Home / Administratie / Autobuze electrice fără infrastructură și transport gratuit într-un SA

Autobuze electrice fără infrastructură și transport gratuit într-un SA

Ședința Consiliului Local (CL) Tîrgu Mureș de marți, 30 august, ne-a prilejuit și momente mai simpatice, asigurate de ironia directorului general de la Transport Local, Tatár Béla, care cred că s-a minunat îndelung de ce vor aleșii locali. Dorințele ar fi așa: transport gratuit în Tîrgu Mureș, deși Transport Local este o societate pe acțiuni, respectiv autobuze electrice, deși nu este încă asigurată infrastructura.

 

Ședința de Consiliu Local a început, ca de obicei, rareori fiind alta ordinea, cu rubrica diverse. Aici au intervenit consilierii locali Mark Christian Hermann de la POL, Peti Andrei și Mozes Levente, ambii de la UDMR. Hermann a punctat din nou lipsa aparatului de traducere simultană, în timp ce Peti Andrei s-a referit la proiectele de hotărâre pe care personal sau împreună cu grupul de consilieri ai UDMR le-a inițiat și care nu au intrat pe ordinea de zi pentru că nu au stat în dezbatere publică 30 de zile. Unul din proiecte viza utilizarea de la următoarea ședință a aparaturii de traducere simultană. “Singurul impediment în momentul de față este că acele prevederi pe care dvs. vreți să le implementați în proiectul de hotărâre sunt reglementate deja într-o lege specială, care se numește Legea 215 (n. red. Legea 215 din 2001 privind administrația publică locală), nu înțeleg rațiunea pentru care trebuie să inițiez un proiect de hotărâre de Consiliu Local ca să mai statutezi ceva peste o lege specială care stabilește deja, deci nu văd rațiunea, dar lucrăm mai departe și vă aștept la discuții. Probabil, ceva îmi lipsește din raționamentul dvs.”, a fost răspunsul secretarului municipiului, Andrei Mureșan.
Cu puțină ironie, Mozes Levente a susținut că el nu are de prezentat probleme atât de complicate precum antevorbitorii săi, ci două mai simple și practice, sesizate de către doi locuitori din cartierul Tudor la prima audiența pe care a ținut-o în noua sa calitate. Astfel, alesului i-a fost sesizată o solicitare de pe strada Înfrățirii, unde, după finalizarea lucrărilor de apă și canalizare, locuitorii vor să se asigure că vor avea în continuare covor asfaltic și nu doar peticiri. A doua se referă la o solicitare a locuitorilor de pe strada Armoniei. “Acum trei ani, Apele Române au început să reabiliteze pârâul Pocloș, de la Livezeni în jos pe Bulevardul 1 Decembrie. Anul acesta nu s-a făcut nimic, dar drumul de acces pe care mergeau utilajele grele s-a distrus de tot, vorbesc de strada Armoniei, între garajele Ancona, care au fost pietruite de Primărie acum vreo 3 ani și acum sunt distruse în totalitate. Când plouă, oamenii nu își pot folosi garajele. Solicitarea proprietarilor de garaje este ca Primăria să ajute măcar cu sort, să fie pus pietriș”, a transmis Mozes Levente cererea acestora.
I s-a dat apoi cuvântul lui Ștefan Budai, președintele Federației Asociațiilor de Proprietari Mureș care s-a plâns de serviciul de salubritate din oraș. Nu a ajuns acesta la jumătate că primarul Dorin Florea a părăsit sala de ședințe susținând că nu poate asista la circul din CL și că îi așteaptă pe aleșii locali care sunt interesați de proiectele orașului să discute în sala 47 a Primăriei.

 

AGA Transport Local, cel puțin amuzantă

 

Înainte de a se intra pe ordinea de zi au avut loc două Adunări Generale ale Acționarilor.
AGA Administrator Imobile și Piețe a fost condusă de către Dumitru Matei, reprezentantul CL în adunare, și a avut pe ordinea de zi ca punct mai important desemnarea a patru aleși locali în comisiile care vor efectua licitațiile și concesiunile din cadrul acestei societăți. Aceștia vor fi Dumitru Pavel – PNL, Mozes Levente, Kovács Lajos – ambii UDMR – și Sergiu Papuc – POL.
Ședința AGA a Transport Local SA a debutat cu o întrebare a alesului POL Radu Bălaș dacă se intenționează ca, în viitor, transportul public de persoane în Tîrgu Mureș să fie gratuit.
Din punctul de vedere al unor consilieri locali, aceasta ar fi intenția.
“Concluzia mea este asigurarea serviciului de transport în comun gratuit, am făcut pași importanți în acest sens, cu privire la rectificarea bugetară suntem de acord cu investițiile în infrastructură, în amenajarea service-ului, în schimb, la sistemul de e-ticketing considerăm foarte important, dar puțin modificat sau regândit pentru că am avut o altă inițiativă, cu cardul târgumureșeanului, este un card care este acordat fiecărui târgumureșean cu care poate obține anumite facilități, nu numai la transportul în comun, dar și la obiective turistice de care dispune Primăria”, a declarat Peti Andrei.
Directorul general al companiei vede însă mai nuanțat lucrurile, cu ironie. “Privitor la transportul gratuit, acest lucru l-am auzit în campanie de două-trei ori, cred că e o glumă la ora actuală, fiindcă momentan nu avem autobuze cu ce să facem transport. (…) Această raportare privind numărul de oameni sprijiniți și numărul de oameni care plătesc este, mi se pare, o relație nu prea corectă, echilibrată, care se poate rezolva prin reglementări foarte simple. Dacă vreți dvs. să fie gratuit, atunci trebuie să vă gândiți cum o să denumiți SA-ul nostru, pentru că așa funcționează un ONG, care primesc ajutoare și dau mai departe la oameni. Momentan, ca SA, din punct de vedere legal nu prea funcționează. Dacă facem transportul public de persoane gratuit, se poate face gratuit și gunoiul, apa”, le-a răspuns acesta aleșilor locali.
În discuție a ajuns și problema achiziționării de autobuze electrice, proiect votat de fostul deliberativ, problemă ridicată de Mark Christian Hermann, care a întrebat de ce nu au fost cumpărate, pentru că a văzut pe internet că achiziția unuia presupune o investiție de aproximativ 380.000 de euro. Replica din partea directorului general al Transport Local a fost în aceeași notă ironică. “Pe internet se pot vedea foarte multe lucruri, domnul meu, dar practic, în exploatare arată cu totul altcumva. Noi am avut un autobuz electric timp de o lună de zile, pe care l-am testat în toate condițiile meteo. Sub 5 grade nu poți să îl încarci, nu merge bateria. Dacă nu este într-un mediu închis, cele cinci ore de încărcare durează 11-12 ore. Autonomia maxim 150 de km este, că nu a putut să ajungă de la Dej la Tîrgu Mureș pentru că a rămas pe drum. Nu am putut să îl trimitem la Cluj că a rămas pe drum. Ai nevoie de 40 de amperi/oră ca să poți să încarci acumulatorul. La capacitatea societății care totuși este o societate cu curent destul de puternic, mai folosim și alte utilaje, două autobuze nu se pot încărca la aceeași rețea, pentru că ar lua foc. La capete de linii trebuie amplasate acele prize de 380 V, trebuie să îl încarci pentru că nu poți să ajungi cu el înapoi și momentan nici la Combinat, nici în Tudor, nici la Mașini de Calcul, nici Foto nu există. Noi trebuie să investim în infrastructură ca să putem face acest transport, cum au investit și alte orașe pe fonduri europene care sunt accesibile din 2018. Nu cred că trebuie să punem căruța în fața cailor pentru că așa cam vrem noi să facem. Aceste fonduri europene permit dotarea cu un parc întreg”, a răspuns Tatár Béla.
Concluzionând, acesta la un calcul simplu a susținut că societatea nu își permite investiția care ar ajunge la 1 milion de euro pentru două autobuze electrice care nu vor putea fi utilizate nefiind creată infrastructura.
O altă problemă ridicată a fost cea legată de asocierea Transport Local SA cu Siletina Impex SRL. “Comisia juridică a pus în discuție ca fiind neoportună continuarea acestei asocieri în participațiune cu Siletina, care deja durează de 15 ani, acesta fiind un contract neavantajos orașului de ani de zile, cu atât mai mult cu cât se vor putea absorbi sume mult mai consistente din fonduri europene pentru modernizarea transportului în comun începând din 2017. Municipiul Tîrgu Mureș nu va putea accesa aceste fonduri europene în cazul în care nu reziliem acest contract întrucât una din condiții este ca municipalitatea să gestioneze în mod exclusiv acest serviciu”, a susținut Mark Christian Hermann. Problemă care a rămas însă nediscutată.
Acestea fiind spuse, aleșii au trecut la vot, fiind votat proiectul susținut de UDMR și POL, și anume să nu fie alocați bani pentru sistemul de e-ticketing încă. În schimb, Transport Local a primit bani pentru investițiile în modernizarea platformei, a service-ului. De asemenea, potrivit rectificării bugetare, sumele pentru achiziția de autobuze au fost aprobate, și anume 3 milioane de lei. De asemenea la rectificare, Transport Local a mai primit 1,5 milioane de lei cu titlul de subvenții. Asta dacă nu ne-am/le-am încurcat cumva la ce haos a fost dezbaterea pe rectificarea bugetară, cu retrageri de sume, adăugiri etc.
Ligia VORO

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Proiectul „Scriitori la școală” revine cu Dragomán György și Szabó T. Anna

Proiectul „Scriitori la școală”,  derulat de Asociația Podium, revine în lunile septembrie și octombrie, prilej …