Industria este regina economiei. Horea Soporan: „Eliminarea taxei auto va ajuta uzina Dacia” Business
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 599 Vizualizări

Industria este regina economiei. Horea Soporan: „Eliminarea taxei auto va ajuta uzina Dacia”

Candidatul PSD Mureș la funcția de senator, Horea Soporan, a acordat un interviu cotidianului «Argeșul», cu privire la susținerea Uzinei Dacia, interviu publicat în ediția din 29 noiembrie a.c. Le mulțumim, pe această cale, colegilor noștri argeșeni, care și-au dat acceptul pentru preluarea articolului.

După aproape un deceniu de când a fost introdusă taxa de primă înmatriculare auto, se pare că acest „bir”, rebotezat în felurite chipuri, va fi eliminat. Acest lucru se datorează fie multiplelor somaţii ale instanţelor judecătoreşti europene (care au considerat că taxa respectivă este ilegală, contrară dreptului comunitar), fie ca urmare a faptului că decidenţii, de azi sau de mâine, au realizat că taxa aceasta nu prea mai serveşte nimănui, fie din alte motive pe care nu le putem şti.

Cert este că, pentru prima dată din 2007 încoace, în mediul politic se vorbeşte pe şleau despre anularea acestei taxe, care a scos oamenii în stradă de nenumărate ori. Deşi s-a spus, nu o dată, că taxa aceasta a fost gândită să ajute, în primul rând, uzina Dacia, există politicieni care susţin că producătorul de la Mioveni nu va fi afectat de eliminarea ei, ci dimpotrivă. Unul dintre aceştia este Horea Soporan, inginer de profesie, fost ziarist, acum candidat la Senat.

Rep.: Domnule Soporan, cum aţi ajuns la concluzia că taxa auto (timbrul de mediu auto, după cum a botezat-o cabinetul Ponta) trebuie eliminată?

Horea Soporan: Sunt mai multe motive care ne-au condus înspre această decizie. Unul ar fi acela că încasările la buget, provenite din această taxă, tind să se anuleze, în contrapondere cu banii înapoi pe care statul îi plăteşte celor care şi-au câştigat acest drept în Justiţie. Altul ar fi acela că autorităţile judecătoreşti europene, în speţă Curtea Europeană de Justiţie, ne-au spus de mai multe ori că această taxă, în toate formele şi metodologiile sale de calcul, contravine unui principiu de bază pe care este construit spaţiul european: libera circulaţie a bunurilor. A sosit timpul să nu ne mai comportăm ca în reclama aceea la o marcă de bere, în care unul zicea că pepenii noştri sunt prea mici, iar celălalt replica „zicem că-s mazăre”. Zece ani am tot încercat să păcălim reglementările europene. S-a terminat. E timpul să ne comportăm responsabil, să dovedim onestitate faţă de Europa şi faţă de proprii cetăţeni şi să terminăm cu aceste şmecherii româneşti.

Rep.: În județul nostru există temerea că uzina Dacia va avea de suferit dacă acest timbru de mediu va fi eliminat.

Horea Soporan: E o temere nejustificată. În primul rând, timbrul de mediu se plăteşte şi pentru Daciile noi. Deci eliminarea taxei le va ieftini automat!

Cheia problemei: nivelul de trai

Rep.: Bun, dar „părintele Daciei”, domnul Constantin Stroe (aşa îi spunem noi, la Piteşti), a atenţionat, în repetate rânduri, că eliminarea taxei va umple România de maşini vechi şi poluante din Vestul continentului.

Horea Soporan: Ştiu cine e domnul Stroe, ştiu şi ce a făcut pentru industria auto de la noi şi-i preţuiesc aceste realizări. De asemenea, îi urez sincer să treacă cu bine peste problemele de sănătate pe care le are. Problema rablelor din Occident însă, nu cred că poate fi rezolvată prin instituirea de taxe. Mai ales a unor taxe despre care justiţia europeană şi autohtonă ne spune, de un deceniu încoace, că nu sunt legale. Maşinile pe care le conducem sunt cele pe care ni le permite nivelul nostru de trai. Toţi ne dorim maşini noi, nepoluante, economice şi sigure, doar că puţini ni le permitem. Noi, ca oameni politici, trebuie să facem în aşa fel încât nivelul de trai în ţară să crească; şi în această direcţie trebuie să lucrăm. Birurile, s-a văzut din 2007 încoace, nu rezolvă nimic. Viitorul Parlament şi viitoarele guverne trebuie să facă în aşa fel încât orice român care munceşte cinstit să-şi poată permite o mașină Dacia, nouă. Când vom ajunge acolo, rablele din Occident nu îi vor mai tenta decât pe puţini compatrioţi. Mai ales dacă vom continua şi cu programe de genul celui numit „Rabla”, prin care să stimulăm cumpărarea de maşini noi.

112

Rep.: Până ajungem acolo însă, industria auto românească ar putea suferi destul de serios. Iar perioada de aşteptare pare îndelungată.

Horea Soporan: E posibil să aveţi dreptate, e posibil să vă şi înşelaţi. Să zicem că vă puteţi permite să plătiţi pe o maşină, în acest moment, 10.000 de lei. O mașină nouă, Dacia, costă 35.000 sau 40.000 de lei. Dacă dumneavoastră aveţi doar 10.000 de lei, e clar că nu vă puteţi permite o maşină nouă şi veți cumpăra tot una veche. Degeaba vă pune statul taxă pe maşina veche, oricum nu aveţi 35-40 de mii de lei pentru una nouă. E un cerc vicios aici. Iar ieşirea este posibilă într-un singur fel: prin ridicarea nivelului de trai.

Invit cititorii să se mai gândească la un aspect: maşinile rulate, vechi, din Occident, au nevoie de multe, odată înscrise în circulaţie în România. Le trebuie anvelope, baterii, ştergătoare de parbriz, discuri de ambreiaj, multe alte piese, lubrifianţi, lichid de frână etc. Multe dintre acestea se produc, din câte ştiu eu, tot la dvs. în Argeş. De pe urma acestor maşini vechi, profită şi firmele din Argeş, şi fabrica de baterii din Bistriţa, şi cea de anvelope din Timişoara şi aşa mai departe. Vă repet însă: când din câteva salarii lunare, orice român îşi va permite un Logan sau un Sandero nou, nici măcar nu va mai exista subiectul de discuţie maşini vechi.

Rep.: Până atunci, acestea rulează şi poluează în continuare…

Horea Soporan: Aşa este. Ţine de noi toţi, dar, în principal, de factorul politic, să ajungem cât mai repede la nivelul de bunăstare de care vorbeam. Până atunci, graţie eliminării taxei auto, mulţi români îşi vor schimba Supernova sau Solenza, veche de 10-15 ani, cu un Logan de, să zicem, numai patru-cinci ani. Momentan, asta nu prea se poate, întrucât taxa auto a blocat practic piaţa auto second-hand. După eliminarea taxei, se va putea. Va fi şi acesta un pas înainte, în direcţia dorită. Un pas din care, evident, Dacia are numai de câştigat. Cu cât sunt mai multe Dacii pe şosele, cu atât este mai bine pentru uzina Dacia Mioveni.

Interviu realizat de Sorin SIMION, cotidianul „Argeșul”

113

Horea Soporan: „Imatex este o oază de tehnologie avansată în domeniul construcțiilor de mașini”

Trei generații de specialiști, la Imatex

Horea Soporan a declarat pentru ziarul „Telegraful de Mureș”: „Sunt impresionat și totodată mândru de faptul că am întâlnit, la Imatex, o oază de tehnologie avansată în domeniul construcțiilor de mașini. Sunt inginer proiectant de mașini unelte și, cu atât mai mult, mă încântă ce am văzut. Acest lucru este certificat de faptul că întreaga producție a societății este destinată unor beneficiari din Germania, Luxemburg, Franța, Austria, Elveția, Italia și SUA.

Aici, la Imatex, tinerii absolvenți de inginerie au o șansă. Aici își pot practica profesia, dar și mai important este faptul că se pot dezvolta profesional la aceleași standarde ca și într-o uzină similară din străinătate. Am întâlnit aici trei generații de specialiști, cei mai tineri având, cu adevărat, de la cine să învețe meserie. Este o șansă rară! Noi, prin Guvernul PSD, va trebui să ne îngrijim ca tinerii să poată urma școli tehnice, universități tehnice și, mai apoi, să își găsească locul în industria românească”.

Întreprinderile trebuie susținute inclusiv prin ajutor de stat

„Producția industrială aduce sume importante de valută în România, de asemenea contribuie la prestigiul internațional al țării noastre. Astfel de întreprinderi trebuie susținute inclusiv prin sprijin de stat pentru că acestea aduc plus valoare. Dacă industria IT din România se situează printre primele din lume (iar aici noi am luat deja măsuri de sprijin inclusiv prin scutirea de impozit a salariilor din domeniu), trebuie să ne îndreptăm atenția înspre industria constructoare de mașini. Puterea economică a Germaniei, de exemplu, se bazează, în primul rând, pe inginerie, cu tot ce înseamnă proiectare și producție, domenii care au rămas și fizic pe teritoriul german. Statul german stă în dialog permanent cu principalele societăți din domeniul ingineriei și le „pregătește terenul” prin legislație sau chiar lobby internațional pentru contractarea unor beneficiari din toate colțurile lumii”, a mai spus Soporan.

Compania românească IMATEX S.A. se recomandă drept competent partener tehnologic pentru o gamă largă de produse, de la prelucrări mecanice, la montajul de mașini complete. A fost înființată în 1948 și privatizată în 2003 (ca o afacere de familie). În 2003, odată cu preluarea fostei companii de stat, a început un proces complex de restructurare și investiții, astfel că, din iunie 2009, operează ca întreprindere modern utilată, gândită ca furnizor strategic pentru toate ramurile economice specifice industriei constructoare de mașini. Piesele singulare, ansamblele și mașinile sunt produse în baza documentației primite de la client. Prelucrările mecanice CNC, strunjirile, frezările, găuririle se includ în cadrul capacităților de producție. Programul de producție cuprinde: prelucrări mecanice, construcții și ansamble sudate, montajul ansamblelor și al mașinilor complete.

Candidatul PSD Mureș la funcția de senator, Horea Soporan, a revenit în vizită la Imatex S.A. din Tîrgu Mureș, după ce în 2008 s-a aflat pe șantierul noii investiții făcute de această societate.

(Comandat de PSD Mureş, executat de Transilvania Grup Business SRL, cod unic de identificare AEP 11160007)

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE