Home / Politic / Cele mai bune campanii în opinia jurnaliștilor mureșeni

Cele mai bune campanii în opinia jurnaliștilor mureșeni

Distribuie

Întotdeauna e interesant cum văd jurnaliștii campaniile electorale atunci când are loc competiția electorală pentru că, vrând-nevrând, și pentru ei încărcătura emoțională e alta, iar articolele au nota aceea personală, tușa mai pronunțată. Opiniile lor post-campanie sunt însă mai valoroase informațional, pentru că se detașează, se îndepărtează de subiecți și privesc campania și rezultatele la rece. Zi de Zi s-a adresat câtorva jurnaliști mureșeni, din păcate nu toți ne-au răspuns, cu două întrebări referitoare la campanie, și anume:

1. Ce a adus nou această campanie electorală în județul Mureș?
2. Care vi s-a părut cea mai bună campanie electorală la nivelul județului Mureș și de ce?

Răspunsurile vă invităm să le citiți mai jos:

 

foto-1-cora-muntean

Cora Muntean, jurnalist Europa FM
1. Această campanie a adus ca noutate un nou partid și o altă abordare, respectiv USR, prin POL, a mobilizat foarte mulți oameni, dar care, pe de altă parte, nu știau ce se întâmplă acolo și de ce, doar că s-au dus cu valul. Zic că acest lucru l-a adus campania, a adus un val, cu niște oameni pe val, pe care i-a promovat. Practic, acolo, la această formațiune trebuia doar să fii pe un loc eligibil, nici nu mai trebuia să faci campanie, pentru că ți-era asigurat locul. Dacă făceau și o campanie mai consistentă și nu doar pe rețelele de socializare, poate că ar fi obținut mai multe locuri.
2. De departe, cea mai bună campanie mi s-a părut cea făcută de UDMR, a început cu Vass Levente, care a avut un clip extraordinar, chiar foarte, foarte bun, cu mesaje foarte clare. I-am văzut între oameni și nu doar în orașe, ci și în alte localități, au fost și foarte civilizați și au depășit pragul acela de transmitere a mesajului doar pentru maghiari, s-au adresat și românilor transilvăneni care doresc o altfel de politică.

 

foto-2-adrian-giurgea

Adrian Giurgea, realizator Știi TV
1. În primul rând, scrutinul din 11 decembrie a readus votul pe listă, deci subordonarea totală a candidaților intereselor de partid. Poate tocmai de aici lipsa de implicare a multor politicieni locali în campanie. Și asta pentru că, știut fiind, în mare, scorul obținut în județ de principalele formațiuni politice, campania s-a dus în fața celor care au decis ordinea pe liste și nu în fața electoratului. Probabil experiența votului uninominal a fost cea care a determinat schimbarea, însă nu pornind de la faptul că am avut cu circa 200 de parlamentari mai mult în legislatura trecută, ci din perspectiva financiară, căci e mult mai simplu să faci lobby pe lângă șefii de la partid decât să convingi electoratul în stradă, iar pentru șefi e mult mai bine căci votul uninominal risca să ducă la apariția unor lideri nedoriți. Revenind însă strict la întrebarea Dvs., nu cred că a adus nimic nou campania electorală, noutatea a fost dată însă de partidele mici care, intrate în USR, n-au promis nimic, și astfel au reușit să convingă electoratul că se poate și altfel. Iar această noutate ar putea determina, în patru ani, schimbarea pe care o așteaptă cei 60 % care n-au ieșit la urne. În rest, deși estompată din pricina legii electorale, pot spune că a fost, citând poporul, „aceeași mizerie”.
2. În ceea ce privește campania electorală derulată de un partid sau altul aș putea spune că toți au fost egali. Prezenți prin piețe sau târguri de care până acum n-au auzit și prin care, probabil, nu vor mai călca multă vreme, discursuri și discuții uneori aiuristice în tentativa de a-l face pe cetățean să creadă că, ajunși în Parlament, ei, candidații din Mureș, vor schimba toată România… Fără a ține cont de doctrine, dar bazându-se mult și mulți pe foamea care dă de-a dreptul, vorba lui Creangă… PSD a revenit la ziarul de campanie plin de promisiuni și oferte de nerefuzat, PMP a încercat să-și atragă simpatia din mediul virtual după ce oamenii au văzut că USR poate scoate și internauții la vot, în timp ce UDMR a redescoperit tematica naționalist-autonomistă. Și poate că aici ar trebui să zăbovesc cel mai mult, la campania UDMR-ului, pentru că salvarea orașelor din Ardeal de București a născut cea mai mare vâlvă. A fost însă un demers pornit de la „centru”, nu unul local, așa că… pas. Despre PNL nu prea poți vorbi, n-a prea existat, decât prin încercarea nereușită de-a impune candidatura unui incompatibil. Astfel că, privind în urmă, cred că PSD, prin ducerea mesajului la electorat printr-o gazetă proprie, cu imaginea candidaților dublată de siglă și mesaj, s-a evidențiat în acest bloc unitar în care mai toată lumea știa dinaintea votului cine o să ajungă în Parlament. Iar dacă la asta adăugăm retragerea „dinozaurilor”, zarurile au fost aruncate. Părerea mea.

 

foto-3-lucian-sacalean

Lucian Săcălean, producător general Știi TV
1. Aş începe prin a spune că această campanie a fost una la fel de ştearsă la nivel local, precum cea la nivel naţional. Politicienii locali s-au integrat perfect într-un peisaj contaminat de discursul antioccidental, lucru care nu trebuie să ne mire, având în vedere derapajele lui Orbán în Ungaria, Dodon în Molodova ori Trump în SUA. Practic ne-am înscris într-un trend, sigur trecător, dar care a răspuns nevoilor unui electorat dornic să investească în oricine oferă promisiuni de stabilitate, siguranţă sau prosperitate. La nivel local PSD a parcurs întocmai indicaţiile Bucureştiului, lucru de aşteptat în cazul unui partid de stânga, cu puternice legături ierarhice. În fapt, şi în 2016, PSD Mureş este beneficiar net al unui trend național favorabil social-democraţilor. În cazul PNL, bâlbâielile la nivel central, lipsa unui lider autentic la Bucureşti, precum şi epuizarea resurselor la nivel local au produs acest rezultat. PNL nu gestionat nicio clipă eficient comunicarea sau crizele de la nivel local/naţional, o boală mai lungă dacă e să ne raportăm doar la perioada USL, atunci când PNL a ratat în favoarea PSD atributele pozitive ale guvernării. În cazul PMP, incontestabil nucleul mic al susţinătorilor este pus în continuare de liderul de la Bucureşti, Traian Băsescu. În fapt imaginea lui este cea care a contat decisiv pentru această formaţiune. USR, şi aici trebuie să spune că avem două contribuţii, cea a POL, sigur cu un lider, Dan Maşca, poate mai puţin activ decât ne-am obişnuit, respectiv trendul naţional, dictat de contribuţia liderilor de la USR. Obţinerea unui mandat se datorează acestei suprapuneri mai degrabă decât candidaţilor locali. UDMR a accentuat discursul naţionalist, dovadă a unei perioade de criză interne, mizând pe acelaşi mesaj etnic, suprapus pe o pseudo-dorinţă de regionalizare. Din păcate pentru cei seduşi de o astfel de campanie, argumentele economice nu sunt deloc favorabile, mai ales pentru judeţe precum Covasna sau Harghita, beneficiare nete ale banilor de la Bucureşti. De notat că toate formaţiunile au stăpânit ceva mai bine comunicarea pe reţelele de socializare faţă de campaniile precedente, chiar dacă acestea nu s-au dovedit hotărâtoare în câştigarea alegerilor.
2. Două campanii aş remarca, cea a PSD, care a urmat foarte bine directivele venite de la centru, respectiv a UDMR, care a reuşit să stoarcă tot ce se mai putea prin utilizarea discursului etno-naţionalist. În privinţa USR, campania a fost una mai degrabă modestă, PMP a încercat o cuprindere mediatică cât mai largă, iar PNL nu a reuşit să comunice eficient, şi ca urmare a crizei interne prin care trece formaţiunea.

 

foto-4-szucher-ervin

Szucher Ervin, jurnalist Krónika, TVR
1. În primul rând a fost o campanie mult mai liniştită şi mai puţin costisitoare decât cele anterioare. Alegătorul de rând nu a fost bombardat cu tot felul de mici atenţii electorale şi nici cu promisiuni bombastice, pentru o ţară ca România, de-a dreptul de domeniul ştiinţifico-fantasticului. Ca cetăţean de naţionalitate maghiară apreciez faptul că de data aceasta, cu câteva excepţii izolate, nu s-a marşat pe ideea naţionalistă, puţini fiind acei politicieni români, care au încercat în mod disperat să mai adune fărâme de voturi bătând clopotul din cauza aşa-zisului pericol maghiar. Totuşi unora le-a surâs soarta, dar nicidecum din cauza propriului scor electoral, ci a sistemului de reîmpărţire a voturilor.
2. Cea mai inteligentă şi civilizată campanie a avut-o USR-ul. Cea mai eficientă – cel puţin din punctul de vedere a rezultatelor – a aparţinut celor două partide „monolit”, UDMR, respectiv PSD. În timp ce social-democraţii nu trebuiau să se forţeze în campanie, în locul lor – şi pentru ei – lucrând PNL-ul, Uniunea Democrată Maghiară din România a speculat la maximum nemulţumirile populaţiei maghiare legate de abuzurile din ultimul timp la care este expusă comunitatea – mă gândesc în primul rând la cazul Liceului Teologic Romano-Catolic, nerespectarea legii în privinţa inscripţionărilor bilingve, tergiversarea retrocedărilor, hărţuirea, fără niciun temei, a unor primari, schimbarea peste noapte a unor conducători de instituţii.
A consemnat Ligia VORO


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Conferința de diseminare și promovare a Proiectului Correctional la Penitenciarul Târgu Mureș

Distribuie Penitenciarul Târgu Mureș a organizat joi, 28 martie, conferința de diseminare și promovare a …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.