Home / Slider / Adrenalină şi motoare în vârful muntelului la 100 Tracks Adventure

Adrenalină şi motoare în vârful muntelului la 100 Tracks Adventure

Distribuie

IMG_0377Comuna Ibăneşti de pe Valea Gurghiului va găzdui în perioada 23-30 iulie competiţia 100 Tracks Adventure, competiţie destinată maşinilor off-road . Despre această competiţie ne-a vorbit Liviu Iernean, unul dintre veteranii organizării competiţiilor dedicate maşinilor de teren din România.

Reporter : Cine este Liviu Iernean ?

Liviu Iernean : Sunt de loc din Târgu-Mureş, mă ocup cu organizarea de competiţii off-road. Mă ocup de organizarea acestor evenimente de 15 ani. Practic suntem la a 15-a ediţie , de anul trecut am început un format nou cu un alt sistem de navigare . Am introdus  déjà device-urile, practice concurentul primeşte un plan pe care trebuie să-l urmărească. Aceste genuri de competiţii au pornit în România prin 1995 , practice sunt unul dintre iniţiatorii acestui sport în  ţara noastră , l-am transformat în sport profesionist, din 2008 ne-am afiliat la federaţia de specialitate. În momentul de faţă, prin intermediul Automobil Club Român am reuşit să ne înscriem şi în Federaţia Internaţională de Automobilism , fiind prima ramură off-road recunoscută de federaţia internaţională. Am pornit o competiţie care, practice este un Campionat European. Încet începem să ne extindem cu toate competiţiile din Europa. Am pornit cu paşi mici, la ţările din jur, cu tendinţe de a merge către Anglia, undeam fost şi la un schimb de experienţă .

Rep.: Ce aduce inedit concursul din acest an  ?

Liviu Iernean : Este pentru prima dată în 15 ani când intrăm în judeţul Mureş cu o competiţie de o săptămână. De regulă aceste competiţii se întind pe o durată de trei zile, din care două zile de concurs. Din acest an am încercat  să facem o competiţie de o săptămână, ţinând cont de greutatea deplasării cât şi a numărului de competiţii, care implică maşini de service şi alte echipamente. Costurile fiind  destul de mari, am decis să rezolvăm această problemă printr-o competiţie de o săptămână. Sunt şase etape de concurs cu o singură deplasare , format agreat de concurenţi.

Rep.: Cum stabiliţi traseul pentru concurs ?

Liviu Iernean: Cu aproximativ cinci ani în urmă am venit pe Valea Gurghiului  căutând să mai schimbăm zonele de concurs. După un anumit număr de ani încep să se repete prea mult şi,  ţinând cont că organizăm aceste  concursuri pe drumuri forestiere,  drumuri de exploatare ne-a m oprit la Valea Gurghiului. După găsirea locaţiei, stabilim un track, e o muncă destul de grea . În fiecare an, cel puţin pentru Valea Gurghiului o lună, o lună jumate mă mut aici unde fac traseele. Fac aproximativ 2.000-3.000 de kilometri, doar drumuri forestiere, de exploatare, şi stabilesc traseul. Îl marchez cu anumite poziţii de orientare, poziţii de roadbook. Traseul după ce este finisat, pregătit şi verificat de mai multe ori, va ajunge la concurrent. Acesta şi-I instalează pe device-ul lui, un iphone, ipad sau tabletă. Avem aici două variante  de aplicaţii, Motion X , pentru tablete/telefoane Apple, o aplicaţie destul de dezvoltată care îţi permite foarte multe, navighezi pe harta de satelit, vezi relieful, vezi absolute totul. Pentru pentru tablete/telefoane Android avem Orux  Map , cam cu acelaşi sistem de navigare. Concurentul, faţă de track-ul care il dau, are un culoar cu o lăţime de 200 de matri,o sută în stânga şi o sută dreapta pe care nu are voie să-l  părăsească. Sistemul este foarte bun pentru că îmi asigură mie o certitudine că acel concurent va merge numai pe traseul care la primit. Înainte erau anumite probleme, se mergea pe roadbook, un fel de hartă şi exista posibilitatea unor greşeli din partea concurentului să ajungă în altă parte. Tocmai acesta a fost motivul pentru care am introdus acest nou sistem pentru a proteja mediul în care suntem. Noi avem o foarte bună colaborare cu Romsilva  şi cu proprietarii de păduri şi terenuri accidentate şi atunci la niciun proprietar nu-I convine ca fiecare să umble pe unde vrea. Acest sistem se pare că dă rezultate

Rep.: Care vor fi traseele din cadrul 100 Tracks Adventure ?

Liviu Iernean: Baza o avem pe platoul Fâncel, unde se ţine în fiecare an festivalul Văii Gurghiului. De aici se va porni pe patru văi, Valea  Fătăciuniţei, Valea Tiseuluii,Valea Tireului, şi Valea Istriceului. Sunt patru văi care sunt legate între ele cu poienecu drumuri mai greu accesibile unde o maşină normal nu are acces.

Rep.: Ce secţiuni va avea competiţia ?

Liviu Iernean: Pe cele patru văi  se vor  desfăşura  secţiunile Soft şi Hard, cu maşini modificate şi maşini construite special pentru astfel de competiţii. Tot ca şi noutate, din acest an am introdus o nouă categorie, Trip. Având în vedere faptul că în fiecare an mulţi spectator care au o maşină de serie , o Dacia  Duster, un SUV 4 X 4,  ne-am gândit să ne ocupăm şi de ei puţin şi am făcut  categoria Trip. Nu este vorba de un concurs , practic le oferim concurenţilor de la această categorie un traseu unde viteza este limitată la 25 de kilometri pe oră. Avem grijă să-i ducem în toate zonele turistice pe unde organizăm competiţia. Dacă comunitatea de pe Valea Gurghiului, cum este în cazul de faţă, ne ajută să facem această competiţie, atunci şi noi să încercăm să punem umărul la dezvoltarea turistică a acestei minunate zone .

Rep.: Câţi concurenţi vor lua parta la acest eveniment ?

Liviu Iernean: Până în present înscrişi în competiţie sunt undeva la 40 de maşini, concurenţii fiind atât din ţară cât şi din străinătate din ţări precum Germania, Austria, Bulgaria, Rusia.

Rep.: Ce alte noutăţi adduce ediţia din acest an ?

Liviu Iernean: Tot din acest an am început să facem o competiţie monomarcă destinată celor care conduc o Dacia Duster. Se pare că prinde tot mai tare piaţa, în special cea de afară. Aşa se face că am început o cupă monomarcă pentru Dacia Duster cu nişte trasee special pentru ei. Foarte interesant este că formează o comunitate foarte bine dezvoltată , în Turcia, în Brazilia, în toată lumea sunt comunităţi Duster, fapt pentru care am conceput această cupă monomarcă.

Rep.: Ce maşini participă la aceste genuri de competiţii ?

Liviu Iernean: Sunt maşinile nemodificate, cele de la clasa Trip, unde sunt mai mult turişti decât sportivi. Apoi avem clasa Soft, şi anume maşimile de teren gen Toyota, Nissaan, Mercedes, care sunt dedicate pentru teren, cu  mici modificări. Regulamentul este  unul extrem de sever în această privinţă, spune foarte clar ce ai voie să modifici. Ultima clasă, Hard, aici sunt maşini construite practice de la zero. Pentru această ultimă clasă costurile sunt foarte mari, să faci o maşină de competiţie costurile se ridică la zeci de mii de euro. Pentru clasa Soft costurile sunt mai mici, ţi-ai cumpărat o maşină cu 5.000-6.000 de euro, mai pui pe ea vreo 3.000 de euro şi ai reuşit să-ţi faci o maşină să poţi face faţă unei competiţii.

Rep: Cine va arbitra competiţia ?

13015170_1071500006226681_4268168883377694017_nLiviu Iernean: Practic acest sistem 100 Track este campionatul care l-am lansat , promotor fiind Clubul Sportiv Extreme Sport Events, unde avem arbitrii calificaţi, pregătiţi cu toate sistemele.Avem un sistem de urmărire,  noi ştim în orice moment unde se află maşina, Fiecare maşină are un dispozitiv, avem un coleg la bază care pe plasmă urmăreşte mişcarea fiecărei maşini. Ne ajută o dată să vedem dacă concurentul respectiv păstrează traseul, iar pe de altă parte, Doamne Fereşte la o intervenţie medicală în caz de vreun accident. Până acum am avut fericirea de a nu avea niciun fel de incident, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să ne pregătim. Sunt costuri enorme pentru intervenţia medical, dacă vrei să o faci cum trebuie, şi trebuiue să o faci. Dacă vine un musafir la tine acasă trebuie să ai grijă să se întoarcă acasă sănătos.

Rep.: Cînd vor începe motoarele să se tureze pe Valea Gurghiului ?

Liviu Iernean: Sosirea concurenţilor la Lăpuşna va avea loc sâmbătă, 23 iulie, iar primul start va avea loc duminică, 24 iulie. În zilele de duminică, luni şi marţi vor avea loc primele trei etape .Miercurea este o zi de neutralizare unde concurenţii îşi trag sufletul, iar joi, vineri şi sâmbătă vor fi ultimele trei etape. Seara de sâmbătă va fi dedicată premierii concurenţilor şi festivitatăţii de încheiere.

Rep.: O invitaţie pentru spectatorii  pasionaţi de maşini să vină la  100 Tracks Adventure

Liviu Iernean: Pentru cei pasionaţi de sporturile cu motor, indiferent că sunt pe două sau patru roţi, dacă vin la  100 Tracks Adventure au posibilitatea  să vadă de ce este în stare o maşină de teren, ceva incredibil, iar pentru cei care sunt familiarizaţi cu astfel de competiţii, au ocazia să-I vadă pe meseriaşii României şi nu numai în acţiune. La bază, pe platoul Fâncel avem pentru spectatori un centru de informare unde ei vor fi direcţionaţi  să vadă secţiunile mai dificile din concurs.  Plus că este şi o posibilitate de a ieşi în natură, cei pasionaţi pot veni la un grătar în locurile amenajate, şi pot vedea maşinile în acţiune.


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Dotări noi pentru școala din Acățari

Distribuie Conducerea Primăriei Comunei Acățari a atribuit, în data de 18 martie 2024, societății Dac …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.