Cum au intrat partidele în campania electorală? Politic
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 191 Vizualizări

Cum au intrat partidele în campania electorală?

O primă analiză a perioadei de precampanie a identificat cele mai importante teme de pe agenda publică mureșeană, în cele două săptămâni anterioare campaniei, așa cum această agendă a fost definită de mass media locale.

Propunerea legislativă de eliminare a celor 102 taxe nefiscale, punerea în mişcare a acţiunii penale şi reţinerea pentru 24 de ore a inspectorului şcolar general al ISJ Mureş, Ştefan Someşan, declarațiile primarului Dorin Florea referitoare la excluderea Târgu-Mureşului dintre orașele unde vor fi construie spitale regionale, și Topul firmelor 2016 au fost, în zilele anterioare startului campaniei electorale, cele mai prezente teme în presa locală mureșeană.

Doar trei dintre candidații de pe listele partidelor mureșene au inclus, în discursul public, o parte dintre aceste teme: Horea Soporan a abordat propunerea PSD de eliminare a taxelor nefiscale, iar Marius Pașcan și Cristian Chirteș au atras atenția asupra problemelor de la Liceul Teologic „Rakoczi Ferenc” din Târgu-Mureș. Preocupați cu pregătirile de campanie, candidații au omis subiectul spitalului regional, cu toate că această propunere se regăsea atât în programul național de guvernare al PSD, cât și al PNL. De asemenea, partidele și candidații au omis să vorbească în perioada de precampanie despre economia mureșeană și proiectele pentru dezvoltarea acesteia, deși cadrul evenimențial oferit de Topul firmelor era extrem de generos în această idee și o sursă ideală pentru analize și propuneri de proiecte.

Mesajele candidaților la Senat

Cristian Chirteș (PNL) a reușit, în perioada de precampanie, cea mai vastă acoperire, prin mesaje proprii, din domeniile spațiului public. Au existat poziționări publice referitoare la teme naționale (comemorarea lui Gheorghe Șincai și Liceul Teologic „Rakoczi Ferenc”), teme sociale (Autostrada Târgu-Mureş – Iaşi, plata avansurilor pentru agricultori în proiectele din fonduri europene, dar și rezolvarea problemei câinilor însoţitori de turme). Din punct de vedere politic, Chirteș s-a axat pe detalierea unor puncte de programul de guvernare al lui Dacian Cioloș.

Horea Soporan (PSD) a optat pentru o temă națională (comemorarea lui Gheorghe Șincai) și pentru o temă personală (prezentarea candidatului)

Raul Boroș (ALDE) a adus în discuție o temă socială (acțiune de protecția mediului într-o comună mureșeană), precum și o temă politică (asocierea cu Călin Popescu Tăriceanu).

Claudiu Puiac (PMP) nu a fost prezent în spațiul public în perioada de precampanie.

Mesajele candidaților la Camera Deputaților

Cel mai activ candidat la Camera Deputaților în perioada de precampanie a fost Marius Pașcan (PMP). El a abordat cu preponderență teme personale, care indicau intenția conturării unui profil de candidat în jurul unor valori: familist, autor de cărți, fost prefect, om de echipă. Pașcan a adus în discursul public și tema Liceului Teologic din Târgu-Mureș.

Mara Togănel (PNL) a exploatat în precampanie evenimentul de comemorare a lui Gheorghe Șincai, iar Florin Buicu (PSD) a venit cu tema socială a sănătății, din punct de vedere politic marșând pe asocierea personală în proiectele locale și naționale ale PSD, la fel cum este și cazul lui Dinu Socotar, adeptul aceleiași strategii.

Dana Varga (ALDE) a inițiat o acțiune de ecologizare și s-a asociat în conturarea profilului de candidat cu Călin Popescu Tăriceanu, iar Lavinia Abu Amra (USR) a realizat o primă definire a apartenenței la acest partid Doru Oprișcan (PNL) nu a fost prezent în spațiul public în perioada de precampanie.

(Centrul de Strategii şi Analiză)

Prezenţa candidaţilor în spaţiul public în perioada de precampanie

PNL PSD PMP ALDE USR
Chirteş Togănel Oprişcan Soporan Buicu Socotar Puiac Paşcan Boroş Varga Abu Amra
print
Cuvântul liber Comemorare Gh. Şincai

 

Liceul Teologic Reformat

 

Comemorare Gh. Şincai Comemorare Gh. Şincai anunţ lansare carte
Zi de Zi Liceul Teologic Reformat

 

Miting lansare PNL Bucureşti

Interviu de prezentare Program sănătate PSD
TV Ardeal TV

 

Ardeal TV

 

DAR TV (V.Gliga)

Antena 3

 

B1

Ardeal TV

 

Ştii TV

 

Ştii TV

Antena 3
facebook

 

11 4 15 61 6 16 17 69 5
Acţiune

campanie

Şincai

Sărmaşu

Şincai

Reghin

Sărmaşu

Sovata

Brâncoveneşti

Vătava

Târnăveni

lansare carte lansare carte ecologizare Albeşti ecologizare Albeşti
Puncte tari Puncte slabe
PNL -adecvarea mesajului candidaţilor la agenda publică

 

-impunerea unor teme de interes în agenda publică

 

-prezenţa candidaţilor  în trei localităţi ale judeţului

 

-preluarea locală a mesajului de implicare a PNL în proiectul Cioloş

-lipsa de implicare a preşedintelui partidului în spaţiul public (vs PSD și V.Gliga)

 

-lipsa unui material unitar de campanie (vs. PSD și Telegraful de Mureş)

 

-lipsa candidaţilor în emisiunile televizate

PSD -implicarea preşedintelui V. Gliga în spaţiul public

 

-material unitar de campanie – Telegraful de Mureş

 

-materiale de promovare outdoor în Tîrgu Mureş

 

-prezenţa candidatului la Senat în emisiuni televizate

 

-prezenţa candidatului la Senat în acţiuni de teren

 

-prezenţa lui Florin Buicu Buicu în două emisiuni la televiziuni naţionale

-prezenţa exclusivă în spaţiul public a candidatului la Senat

 

-lipsa din spaţiul public local a candidaţilor la Camera Deputaţilor

 

ALDE -candidat cu potenţial de creştere la Camera Deputaţilor – D.Varga -lipsa unei strategii de campanie definită
PMP -identificarea clară a mesajului naţional ca linie directoare a campaniei locale

 

-adecvarea acţiunilor de precampanie la mesajul general

 

-prezenţă activă a candidatului M.Paşcan în emisiuni televizate

 

-prezenţă activă şi adecvată a candidatului M.Paşcan în spaţiul public

-asocierea în mentalul colectiv cu declaraţiile lui T.Băsescu

 

-asocierea lui M.Paşcan cu imaginea candidatului “unic” al PMP în județul Mureș

USR -conexiunea POL-USR în mesajele iniţiale – neidentificarea unei strategii de campanie

 

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE