UPDATE: De ce a cedat podul de la intersecția Secerei cu Tudor Vladimirescu? Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 4312 Vizualizări

UPDATE: De ce a cedat podul de la intersecția Secerei cu Tudor Vladimirescu?

DSC_0027

Un accident aparent banal petrecut joi, în apropierea amiezii, pe podul de la intersecția străzilor Secerei și Tudor Vladimirescu din Tîrgu Mureș, ridică unele semne de întrebare în urma ruperii unei părți din pod – trotuarul în întregime și o parte din carosabil. Însă le vom expune mai jos. Faptele stau cam așa: o macara care efectua lucrări pentru Sistemul de Gospodărire a Apelor (SGA) din cadrul Administrației Bazinale de Ape Mureș a încercat să coboare un ifron în albia pârului Pocloș, pentru a o decolmata și igieniza. Sub greutatea utilajelor, trotuarul s-a desprins din structura de rezistență a podului, iar macaraua și ifronul au ajuns în albie. Din fericire, cei doi conducători auto nu au pățit nimic, doar s-au ales cu o sperietură. Pentru mai multe ore, circulația a fost deviată prin grija polițiștilor rutieri, iar alături de polițiști locali au asigurat măsurile de siguranță în zonă.

Foto 4

Accidentul, considerat de muncă deoarece doi mecanici erau în timpul programului, motiv pentru care Inspectoratul Teritorial de Muncă și-a trimis o echipă să ancheteze circumstanțele în care acesta a avut loc, ne-a fost povestit succint de către directorul SGA Mureș – Cristian Bratanovici.
“Noi facem lucrările acestea de 10 ani și le facem în mod constant, în special în perioada de primăvară și de toamnă. Astăzi am avut un incident neplăcut, în sensul că, încercând să coborâm cu macaraua ifronul în albie pentru a aduna mizeriile pe care oamenii le produc după curățire, în momentul în care macaraua a lăsat ifronul, din păcate, podul a cedat și a căzut. Din fericire, macaraua a căzut în partea de braț și, practic, astfel ne-a salvat să nu avem alte incidente neplăcute, în sensul de victime. Ambii mecanici de utilaje sunt în regulă, nu au nici măcar zgârieturi”, ne-a declarat acesta.
Faptele sunt destul de clare de ce ne-am strâns în jurul a două utilaje căzute în albie câteva zeci de oameni ca la spectacol.

 

De ce a cedat o parte din pod?

Foto 2

Însă, partea interesantă vine atunci când ne punem întrebarea de ce? De ce a cedat o parte din pod? Aici, variantele se bat cap în cap, iar, subtil, reprezentanții celor două părți de-acum implicate – Apele Române, care încercau să igienizeze apele Pocloșului, și Primăria Municipiului Tîrgu Mureș – de care aparține podul și care a modernizat trotuarul buclucaș – se acuză de accident.
Dar să le dăm cuvântul reprezentanților celor două instituții.
Directorul SGA ne-a spus așa, subliniind că lucrările până acum s-au efectuat din același loc: “Pe laturile pietonale, punând aceste pavele, au fost afectate practic oarecum placa de beton, ținând cont că a fost turnat mortar peste și stratul drenant de nisip, dar e doar o constatare, am chemat Inspectoratul de Stat în Construcții care se vor pronunța. Ne asumăm întreaga responsabilitate pentru acest incident și vreau să îmi cer scuze anticipat pentru cetățenii din cartierul Tudor cărora le vom produce niște neplăceri prin sugrumarea traficului pe acest zonă. Dacă noi suntem cei vinovați, vom face cât se poate de repede reparațiile”.

Foto 1
De cealaltă parte, directorul Administrației Domeniului Public din cadrul Primăriei Tîrgu Mureș, Florian Moldovan susține că: “Este o lucrare care a fost executată de către Apele Române, care au calat un utilaj greu pe podul existent, neavând nicio aprobare din partea municipiului, fiind o stradă cu restricție de tonaj, nu au cerut avizul din partea Administrației Domeniului Public. Prin lucrările din cauza greutății utilajelor au produs distrugere la trotuarul existent pe podul respectiv. S-a solicitat o expertiză urmând ca în funcție de expertiză să se stabilească daunele care s-au produs”.
Conform legii, ne-a mai declarat Moldovan, cei de la Ape trebuiau să obțină o autorizație de liberă trecere pentru utilaje de tonaj greu, restricțiile fiind în zonele de cartiere de 3,5 tone sau maximum 7,5 tone.
“Cel care manevra utilajul trebuia să știe că nu poate să caleze (n. red. poziționeze) pe un trotuar, trotuarul are o altă rezistență și carosabilul are o altă rezistență. Dacă ar fi calat pe carosabil, nu s-ar fi întâmplat absolut nimic”, a conchis Florian Moldovan.

DSC_0029
Din această dispută am înțeles următoarele: Apele Române nu aveau autorizație de liberă trecere – am găsit până acum două hotărâri care stabilesc ce e cu autorizațiile de liberă trecere, și anume una cu taxele care se plătesc pentru autorizații de liberă trecere – HCL nr. 252 din 29 iulie 2014 privind aprobarea majorării cu 20% a nivelului taxelor percepute pentru eliberarea autorizaţiei de liberă trecere pentru autovehicule de tonaj greu pe străzi cu restricţii de tonaj pe raza Municipiului Tîrgu Mureş (de găsit nu am găsit regulamentul care stabilește pașii până la obținerea acestei autorizații) și a doua HCL nr. 241 din 24 septembrie 2015 privind circulaţia autovehiculelor destinate transportului de mărfuri şi a utilajelor cu masa totală maximă admisă autorizată mai mare de 7,5 tone în Municipiul Tîrgu Mureş, care stabilește la articolul 10 că “pot circula fără restricţii pe teritoriul Municipiului Tîrgu Mureş, (…) autovehiculele care desfăşoară activităţi pentru servicii publice în caz de intervenţie (deţinători de reţele). (…) Aceste autovehicule pot circula pe raza municipiului Tîrgu Mureş, indiferent de greutatea lor, pe baza unei autorizaţii de liberă trecere eliberată fără taxă”. Adică, accidentul de azi poate nu ar fi avut loc dacă două instituții comunicau mai bine sau, pur și simplu, comunicau.

 

Foto 3
Mircea Sigmirean, inspector în construcții în cadrul Inspectoratului în Construcții, confirmă varianta Primăriei Tîrgu Mureș, susținând că poziționarea macaralei pe trotuar a generat accidentul. “Această macara din cauză că s-a poziționat pe o zonă a podului din punct de vedere structural complet necorespunzător, ca să ridice acel utilaj, ifronul, din albia pârâului Pocloș, practic pe trotuarul podului, acesta s-a rupt, s-a dislocat de pe corpul podului propriu-zis. (…) Eu consider că acel pod, nu știu vârsta sa, nu putem vorbi încă despre cartea tehnică, din cele văzute, trotuarul este o extensie, o consolă a podului propriu-zis, formată din grinzi și o placă de suprabetonare, probabil, nu sunt sigur până nu vedem mai exact și documentația, pe care, probabil, o are primăria. Putem vorbi de acum încolo de necesitatea unei expertize tehnice a podului, dar și a trotuarului care este lipit de pod, nu știu cum este creată această extensie, expertiză care va spune absolut totul și foarte simplu. Greșeala este evident a celor lucrători – mecanici – sau a firmei care a dispus intervenția aceasta în albia pârâului Pocloș, calarea necorespunzătoare pe o zonă unde tonajul este sub tonajul acestui utilaj”, ne-a declarat acesta.

 

DSC_0023
În al doilea rând, deși nu are legătură prea mare cu accidentul, am înțeles că Primăria Tîrgu Mureș a efectuat lucrări de modernizare a trotuarului, însă nu ne e clar cum au fost efectuate acestea, dacă au fost respectate normele tehnice în construcții, cum a fost autorizată extinderea trotuarului care acum un timp avea o lățime mai mică, cum s-a făcut îmbinarea trotuarului cu corpul podului. Însă, după cum spuneam, aceasta este o altă poveste care merită clarificată, nu de alta dar s-ar putea să nu reziste la o Dacie.
Acum greul, dincolo de cine va suporta pagubele, cade pe expertul tehnic care trebuie să descâlcească prin legislație și hotărârile locale de aplicare a legii cum și de ce, pentru cine nu e lămurit cu partea cu macaraua pe trotuar, a cedat o parte din pod. Ceea ce va mai dura o vreme.

Inspectoratul Teritorial de Muncă Mureș a precizat luni, 22 august, că nicio echipă a instituției nu s-a deplasat la locul accidentului. „Acest eveniment nu poate fi încadrat nici ca accident periculos, pentru că nu au fost victime sau persoanele implicate nu au suferit o vătămare, nici nu au fost raportate avarii”, a menționat, pentru Zi de Zi, inspectorul șef al ITM, Eva Man. Inspectorul șef al ITM ne-a mai declarat că într-adevăr societatea este obligată să comunice în cel mai scurt timp incidentul.
Fără poluare

 

DSC_0021

Dacă are vreo importanță pentru cititori, mai menționăm că accidentul nu a cauzat vreo poluare semnificativă apelor Pocloșului. “Am făcut și demersurile necesare referitoare la o eventuală poluare accidentală, am captat foarte rapid infiltrațiile de ulei și motorină în niște recipiente. După cum vedeți în aval am pus un sistem de filtre absorbante care să adune orice efecte, am luat și probe pentru analiza de laborator”, ne-a declarat Cristian Bratanovici.
Prezent la locul accidentului, Dănuț Ștefănescu, directorul executiv al Agenției pentru Protecția Mediului Mureș, ne-a declarat că nu au fost constatate probleme de mediu.

Ligia VORO

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE