Campanie pentru creșterea eficienței energetice în unitățile de învățământ Invatamant
  • vali.covaciu
  • 0 comentarii
  • 169 Vizualizări

Campanie pentru creșterea eficienței energetice în unitățile de învățământ

Asociaţia Environ, cu sprijinul Ambasadei Republicii Federale Germania a încheiat un parteneriat cu „Unabhängiges Institut für Umweltfragen” (UfU) pentru implementarea în unitățile de învățământ din România a Campaniei „Fifty/Fifty – Creșterea eficienței energetice în unitățile de învățământ”. Proiectul a fost prezentat profesorilor din Tîrgu Mureș joi, 8 decembrie, de la ora 9.00, în cadrul unui workshop găzduit de Casa Bernády de pe strada Horea.

foto-environ-2

Scopul acestui demers comun este acela de a produce o schimbare de mentalitate prin implicarea directă a elevilor și a cadrelor didactice în aplicarea unui set de măsuri practice având ca scop creșterea eficienței energetice a unităților de învățământ, contribuția la reducerea amprentei de carbon și încurajarea unui comportament responsabil față de mediu la nivel personal. Fifty/Fifty este o inițiativă publică care se derulează din 1996 în Germania în 5000 de scoli.

Campania a fost inițiată în trei școli din Mureș

În deschiderea evenimentului, László Borbély, președintele Fundaţiei Culturale „Bernády György”, le-a transmis profesorilor prezenți în sală că este foarte important că această inițiativă să fie preluată de aceștia într-un număr cât mai mare. László Borbély a punctat faptul că pentru a se produce o schimbare semnificativă de mentalitate este necesar să se atingă un număr cât mai mare de persoane, un „critical mass”, care să adopte și să promoveze un comportament responsabil față de mediu.

Campania „Fifty/Fifty” își propune să crească eficiența energetică a unităților de învățământ cu 4%. Modalitatea prin care se dorește atingerea acestui obiectiv este găsirea și dezvoltarea unei conduite de consum care să aducă economii semnificative pentru costurile cu electricitatea și cu încălzirea școlilor.

Campania a fost inițiată în trei școli din județul Mureș, cei de la Asociația Environ dorindu-și să o ducă în cât mai multe unități de învățământ. „Avem, în Tîrgu Mureș, două școli: Liceul cu Program Sportiv „Szasz Adalbert” și Liceul Electromureș, și, de asemenea, Școala Gimnazială „Toldalagi Mihály” din Corunca. Noi sperăm că dintre profesorii care au participat la școlarizare își vor mai înscrie și alții școlile. Ideea este să participle cât mai multe școli dintr-o comunitate, pentru că atunci la nivel de comunitate se și vede o economie foarte mare de energie. În plus, deja se crează un nucleu de specialiști în energie din rândul elevilor și ei vor lua noțiunile acestea și le vor aplica și acasă. Astfel lucrurile acestea încep să funcționeze pentru ca noi să obținem exact ceea ce ne dorim – o schimbare de comportament. Până la urmă se pot realize foarte multe lucruri doar cu schimbări de comportament. Nu trebuie doar investiții foarte mari pentru a obține eficiență energetic și economie de energie”, a declarat Elena Gaspar-Ion, consilier de imagine al Asociației Environ.

Program pilot în 6 școli

Începând din luna octombrie 2015 Campania „Fifty/Fifty” a fost implementată în România în cadrul unui Proiect Pilot care a cuprins 6 unități de învățământ. „Anul trecut am avut patru școli din București, una din Brașov și una din Techirghiol. Cea mai mare cantitate de energie economisită a fost la școala din Brașov unde pe factură s-a văzut o economie de 10%, strict prin schimbarea comportamentului. E drept că școala aceea avea central proprie și ei au reușit să scadă cu un grad temperatura pe care centrala o dădea către școală, lucru care a produs extraordinar de multă economie la consum. În plus și-au modificat și comportamentul cu luminile și cu încălzirea, scăzând temperatura în timpul de weekend-ului”, ne-a mai spus Elena Gaspar-Ion.

Comportamentul de economisire a energiei

În cadrul workshop-ului le-a fost prezentate profesorilor câteva modalități prin care se poate economisi energia utilizată pentru încălzirea unității de învățământ, considerată cea mai costisitoare. Comportamentul de economisire al energiei presupune: gestionarea operațiunilor la nivelul sistemului de încălzire; controlul temperaturii prin termostate (de exemplu: setarea pe nivelul „3”, pentru 20 de grade C, și închiderea caloriferului în momentul aerisirii); Aerisirea corectă: aerisire imediată – într-un timp scurt; renunțarea la aparatele electrice de încălzire; și reglarea centralei pe minim după terminarea orelor de curs.

Proiectul de economisire a energiei în școli se implementează în nouă pași. Întâi se stabilește o echipă energetic, format din elevi și profesori, urmează un tur energetic în care se verifică sistemul de încălzire, starea clădirii, izolarea etc. Al treilea pas presupune pregătirea teoretică, apoi urmează un nou tur energetic, în cadrul căruia se fac primele măsurători. În a 5-a etapă se măsoară distribuția temperaturii în încăperile de lucru și profilul temperaturii pe durată mai lungă. Apoi, se vor lua măsuri de economisire a energiei cum ar fi aerisirea corectă și iluminarea sălilor în conformitate cu necesitățile. Al 7-lea pas presupune o acțiune de informare în toată școala, iar în a 8-a etapă se vor transmite propuneri de investiții către autoritatea locală sau sponsori. Ultimul pas presupune luarea unei decizii asupra modului de utilizare a sumelor economisite.

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE