Share

Home / Sanatate / Modificări în procesul de evaluare și acreditare a spitalelor

Modificări în procesul de evaluare și acreditare a spitalelor

vasile cepoiPreședintele Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate, Vasile Cepoi, a anunțat miercuri, 13 aprilie, în cadrul evenimentului Health Forum, ce a avut la București, că specialiști ai Autorității lucrează la ediția a doua a standardelor de acreditare a spitalelor, ce are ca punct de plecare managementul clinic al spitalului, în condițiile în care se dorește o schimbare de mentalitate în sistemul de sănătate. Potrivit acestuia, implementarea unui sistem de calitate nu se rezumă doar la completarea unor hârtii sau scrierea unor proceduri și protocoale.
Vasile Cepoi a susținut că procesul de acreditare a spitalelor, care va fi continuat cu acreditarea tuturor categoriilor de servicii medicale, nu urmărește eliberarea unui act formal prin care o unitate sanitară este sau nu este acreditată, ci urmărește o schimbare de mentalitate, o altă abordare a asistenței medicale.
„ Ceea ce făceam în urmă cu 10 – 15 ani în relația cu pacientul am uitat să facem odată cu hipertehnologizarea și cu transformarea medicinei într-un act comercial. Aceste lucruri au determinat niște schimbări de comportament care nu sunt benefice sistemului de sănătate. Din nefericire, percepția a fost că a implementa un sistem de calitate înseamnă să faci niște hârtii, să scrii proceduri și protocoale pe care să le numerotezi conform listelor de verificare cu care veneau evaluatorii și să prezinți acele hârtii. Mai mult, acele hârtii nu le mai făcea spitalul, ci un consultant, care uita de multe ori să schimbe și denumirea spitalului. Am găsit astfel de situații. Încercăm să schimbăm această percepție, că a face un management de calitate nu înseamnă să faci hârtii. Pentru a îmbunătăți acest lucru, am făcut o serie de demersuri care au constat în a revizui standardele actuale care au un grad mare de formalitate și instrumentele cu care evaluăm spitalele. Din feedback-urile pe care le-am obținut până la ora actuală, se pare că spitalele au început să înțeleagă că este vorba despre o schimbare a modului de lucru și nu este vorba despre completare de hârtii. În această perioadă, noi elaborăm ediția a doua a standardelor de acreditare a spitalelor, care are ca punct de plecare managementul clinic al spitalului”, a declarat Vasile Cepoi.
Cerințele și obiectivele noilor standarde
Vasile Cepoi a precizat că principalele cerințe ale noilor standarde doresc să dovedească în ce măsură serviciile medicale oferite de către unitățile sanitare răspund nevoilor de sănătate ale populației din comunitatea pe care o deservesc și în ce măsură sănătatea pacientului preluată în îngrijire de către unitatea sanitară poate fi satisfăcută de resursele pe care spitalul le are și dacă nu cumva spitalele preiau în îngrijire pacienți ale căror nevoi de sănătate depășesc resursele unității sanitare. „Un alt obiectiv al acestui proces de evaluare și acreditare este în ce măsură unitatea sanitară răspunde nevoilor salariaților spitalului pentru ca ei să poată să muncească în condiții bune. Avem două mari obiective: să identificăm care sunt problemele sau disfuncționalitățile generate de o lipsă a unei bune organizări la nivelul unităților sanitare și care sunt problemele generate de decizii insuficient fundamentate la nivel național”, a explicat Vasile Cepoi.
Reducerea numărului de indicatori
Președintele Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate a mai anunțat că numărul de indicatori se va reduce de la 2.000 la 1.700. „Un prim pas pe care l-am făcut noi a fost să reducem numărul de indicatori de la 2.000 la 1.700. Ediția a doua a standardelor are doar trei referințe și nu 11 câte avea înainte. De la 90 de standarde are doar 30. Noi recomandăm unităților sanitare să-și creeze propria structură de management al calității, care să se pregătească în acest domeniu, așa cum prevede și legea. Structura respectivă să fie motorul implementării unui sistem de calitate. Sunt împotriva consultanților care nu știu ce consultanță dau, adică au făcut niște proceduri pe care le vând la toată lumea. Procedurile și protocoalele sunt proprii fiecărei organizații. În actualele standarde, noi introducem o serie de întrebări care se referă la demonstrarea faptului că s-a făcut o procedură și un protocol pentru că era nevoie în rezolvarea unei probleme. Managementul calității nu înseamnă formalism și birocrație.
La rândul său, profesorul Mircea Cinteză a subliniat ideea că în sistemul de sănătate există un grad foarte mare de formalism. „Este un grad foarte mare de formalism și există o realitate care nu poate fi ascunsă în documente. În acest moment, managementul se reduce de foarte multe ori la birocrație, în condițiile în care situația este alta de la an la an”, a completat prof. dr. Mircea Cinteză.

Share

1 comentariu

  1. MAI INCET CU REFORMA CA ACELASI OM DE 20 DE ANI TOT FACE REFORMA PENTRU SINE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Care sunt beneficiile ascunse ale… bolii?

Boală este consecință unor convingeri false, adânc înrădăcinate în ființa celui bolnav, uneori atât de …

Share
Share