Peca) și Țara Zânelor (pe textul lui George Ștefan).

Spectacolul beneficiază de două coperți sub forma unor animații video ce îi prezintă pe doi cetățeni de etnie maghiară ce așteapă la poarta Raiului povestind despre cum au ajuns acolo. Vinovați de serviciu pentru destinul lor trist sunt, evident, doi români. Intrăm apoi în șirul scenelor (zece la număr).

Avem de a face așadar, cu primarul român care îi propune viceprimarului maghiar să joace rolul eroului național Avram Iancu, într-o scenetă pregătită special pentru “zilele orașului”, lucru refuzat evident de acesta din urmă până în momentul în care află că șeful său român îl vede ca viitor primar; sau, studentul secui care, după ce este brutalizat de către doi cetățeni români doar pentru că și-a permis să vorbească pe limba sa maternă la telefon pe o stradă din Cluj, este omorât de doi membri ultras ai galeriei echipei de fotbal a Ungariei, doar pentru că nu este suficient de radical; sau, viitorul ginerică clujean din Florești (dar de loc din Râmnicu Vâlcea) care merge în Secuime să ceară mâna iubitei sale studente și ea la Cluj. Și exemplele continuă…

Marele câștig al acestui spectacol este acela că, după mai bine de 25 de ani la Târgu-Mureș, se poate vorbi despre lucruri grave cu zâmbetul pe buze, lucru de neimaginat îi urmă cu puțină vreme. Dacă spectacolul Gianinei Cărbunariu, „20/20” (produs la același Yorick Studio) se vorbea despre evenimentele din Martie ’90, în „Double” Bind (produs de Teatrul Național Târgu-Mureș) de Alina Nelega și Réka Kincses problematica relațiilor româno-maghiare este văzută dintr-o perspectivă cât se poate de proaspătă și actuală iar în „Țara Zânelor” de George Ștefan, același Andi Gherghe pune în scenă la Yorick Studio o poveste scrisă de la un fapt real, „MaRó” aduce ca noutate acea detașare necesară pentru a privi relația româno-maghiară la modul relaxat, cu zâmbetul pe buze, dar nu fără ironie, gravitate pe aolcuri și chiar durere camuflată prin intermediul comicului de situație și, mai ales, de limbaj.

Inspirată este în acest sens și alegerea titlului („MaRó”) care, dincolo de trimiterea directă la cele două comunități (Ma – maghiară și Ro – română), beneficiază și de un sens alternativ, extrem de potrivit stilului și manierei lui Székely Csaba (cuvântul maghiar maró are sensul de caustic, sarcastic, usturător).

Székely Csaba reușește atât prin situațiile propuse cât și prin comicul de limbaj să degreveze sensul tragic al poveștilor, lăsând în urmă spectatorului senzația că se poate râde de sine însuși, fiind chiar recomandat uneori, chiar și în scop terapeutic.

Relația strânsă dintre regizorul Andi Gherghe și Yorick Studio este una benefică de ambele părți, regizorul dovedind și cu acest spectacol că este deja un regizor matur atât prin cheia propusă cât și prin prospețimea abordării regizorale a unei teme extrem de sensibile. În ceea ce privește Yorick Studio, acesta își trece în repertoriu un nou spectacol ce va face cu siguranță săli pline, „MaRó” adresându-se atât publicului maghiar cât și celui român.

Spectacolul „MaRó” beneficiază de o distribuție (evident, mixtă și ea) pe cât de eterogenă, pe atât de închegată, distribuție în care îi întâlnim pe Raisa Ané, Botond Farkas Benedek, Csaba Ciugulitu, Piroska Fodor, Imelda Hajdu, Ștefan Mura și, nu în ultimul rând, István Nagy. Toți aceștia merită felicitați pentru curajul, degajarea și, nu în ultimul rând, bucuria cu care s-au dedicat acestui proiect.

Nu trebuie uitată scenografia lui Adrian Ganea, pe cât de simplă pe atât de practică și percutantă, ilustrative în acest sens fiind spătarele scaunelor care nu sunt altceva decât reproduceri ale unor figuri istorice și culturale reprezentative pentru cele două comunități.

Spectacolul „MaRó” este jucat la Studio 2.1 (strada Frunzei nr. 9, Târgu-Mureș), următoarea reprezentație fiind programată în 20 noiembrie 2015, la ora 19.00.  Mai trebuie spus că spectacolul „MaRó” este rezultatul proiectului „Dialog intercultural prin prisma dramaturgiei contemporane”, un proiect Yorick Studio (susținut de AFCN) care de șapte ani încoace aduce piese și teme contemporane pe scenele târgumureșene. Iar pentru acest fapt trebuie felicitat inițiatorul și sufletul Yorick Studio, actorul și regizorul Sebestyén Aba care, de zece ani reușește să bucure prin proiectele acestui teatru independent, mii de spectatori, maghiari și români, deopotrivă.

Dan MĂRĂCINEANU

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE