Home / Social / Comerțul online, tema Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor

Comerțul online, tema Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor

DSC_8443

Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor a fost celebrată pentru prima dată pe 15 martie 1983 și, de atunci, a devenit o importantă ocazie pentru a sublinia rolul deosebit de important pe care îl joacă toți consumatorii în societate și de a atrage atenția asupra problemelor pe care aceștia le întâmpină, în scopul găsirii unor soluții comune, la nivel mondial.

Data a fost aleasă ca urmare a discursului ținut la 15 martie 1962 de președintele american John F. Kennedy în care definea pentru prima dată drepturile consumatorului. “Calitatea de consumator prin definiție ne include pe toți. Ei sunt cel mai mare grup din punct de vedere economic, ce influențează și este afectat de marea majoritate a deciziilor economice publice sau private. Cu toate acestea, sunt singurul grup important a cărui opinii nu sunt auzite foarte des”, a spus Kennedy în discursul său.

În același context, șeful de stat american a prezentat cele opt principii de bază cu privire la drepturile consumatorului: dreptul la satisfacerea nevoilor de bază, dreptul la protecție, dreptul de a fi informat, dreptul de a alege, dreptul de a fi auzit, dreptul de a fi despăgubit, dreptul de a fi educat în calitate de consumator și dreptul la un mediu înconjurător nepoluat.

În 15 martie 1962, John Fitzgerald Kennedy, președintele Statelor Unite ale Americii, a trimis o adresă către Congresul S.U.A., în care s-a adresat în mod oficial acestuia pe problema drepturilor consumatorilor, susținând existența a patru drepturi fundamentale, respective dreptul la securitate, dreptul la informare, dreptul de a fi ascultat și dreptul de a alege liber produse şi servicii.

În fiecare an, Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor este sărbătorită în contextul unei teme particulare de discuție în jurul căreia se organizează activități caracteristice.

Rulaj de 1,5 miliarde euro

Tema de anul acesta, stabilită de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului este ” Comerțul online”. ”Considerăm că este o temă de interes pentru consumatori având în vedere dezvoltarea accelerată a acestui tip de comerț. Valoarea rulajului prin comerțul online a crescut cu 35% în acest an, comparativ cu anul 2015, până la această dată rulajul este de aproximativ 1,5 miliarde euro și se estimează că va depăși 2 miliarde de euro până la finele anului” a declarat Marcela Achim, comisar șef adjunct,  Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Mureș, într-o conferința de presă organizată, luni, 14 martie, ora 12,00,  la sediul instituției de pe strada Livezeni, nr.7.

Peste 50% din români au cumpărat online

Potrivit unei statistici făcute de GPeC, eveniment de e-commerce din România care, printre altele, centralizează datele și publică în fiecare an raportul oficial al pieței românești de comerț electronic, anul trecut 1,4 milioane de români au cumpărat online prin intermediul unui dispozitiv mobil, iar aproximativ 850.000 prin intermediul unei aplicații mobile.

Din cele 11 milioane de utilizatori de Internet din România, 6,7 milioane au făcut cel puțin o dată cumpărături online.  Majoritatea preferă să folosească încă desktop-ul atunci când cumpără online, dar Mobile-ul a crescut spectaculos în 2015. Astfel, în ultimele luni ale anului trecut, peste 50% din traficul marilor magazine online a fost generat de dispozitive mobile.

” De-a lungul anilor O.P.C., după cum e cunoscută denumirea instituției de către toți consumatorii, a căpătat în conștiința publică, pe lângă calitatea de apărător al drepturilor oricărui consumator, o responsabilitate în plus, și anume aceea de sursă permanent de sfaturi în achiziția de produse alimentare și nealimentare, precum și la încheierea contractelor pentru diverse servicii” a mai adăugat Marcela Achim.

Răspunsuri la cele mai frecvente întrebări

Consumatorii nu mai trebuie să păstreze cutia unui produs pentru a beneficia de garanție. Noua lege a ambalajelor prevede că drepturile unei persoane nu pot fi condiționate de păstrarea ambalajelor originale ale produselor, iar service-urile pot fi amendate cu până la 25.000 de lei dacă nu respectă legea.

Totodată, potrivit explicațiilor date de Marcela Achim, în cazul în care consumatorul cumpără produse on line, pentru că este un contract încheiat la distanță, poate returna produsul de care nu este mulţumit în termen de 14 zile lucrătoare de când l-a cumpărat, și nu este obligat să dea nicio explicaţie. Pot fi returnate chiar şi produsele în stare perfectă de funcţionare, dacă cel care le-a cumpărat îşi dă seama că nu sunt potrivite nevoilor sale. Condiţia este să fie returnate cu ambalajul oficial şi toate accesoriile primite. Operatorii economici trebuie să specifice în toate formularele de acceptare a comenzilor și a retururilor și toate secțiunile de informații de pe site-uri despre posibilitatea returnării produsului, în caz contrar riscă amenzi până la 5000 de lei și alte termene, precum creșterea dreptului de retragere de la 14 zile la 12 luni.

În situația în care, consumatorul face cumpărături online de la magazine cu sediul în alt stat european, reclamațiile se depun la Centrul European al Consumatorilor România, iar dacă sunt primite la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Mureș, vor fi redirecționate. Tot aici consumatorul poate primi informații gratuit asupra drepturilor pe care le are în timpul unor călătorii în alt stat european și sprijin gratuit în cazul în care are o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluționării problemei.

Câștigătorii concursului Alege, este dreptul tău!

În ziua de sâmbătă, 12 martie, de la ora 9,00, liceul Economic din Tîrgu Mureș a găzduit faza județeană a concursului ”Alege, este dreptul tău!”, eveniment organizat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naționale şi Cercetării Ştiinţifice, respectiv Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Mureș și Inspectoratul Școlar Județean Mureș.

Concursul ,,Alege! Este dreptul tău” a debutat în anul 2000, cu scopul de a forma generații de consumatori conștienți de drepturile lor legitime, care știu să sesizeze abuzurile operatorului economic și cer calitate, refuzând să cumpere produse necorespunzatoare sau neetichetate corect. Din cei 14 participanți la concurs, finaliști ai fazei județene, doi vor merge mai departe la faza națională, Alexandra Pîrvu, Colegiul Economic „Transilvania” din Târgu Mureș și Valentin Crăciun, Colegiul Tehnic Târnăveni. Faza națională a concursului va avea loc în perioada 27 iunie -1 iulie, în tabăra Delfin de la Năvodari.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Incendiu la o casă din Sărățeni

Pompierii militari de la Punctul de Lucru Sovata și Detașamentul Târgu Mureș au fost solicitați …