Share

Home / Administratie / Cercetare despre transparenţa decizională a autorităţilor publice

Cercetare despre transparenţa decizională a autorităţilor publice

balaneanReprezentanţii Biroului Regional- Coaliţia 52 Târgu-Mureş, ai Academiei de Advocacy şi membrii Coaliţiei 52 au sustinut joi, 10 decembrie, o conferinţă de presă în care au prezentat rezultatele cercetării “M-am decis să mă implic – România 2015”, în care au fost prezentate concluziile monitorizarii aplicării Legii 52/2003 republicată în 2013 privind transparenţa decizională a autorităţilor publice. “Trebuie să înţelegem că în afară de familie şi serviciu mai avem şi viaţa civică prin care ne valorificăm drepturile conferite de calitatea de cetăţeni şi contribuabili. Aici relaţionăm cu autoritatea publică. De câte ori nu ne surprinde spargerea unei străzi, tăierea unor copaci, eliminarea unor spaţii verzi sau construirea unui bloc într-un cartier de case? N-ar fi trebuit să fim întrebaţi sau consultaţi înainte? Poate am fi avut alte sugestii. Puterea noastră se manifestă prin activism şi intervenţie. Legea 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică ne oferă şansa de a propune argumentat, ce este convenabil pentru noi în orice proiect de act normativ al unei autorităţi publice, înainte de a se lua decizia”, a precizat Radu Nicosevici, preşedintele Academiei de Advocacy. “Toate informațiile prezentate, precum și arhiva tuturor solicitărilor transmise şi a răspunsurilor primite, se regăsesc pe platforma “M-am decis să mă implic! – www.implicare-L52.ro”, la secțiunea Rezultate, precum şi la www.advocacy.ro”, a subliniat Radu Bălănean, lider regional Coaliţia 52 – Regiunea Centru.

Rezultatele cercetării “M-am decis să mă implic”, februarie – octombrie, România 2015, sintetizate cu sprijinul voluntar al sociologului Mircea Kivu:

  1. Rata de rǎspuns

În total au fost trimise, în lunile februarie-octombrie 2015, 846 solicitǎri de informaţii către 17 ministere şi 109 primării. In 55% din cazuri, s-au primit rǎspunsuri în termenul de 10 zile lucrătoare, în 5% din cazuri s-au inregistrat raspunsuri dupǎ expirarea acestui termen, iar in 40% din cazuri nu s-a rǎspuns deloc. . Se observă că ponderea răspunsurilor primite în termen de la ministere este mult inferioară celor primite de la primării. Mai exact:

  • Ministerele au răspuns în termen de 10 zile lucrătoare în 39% din cazuri, în timp ce primăriile, în 58% din cazuri.
  • Cele mai transparente autorități publice sunt primǎriile Hunedoara, Medgidia, Buzău, Tulcea, Braşov, Adjud, Sector 3, Sector 2 şi Lugoj.
  • Dintre ministere, cea mai bună situaţie o înregistrează Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, care a răspuns în termen, tuturor solicitărilor primite.
  • La polul opus, Ministerul Tineretului şi Sportului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Economiei, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice nu au răspuns niciuneia din solicitările trasmise. De asemenea, nu au răspuns niciunei solicitări primăriile din Miercurea Ciuc, Făgăraş, Caracal, Calafat, Blaj, Bârlad, Băileşti.
  1. Informaţiile primite

Ministerul Finanțelor se remarcă cu rezultate peste medie la cinci din cele șapte întrebări: proiecte de acte normative adoptate (10.7/lună), proiecte care au fost supuse consultării publice (64 din 64), proiecte modificate în urma procesului de consultare publică (7), opinii scrise colectate cu privire la proiectele de acte normative aflate în considerare publică (846), justificări în scris de nepreluare a recomandărilor (362).

  1. Proiecte de acte normative adoptate

Numărul proiectelor de hotărâri adoptate lunar, variazǎ de la niciunul/lună (101 cazuri, adică 19% din total) şi 87 de acte normative adoptate/luna. Dintre primǎrii, cele mai multe proiecte au fost adoptate, în medie, lunar, la Braşov (60), Timişoara (47), Piteşti (42), Galaţi, (40), Cluj-Napoca (39).

  1. Proiecte care au fost supuse consultării publice

Dintre cele 5748 proiecte de acte normative adoptate, doar o treime (1896) au fost supuse consultării publice. Au reuşit să nu supună consultării publice niciunul dintre proiectele adoptate: Sector 4 (80 proiecte adoptate), Huşi (38), Piatra Neamţ (32), Carei (10), Gheorgheni (8), Târgu Secuiesc (6), Beiuş (3).Ministerul Finanţelor Publice a supus consultării publice toate cele 64 proiecte adoptate. 11 primării au adoptat cel puţin 10 proiecte, toate fiind supuse consultării: Medgidia (25), Slatina (228), Mediaş (99), Moineşti (80), Sector 6 (60), Târgu Mureş (56), Călăraşi (39), Brăila (31), Satu Mare (22), Sector 1 (21), Sebeş (10).

În concluzie:

  • Ministere: -Proiecte adoptate:366

-Proiecte puse în consultare: 287 (78%)

  • Primării: – Proiecte adoptate: 5382

-Proiecte puse în consultare:1609 (30%)

  1. Proiecte modificate în urma procesului de consultare publică

Numai 77 proiecte (1,3% din totalul celor adoptate) au fost modificate ca urmare a consultǎrilor publice. Cele mai multe modificǎri s-au înregistrat la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (27), Ministerul Finanțelor Publice (7).

  1. Opinii scrise colectate cu privire la proiectele de acte normative aflate în consultare publică

În 78% din rǎspunsurile în care au existat proiecte supuse consultării publice nu a fost colectatǎ nicio opinie scrisǎ. În total au fost colectate 1472 opinii scrise. Dintre acestea, cele mai multe au fost la Ministerul Finanţelor (846) şi Ministerul Justiţiei (262).

În concluzie:

  • Ministere: -Proiecte puse în consultare:287

-Nr. de opinii:1299

  • Primării:   -Proiecte puse în consultare:1609

-Nr. de opinii:173

  1. Dezbateri publice din proprie iniţiativă

În mai mult de trei sferturi (78%) din cazurile în care s-a primit răspuns nu a fost iniţiatǎ nicio dezbatere publicǎ. Se remarcă, totuși, Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale care a realizat 22 de dezbateri doar în luna aprilie.

6.Dezbateri publice la cererea organizaţiilor societății civile

.În 96% din cazuri nu a fost organizatǎ nicio dezbatere solicitatǎ de organizaţiile societǎţii civile.

În concluzie:

  • Ministere: -28 dezbateri cerute

-54 dezbateri inițiate

  • Primării: -8 dezbateri cerute

-146 dezbateri inițiate

  1. Justificări în scris de nepreluare a recomandărilor

În total au existat 59 de răspunsuri în care au fost referite proiecte supuse consultării care nu au fost modificate şi pentru care s-au primit opinii scrise. Dintre acestea, în 39 de cazuri (66%) nu au fost trimise justificări scrise. Cele mai multe justificări scrise au fost trimise de cǎtre Ministerul Finanţelor (362) şi de cǎtre Ministerul Muncii (27). Dintre primării, Piteşti a trimis 5 justificări scrise pentru nepreluarea recomandărilor.

În concluzie:

  • Ministere: -Proiecte nemodificate: 244

-Nr. de opinii: 1299

-Justificări de nepreluare a recomandărilor:408

  • Primării:   -Proiecte nemodificate: 1576

-Nr. de opinii: 173

-Justificări de nepreluare a recomandărilor:19

 

 

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Colaborare interinstituţională pentru implementarea campaniei naţionale „Distruge zidul indiferenţei! Traficul de persoane poate fi prevenit!”

La data de 17 aprilie 2019, la sediul Instituţiei Prefectului – Judeţul Harghita s-a desfaşurat …

Share
Share