Tîrgu Mureș poate beneficia de 31 de milioane de euro Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 1181 Vizualizări

Tîrgu Mureș poate beneficia de 31 de milioane de euro

31 de milioane de euro ar putea ajunge în vistieria municipiului Tîrgu Mureș pentru o varietate de proiecte care se circumscriu Axei Prioritare 4 – sprijinirea dezvoltării urbane durabile din Programul Operațional Regional, în ciclul bugetar 2014-2020. Proiectele care pot fi finanțate au fost prezentate în prima sesiune de dezbatere a Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană (SIDU), care reprezintă cadrul pentru selectarea operațiunilor (proiectelor) individuale de dezvoltare urbană.

 

Beneficiarii Axei 4 sunt autoritățile publice din mediul urban, iar fondurile sunt destinate sprijinirii dezvoltării urbane durabile. “În etapa 2014-2023 avem o alocare de 41 de miliarde de euro, împărțită pe mai multe programe operaționale. Programul Operațional Regional are o alocare la nivelul României de 8,25 miliarde de euro și el este foarte important pentru administrația publică locală, întrucât ne dă posibilitatea să accesăm în mod direct, în calitate de solicitanți, bani de investiții. Și vorbim aici de infrastructura mică, în sensul proiectelor care privesc cercetarea-inovarea, școli spitale, drumuri, zone în care locuiesc familii defavorizate. Aceste fonduri, în baza unor criterii stabilite și a unor regulamente, sunt împărțite pe 12 axe prioritare. Pe 6 dintre ele, Municipiul Tîrgu Mureș poate depune proiecte, deci poate, practic, accesa fonduri. Cea mai importantă axă în cadrul acestui Program Operațional este Axa Prioritară 4, sprijinirea dezvoltării urbane durabile. Fondurile care sunt alocate sunt direcționate pe patru obiective tematice majore. Primul este transportul urban, respectiv căi de rulare, piste de biciclete, mijloace de transport ecologice destinate transportului urban”, a precizat Dana Ijac, șeful Serviciului Programe de Finanțare Internațională din cadrul Primăriei Tîrgu Mureș.
Căi de rulare înseamnă, după cum a explicat Dana Ijac, trasee care pot fi modernizate și care sunt destinate deplasării dintr-o parte într-alta a orașului.
Cel de-al doilea obiectiv tematic vizează revitalizarea zonelor urbane, respectiv vor fi finanțate proiecte prin care se refuncționalizează terenurile abandonate.
Al treilea obiectiv tematic – acțiuni integrate pentru comunități marginalizate, respectiv vor fi finanțate construcții, reabilitări de clădiri care vor avea ca și destinație activități educative, culturale și recreative.
Al patrulea obiectiv tematic spre care pot fi orientați banii este infrastructura de educație – creșe, grădinițe, licee tehnologice, școli profesionale și tehnice.
Municipiul Tîrgu Mureș are o alocare de 31 de milioane de euro, sumă stabilită în funcție de numărul de locuitori, în timp ce proiectele prezentate și care urmează să fie prioritizate însumează 80 de milioane de euro.

 

Modernizări de străzi, piste de biciclete și zone pietonale

 

Proiectele incluse în infrastructura mică de transport, de interes local sunt: Reabilitare poduri şi podeţe din municipiul Tîrgu Mureş, Reabilitarea carosabilului şi a trotuarelor la nivelul cartierelor de locuinţe, Modernizarea străzilor Libertăţii – tronson strada Cuza-Vodă – strada Barajului, Nicolae Grigorescu, Călăraşilor, Sfântul Ioan, Piaţa Mărăşeşti, Cuza Vodă, 8 Martie, Budiului – tronson strada Gheorghe Doja – strada Bega, strada Bega şi intersecţie giratorie strada Bega – strada Gheorghe Doja, Modernizare intersecţie giratorie Calea Sighişoarei – Bulevardul 1 Decembrie 1918, Modernizare Bulevardul 1 Decembrie 1918 – între intrarea în municipiul Tîrgu Mureş – strada Lalelelor şi strada Ştefan cel Mare şi Piaţa Trandafirilor -, Modernizare strada Revoluţiei – strada Republicii – Bulevardul 1 Decembrie 1989, Modernizare strada Gheorghe Doja – între strada Recoltei şi Piaţa Trandafirilor-, Amenajare zonă centrală inclusiv carosabil şi trotuare – Modernizare Piaţa Trandafirilor, Amenajare zona centrală P-ţa Victoriei, Modernizarea drumurilor de pământ şi piatră, Realizarea unor trasee de circulaţie pietonală, Amenajare piste de biciclete în Municipiul Tîrgu Mureş şi conexiuni în zona metropolitană, Participarea împreună cu alte localităţi la realizarea unui ,,traseu integrat de piste de biciclete cu potenţial turistic naţional şi internaţional, Amenajare sistem de circulaţii alternative în Municipiul Tîrgu Mureş în conformitate cu propunerile PUG: Plantaţii aliniamente, trasee pietonale şi piste de biciclete, iluminat public, mobilier urban, Amenajare culoare verzi pe traseele Mureşului, Pocloşului, Budiului, Canalului Turbinei: plantaţii aliniamente, trasee pietonale şi piste de biciclete, iluminat public, mobilier urban.
La prezentarea acestor proiecte au fost câteva intervenții din sală, din partea cetățenilor municipiului.
Una din problemele semnalate a fost lățimea trotuarelor. “Vă rog să țineți cont că sunt foarte mulți cetățeni care nu folosesc mașina personală, care vor să circule pe jos sau merg spre stația de autobuz sau ies cu copilul la plimbare. În Tudor există mai multe zone unde nu se poate merge cu un cărucior pe trotuar pentru că nu este spațiu, e atât de îngust că poate să treacă doar o singură persoană. Vă rog să tineți cont că și pietonii trebuie să aibă pe unde să circule”, a atenționat Sanda Vițelar, care, deși activează la Consiliul Județean Mureșan, a vorbit în calitate de cetățean.
Consilierul local Bakos Levente a adus în discuție proiectul de creare a unor piste de biciclete pe malul pârâului Pocloș.
“Am văzut în prima parte a acestui capitol niște denumiri concrete, modernizarea Grigorescu, Călărașilor ș.a.m.d., în schimb la partea de transport alternativ, relativ puține lucruri concrete, există anumite hotărâri ale Consiliului Local cu privire la pistele de biciclete și transport alternativ să le trecem ca și intenție pe viitor. De asemenea trebuie să vă informez despre o conjuctură favorabilă pentru o colaborare cu Apele Române, s-ar putea să existe o posibilitate de a crea o pistă de biciclete de-a lungul pârâului Pocloș, eu v-aș sugera să aveți în vedere și această propunere”, a fost sugestia alesului local.
Cu explicații au venit atât Dana Ijac cât și arhitectul șef al municipiului, Daniela Miheț (foto deschidere).
“Legat de aceste aspecte care țin de pistele de biciclete și de mobilitate, în perioada care va urma vom forma grupuri de lucru împreună cu ONG-urile din municipiul Tîrgu Mureș, chiar sub formă de ateliere de lucru, pentru a stabili detaliile cu privire la aceste piste de biciclete, parcări, trasee, rute, noi acum discutăm detaliile generale”, a precizat șeful Serviciului Programe de Finanțare Internațională din cadrul Primăriei Tîrgu Mureș.
Daniela Miheț a arătat că Direcția Arhitect Șef a colaborat cu persoanele care au întocmit studiul de fezabilitate pentru pistele de biciclete de pe malul pârâului Pocloș, însă acesta nu a fost încă depus. “În momentul în care este finalizat, așa cum am și discutat, o să vedem și noi cu ce putem contribui efectiv la implementarea lui”, a fost răspunsul arhitectului șef.
În privința primului aspect semnalat de către consilierul Bakos, arhitectul șef a precizat: “În acele liste avem proiecte pentru care au fost deja făcute studii de fezabilitate sau proiecte tehnice, conform hotărârilor de Consiliu Local anterioare, dar nu au fost finanțate. Acolo unde este un titlu generic, acolo încă se lucrează și e prematur să spunem piste de biciclete pe strada X sau Y. Avem o strategie într-adevăr aprobată de Consiliul Local, știți că s-au făcut diverse demersuri, inclusiv la Ministerul Mediului, pentru a obține finanțare pentru un extras din acea rețea de piste de biciclete, în momentul în care o să fie studiul final și o să avem aprobări, inclusiv de la Poliția Rutieră, de la Comisia de Circulație, atunci o să le avem cu denumire concretă”.

 

Propuneri pentru un transport modern

 

foto-2-daniel-stefan

 

O altă secțiune cuprinsă în capitolul infrastructură în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană se referă la modernizarea transportului local și periurban în care sunt propuse proiectele: Modernizarea flotei de autobuze, achiziţia de autobuze ecologice, realizarea la capetele liniilor de transport a unor parcări şi staţii intermodale şi de încărcare pentru autobuze electrice, Modernizarea staţiilor de autobuz prin amenajarea acestora cu refugii, mobilier urban, ronduri cu flori, panouri de informare, sisteme digitale de înregistrare, Modernizarea sistemului de semaforizare a intersecţiilor, Crearea unei infrastructuri de staţii de încărcare a vehiculelor electrice (pentru autoturisme private), Realizarea unei reţele pentru pistele de biciclete care să asigure legăturile dintre cartiere, Dezvoltarea sistemelor trafic integrat în zone de convergenţă socială sau economică, Linii de transport care asigură accesul din cartiere spre toate zonele oraşului, Realizarea unui sistem de transport intermodal pentru persoane la nivelul zonei periurbane, Realizarea unui sistem de transport intermodal pentru transport de mărfuri la nivelul zonei periurbane, Modernizarea autogării.
La această secțiune a intervenit Ramona Militaru, care lucrează la Agenția de Dezvoltare Regională. “Transportul public local nu este suficient de bine pus la punct la momentul actual, puțin trebuie să spun că mă deranjează, cunoscând posibilitățile de finanțare prin acest program referitor la această posibilă dezvoltare durabilă, mai ales obiectivul tematic pe această Axă 4 este reducerea emisiilor de carbon. Sunt foarte binevenite toate proiectele pe care le-am văzut, sunt absolut necesare, dar poate ar fi bine să mai decongestionăm acest trafic de mașinile interne care circulă”, a susținut aceasta. Opinia este valabilă și pentru capitolul pe care îl vom trata mâine – mediu.
Daniel Ștefan (foto), cadru universitar la Universitatea Petru Maior, a sugerat și o regândire a traseelor de transport publoc.
“Vorbiți de flotă, de spații de parcare, dar nu se vorbește de regândirea traseelor, de piste dedicate și pentru mijloacele de transport în comun, de rute rapide și de alte elemente de acest gen. Aici, accentul cade, așa cum ați spun și dvs. pentru acordarea de punctaje suplimentare, pe această direcție, și ea lipsește din punctul meu de vedere cu desăvârșire”, a fost opinia acestuia.
În secțiunea modernizarea spațiilor publice sunt incluse următoarele proiecte: Remodelarea spaţiului urban în municipiul Tîrgu Mureş prin valorificarea potenţialului pârâului Pocloş, Dezvoltarea unui sistem eficient şi ecologic de parcări subterane şi parcări supraetajate atât în zona centrală, cât şi la nivelul zonelor intens accesate (Spitalul Judeţean, Platoul Corneşti), Extinderea şi modernizarea spaţiilor de parcare din cartiere, Amenajarea zonelor verzi dintre blocuri, Dezvoltarea şi modernizarea pieţelor de alimente din cartiere, Crearea şi reabilitarea infrastructurii de agrement la nivelul cartierelor: locuri de odihnă, locuri de joacă, terenuri de sport, Amenajare parc zona centrală cartierul Belvedere, Parcări tip ,,park&ride” amplasate conform plan de mobilitate, Reabilitarea parcurilor şi amenajarea de noi spaţii verzi și Crearea de parcuri noi.
Propunerile cetățenilor vor fi cuprinse într-un proces verbal care va însoți SIDU. Mâine vom continua cu ultimul episod din prima dezbatere dedicat proiectelor cuprinse în secțiunea mediu. Dezbaterile pe alte domenii vor continua în 29 noiembrie, tot la sediul Primăriei.

Celelalte proiecte le puteți lectura aici și aici.
Ligia VORO

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE