Modificarea reţelei şcolare, contestată de Nadia Raţă. Reacţia şefului Inspectoratului Şcolar Mureş Invatamant
  • alex.toth
  • 5 comentarii
  • 735 Vizualizări

Modificarea reţelei şcolare, contestată de Nadia Raţă. Reacţia şefului Inspectoratului Şcolar Mureş

111Președintele Comisiei pentru Educație Națională din cadrul PNL Mureș, prof. dr. Nadia Rață, a remis un comunicat de presă în care cataloghează recentele decizii ale Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş cu privire la organizarea reţelei şcolare pentru anul şcolar 2016-2017 drept fără viziune şi abuzivă. În replică, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, prof. Ştefan Someşan, a afirmat că instituţia pe care o coordonează nu se implică în dispute politice.

Nadia Raţă: „Este timpul ca asemenea comportamente abuzive să înceteze”

Reproducem integral, în rândurile de mai jos, comunicatul de presă denumit „Semnal de alarmă”, semnat de prof. dr. Nadia Raţă, președintele Comisiei pentru Educație Națională, PNL Mureș.

„De curând, actuala conducere a Inspectoratului Școlar Județean Mureș a luat decizii importante cu privire la viitorul educației mureșene, mai precis, asupra rețelei școlare precum și asupra Planului de școlarizare pe anul școlar 2016-2017.

Această formulă este lipsită de viziune și abuzivă.

În legătură cu aprobarea anuală a configurației rețelei școlare județene, conform Ordinului MECTS nr. 5556 din 2015 pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitare de stat, cuprinderea efectivelor de preșcolari și elevi din unitățile de învățământ particular și confesional, precum și emiterea avizului conform în vederea organizării rețelei unităților de învățământ preuniversitar pentru anul școlar 2016-2017 , propunerea de modificare a rețelei școlare este în atribuția administrației publice locale/ județene, rolul inspectoratului școlar fiind acela de a acorda doar avizul conform. Deși face apel la legislația în vigoare, actuala conducere a Inspectoratului Școlar Județean Mureș o încalcă flagrant, printr-o decizie a Consiliului său de administrație, din ziua de 13 ianuarie 2016, prin care modifică proiectul rețelei școlare previzionat pentru anul școlar 2016-2017, față de a cărui menținere ca neschimbată, Administrația publică locală – Târgu-Mureș își exprimase deja, în mod legal, propunerea.

Actele normative prevăd următoarele:

Legea nr. 1 din 2011 a educației naționale: ”Articolul 61. (1) Reţeaua şcolară este formată din totalitatea unităţilor de învăţământ acreditate, respectiv autorizate provizoriu.

(2) Reţeaua şcolară a unităţilor de învăţământ de stat şi particular preuniversitar se organizează de către autorităţile administraţiei publice locale, cu avizul conform al inspectoratelor şcolare.”

OMECTS nr. 5556 din 2015, anexa 1: ”Articolul 21 Organizarea/ reorganizarea unităților de învățământ de stat cu personalitate juridică implică operațiuni juridice și se realizează prin acte administrative (hotărâri, dispoziții etc) emise de către autoritățile administrației publice locale/județene, după caz, în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.”

Adresa nr. 6399/19.11.2015 a Municipiului Târgu-Mureș comunică I.Ș.J. Mureș, în termenul legal, proiectul rețelei școlare pentru învățământul preuniversitar de stat pentru anul școlar 2016-2017, neschimbat față de cel din anul școlar anterior, respectiv cu unitățile de învățământ Școala Gimnazială ”Tudor Vladimirescu” și Școala Gimnazială ”George Coșbuc” menționate ca unități de sine stătătoare, având personalitate juridică.

Adresa I.Ș.J. Mureș nr. 3631 din 21 ianuarie 2016, în loc să înainteze avizul conform pe structura comunicată de autoritatea publică locală, stabilește, cu încălcarea legii, o altă structură a rețelei școlare decât cea primită de la Municipiul Târgu-Mureș, cu unitățile de învățământ Școala Gimnazială ”Tudor Vladimirescu” și Școala Gimnazială ”George Coșbuc” menționate ca structuri fără personalitate juridică, pe lângă Școala Gimnazială ”Mihai Viteazul” și, respectiv, Școala Gimnazială ”Romulus Guga” din Târgu-Mureș. Adresa în discuție este trimisă în afara calendarului precizat de Ordinul MECTS 5556/2015 (adică abia la data de 19 ianuarie 2016 – dată de ieșire din I.Ș.J. Mureș, 21 ianuarie 2016 – dată de intrare în Municipiul Târgu-Mureș), deși avizul conform trebuia înaintat autorităților administrației publice locale până la data de 15 ianuarie 2016, avizul întârziat cu peste 5 zile față de termen, putând fi, astfel, considerat ca neemis.

Potrivit prevederilor metodologiei citate, inspectoratul școlar are în atribuții numai acordarea avizului conform, neavând „dreptul” de a hotărî „rețeaua școlară”, respectiv modificarea acesteia. Din acest punct de vedere, hotărârea Consiliului de administrație al I.Ș.J. Mureș încalcă prevederile legale menționate mai sus.

Aceleași proceduri abuzive, nefundamentate pe eventuale studii de impact au stat de asemenea, la baza stabilirii Planului de școlarizare pentru anul școlar 2016-2017, un exemplu elocvent fiind reducerea numărului de clase la profilul pedagogic al Liceului Vocațional Pedagogic ”Mihai Eminescu” din Târgu-Mureș.

Măsura denotă lipsa de corelare a necesităților de pe piața muncii și oferta educațională și este contrară susținerii profesiei didactice, implicit contrară principiului de asigurare a calității educației.

În aceste condiții, când, în creșele din Târgu-Mureș personalul angajat este, în proporție de 80% necalificat, actuala conducere a I.Ș.J. Mureș își permite să decidă reducerea claselor cu profil pedagogic ale secției române. Considerăm că se pune practic în pericol dezideratul de a avea la Târgu-Mureș, cadre didactice care să-i educe și să-i formeze pe copiii românilor.

La asemenea “acțiuni antiromânești”, ne întrebăm ce fel de strategie educațională aplică actuala conducere a I.Ș.J. Mureș și, care ar putea fi viitorul învățământului mureșean în asemenea condiții?

Este timpul ca asemenea comportamente abuzive să înceteze, iar obiectivitatea și transparența decizională să își facă loc în sistemul educațional mureșean.

Deasemenea consultarea cu autoritățile publice locale este obligatorie atunci când vorbim despre educatia generatiilor viitoare.”

Ştefan Someşan: „Nu pot să răspund unui comunicat politic”

Contactat de cotidianul Zi de Zi, prof. Ştefan Someşan, şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş, a evitat să comenteze pe marginea comunicatului remis de Comisia pentru Educație Națională din cadrul PNL Mureș, argumentând că instituţia pe care o conduce nu se implică în polemici politice. „Nu pot să răspund unui comunicat politic pentru că noi nu facem politică. Pe de altă parte, comunicatul are multe greşeli gramaticale. Cred că „de asemenea” se scrie separat şi până la urmă intru în ceaţă şi din punct de vedere gramatical dacă citesc comunicatul respectiv. În al doilea rând, vorbeşte acolo de creşe, dar creşele niciodată n-au avut ceva în comun cu Inspectoratul, iar un inspector general adjunct care a fost atâţia ani ar trebui să ştie asta, că creşele n-au nicio treabă cu Inspectoratul Şcolar, aşa că nu intru îna semenea dispute”, a afirmat prof. Ştefan Someşan.

UPDATE

Joi, 4 februarie, prof. dr. Nadia Raţă a remis, în numele Comisiei pentru Educaţie naţională a PNL Mureş, un nou comunicat de presă, ca rasăpuns la afirmaţiile inspectorului şcolar general al judeţului Mureş.

Redăm, în rândurile de mai jos, conţinutulul integral al comunicatului:

„Învățământul mureșean… încotro?!

Pardon, d-le inspector școlar general Ștefan Someșan!

Referitor la alegațiunea intitulată „replică” a d-lui inspector școlar general, citez:

vorbeşte acolo de creşe, dar creşele niciodată n-au avut ceva în comun cu Inspectoratul, iar un inspector general adjunct care a fost atâţia ani ar trebui să ştie asta, că creşele n-au nicio treabă cu Inspectoratul Şcolar, aşa că nu intru în asemenea (citat întocmai) dispute”;

aduc în atenția opiniei publice următoarele prevederi legale:

Legea Educaţiei Naţionale Nr. 1 / 2011

ART. 27*)

”(1) Educaţia antepreşcolară se organizează în creşe şi, după caz, în grădiniţe şi în centre de zi.

(2) Organizarea unităţilor de educaţie timpurie antepreşcolară, conţinutul educativ, standardele de calitate şi metodologia de organizare ale acesteia se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, în termen de maximum 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi.

(3) Asigurarea personalului didactic necesar desfăşurării educaţiei antepreşcolare se face de către autorităţile administraţiei publice locale, împreună cu inspectoratele şcolare, cu respectarea standardelor de calitate şi a legislaţiei în vigoare.”

HG 1252/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcționare a creșelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 8 din 7 ianuarie 2013

ART. 1

“(1) Unitățile în care se oferă servicii de educaţie timpurie antepreşcolară, denumite în continuare unităţi, sunt creșele sau, după caz, grădiniţa sau centrul de zi, în situația în care se înfiinţează grupe de educaţie antepreşcolară în aceste unităţi.”

ART. 2

”(1) Creșele şi, după caz, centrele de zi în care se organizează grupe de educaţie timpurie antepreşcolară fac parte atât din sistemul național de servicii sociale reglementat de Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, prin furnizarea de servicii de îngrijire şi supraveghere, cât şi din sistemul de învăţământ preuniversitar reglementat de Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, prin furnizarea de servicii de educaţie timpurie antepreşcolară.”

ART. 19

(1) Planul de şcolarizare în unităţile publice care oferă servicii de educaţie antepreşcolară se stabileşte de către inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti, cu consultarea autorităţilor administraţiei publice locale, şi se aprobă de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.”

Nu cred că mai este ceva de adăugat în legătură cu competența și autoritatea instituțională a d-lui Ștefan Someșan. Mai pe scurt, QUOD ERAT DEMONSTRANDUM!

Din păcate mii de elevi, mii de cadre didactice suferă în continuare în județul Mureș din cauza încălcării și necunoașterii legii. Să vedem până când!!!

Președinte – Comisia pentru Educație Națională, PNL Mureș

Prof. dr. Nadia Rață”

 

 

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

  • Domnul,doamna Gigi ,nu aţi auzit de cacofonii ,,politiCA CARE „??????????? Graba şi nervozitatea vă deranjează ?!

  • Gigi mai studiază şi tu legislaţia din învăţământ şi nu mai vorbi pe lângă !Gigi e nume de femeie .Tu eşti nedefinit încă ?

  • Somesan nu face politica care trebuie . Referitor la crese era vorba de pregatirea personalului care se face prin liceul pedagogic , sau asta nu tine de inspectorat.
    Apropo ,cînd scăpăm de fosilele astea de la conducerea învățământului , pe site-ul ISJ Someșan și-a prelungit titularizarea în învățământ și pentru Matei , deci conform legii ei fiind pensionari nu mai au dreptul la funcții de conducere ,dar când se va aplica legea corect la noi?

  • Ma apuca risul cind acest individ spune ca nu face politica.Bai,Gicule ,cine te-a pus pe tine inspector general?Care partid ?Cind acest partid n-a mai fost „in viata”,tu pe unde erai ?Gicule , tu invoci greseli de ortografie ,dar cacofoniile tale in exprimarea scrisa in interviul inserat in ziar,ce denota ?

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE