Share

Home / Cultură / Patru pozne moraliste sau patru chei pentru decriptarea gîlcevilor politice/politizate
:P - Patru piesuţe politice despre duşmani

Patru pozne moraliste sau patru chei pentru decriptarea gîlcevilor politice/politizate

Premiera spectacolului 😛 – Patru piesuţe politice despre duşmani a avut loc în 4 noiembrie, apoi s-a mai jucat în 8 noiembrie, reprezentație pe care am văzut-o, și mai este programat în Sala Mică a Naționalului în 26 noiembrie, de la ora 19.30.

„O piesă nouă, scrisă special pentru actorii Companiei „Liviu Rebreanu” de către Székely Csaba, autor de expresie maghiară, poate cel mai vizibil tânăr dramaturg al ultimilor cinci ani în teatrul românesc. Patru fabule despre putere, conviețuire, frică, adevăr și minciună, în regia lui Sebestyén Aba”, ni se spune în descrierea spectacolului pe site-ul Teatrului Național. De asemenea, tot pe site-ul teatrului mai puteți citi două interviuri, unul cu regizorul Sebestyén Aba și altul cu Székely Csaba, care a mai vorbit despre textul spectacolului și în cadrului unui interviu publicat în revista Sinteza, îl găsiți pe revistasinteza.ro.

Dacă nu ați citit încă interviurile, îmi vine să vă sugerez să le citiți abia după ce vedeți spectacolul ;P, pentru că s-ar putea să vă creeze niște așteptări pe care nu o să vi le satisfacă reprezentația.

„Piesuțele”, două și două

Spectacolul începe bine. Prima „piesuță” se petrece într-un loc de joacă, unde trei copii, stau pe un carusel defect pe care-i apără de ceilalți copii. Personajele sunt interpretate savuros de cei trei actori, iar textul surprinde foarte fain mecanismele prin care se dezvoltă discursul public politic atunci când sunt susținute fără discernământ, până la derizoriu, cauze nejustificate de situația reală. Dacă nu apărăm caruselul ăsta, pe care nu-l vrea nimeni, o să ni-l ia dușmanii.

A doua piesuța e o fabulă absurdă, ajungem în lumea „animalelor de deșert”, care au o nostalgie teribilă față de un oarecare trecut și sunt plictisite și sătule de prea multă democrație, așa că… o să vedeți ce fac  Deja, de la a doua secvență spectacolul începe să o ia în jos, situație care se continuă și cu a treia „piesuță”, o întâmplare absurdă care se petrece după „al nu știu câtelea război mondial” într-un „peisaj” postapocaliptic. În ambele „piesuțe” de la mijlocul reprezentației umorul e un pic prea facil – atât în replicile din text, cât și în interpretarea actorilor. Așa că, nu s-a prea mai râs, iar hototele, din păcate, nu au fost înăbușite, neapărat de gravitatea subiectelor și de acuitatea replicilor, cum se întâmplă de obicei în spectacolele pe care le-am mai văzut montate pe textele lui Székely Csaba.

Totuși, e bine să aveți răbdare până la ultima „piesuță”, ocazie cu care își revine și spectacolul. În a patra parte ajungem pe Marte, unde urmează să vedem cum negociază marțienii problema unui val masiv de refugiați de pe Terra.

Una peste alta, e un spectacol de văzut, numai să nu vă așteptați să fie ca „Flori de mină”, „Beznă de mină” sau ca „MaRo”. Și, dincolo de accentele serios moraliste ale textului și spectacolului, prin „:P – Patru piesuţe politice despre duşmani” cred că Székely Csaba încearcă să ofere patru chei, patru algoritmi de decriptare ale luptelor pentru puterea politică și mai ales al discursului public în contextul eforturilor de a menține puterea.

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Concursul “Roman Boianciuc”, omagiu adus părintelui viorii din Reghin

Concursul de Vioară “Roman Boianciuc”  își va desfășura etapa finală în perioda 3 – 4 …

Share
Share