Ce (nu) i s-a întâmplat secretarului municipiului Tîrgu Mureș Administratie
  • redactia
  • 0 comentarii
  • 1950 Vizualizări

Ce (nu) i s-a întâmplat secretarului municipiului Tîrgu Mureș

La sfârșitul anului trecut, mai cu gura mare, mai printre dinți, o informație circula pe rețelele de socializare, prin presă, și anume că secretarul municipiului Tîrgu Mureș, Andrei Mureșan, a pierdut procesul cu Instituția Prefectului județul Mureș. Și venea întrebarea: ce se va întâmpla de aici încolo?

 

Dar să facem mai întâi un recurs la memorie, să vedem derularea acțiunii.
Instituţia Prefectului – Judeţul Mureş l-a chemat, în 31 august 2015, în judecată pe primarul municipiului Tîrgu Mureș, Dorin Florea, solicitând instanței de contencios administrativ să constate nelegalitatea și să anuleze actul administrativ – Dispoziția 1451 din 4 mai 2015, prin care edilul șef l-a numit în funcția de secretar al municipiului pe Andrei Mureșan, un transfer în interesul serviciului de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Mureș la Primăria Tîrgu Mureș.
„Instituţia Prefectului – Judeţul Mureş apreciază că prin emiterea Dispoziţiei 1451/4 mai 2015 nu s-au parcurs etapele prevăzute de lege, până la/pentru organizarea concursului în vederea ocupării funcţiei publice de secretar al municipiului Târgu Mureş, devenită vacantă în 30 aprilie 2015. Instituţia Prefectului – Judeţul Mureş afirmă că primarului municipiului Târgu Mureş îi revenea, prin lege, obligaţia ca, în cazul vacantării postului de secretar al municipiului, să organizeze concurs în condiţiile legii. Totodată, potrivit Hotărârii de Guvern 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici, ”Funcțiile publice care se vacantează în cursul anului și nu au fost prevăzute în planul de ocupare a funcțiilor publice pot fi ocupate prin recrutare, promovare, transfer și redistribuire, în condițiile legii” – deci recrutarea și promovarea au prioritate față de transfer”, a susținut, la vremea respectivă Instituția Prefectului.
De asemenea, Instituţia Prefectului – Judeţul Mureş a mai arătat, în cererea de chemare în judecată, că prin transferul în interesul serviciului al lui Andrei Mureșan s-au încălcat prevederile articolului 90 aliniatul 6 din Legea nr. 188/1999 republicată cu modificările și completările ulterioare, care prevăd că „în cazul funcţionarilor publici de conducere, transferul se poate realiza pe funcţii publice de conducere de acelaşi nivel sau, după caz, de nivel inferior, ale căror condiţii de ocupare şi experienţă profesională necesară în vederea ocupării sunt similare cu cele ale funcţiei de pe care se efectuează transferul, cu respectarea prevederilor alineatelor (2), (4) şi (5). Autorităţile sau instituţiile publice între care se realizează transferul sunt obligate să verifice îndeplinirea condiţiei de similaritate a condiţiilor de ocupare şi a experienţei profesionale”. “Potrivit articolului 7, aliniatul 4 din Legea 188/1999 republicată, cu modificările și completările ulterioare, echivalarea funcțiilor publice specifice cu funcțiile publice generale, în condițiile legii, se face prin statute speciale sau, la propunerea autorităților și instituțiilor publice, de Agenția Națională a Funcționarilor Publici”, se mai arăta în comunicatul Instituţiei Prefectului – Judeţul Mureş.

 

O nouă dispoziție

 

În aceste condiții, în 2 septembrie 2015, primarul Dorin Florea a semnat o nouă dispoziție privind transferul în interesul serviciului a lui Andrei Mureșan. „Ieri (miercuri, 2 septembrie – n.r.) s-a emis o nouă dispoziţie de primar prin care s-a luat act de ordinul ministrului. Sunt secretarul municipiului şi muncim în continuare. Prima speţă merge în instanţă, se judecă şi om vedea ce iese de acolo. Pe prima dispoziţie am şi fost suspendat şi s-a emis o nouă dispoziţie în baza ordinului ministrului. Să vedem cum atacă Prefectura ordinul ministrului. Asta ar fi genial…”, a a declarat secretarul municipiului Tîrgu Mureș, într-o conferință de presă organizată în 3 septembrie 2015.
Tot la momentul respectiv, Andrei Mureşan a precizat că transferul său din funcţia de inspector şef al Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Mureş în cea de secretar al municipiului Tîrgu Mureș a fost făcut cu respectarea legislaţiei în vigoare, respectiv cu respectarea principiului mobilităţii funcţionarilor publici în Corpul Funcţionarului Public constituit la nivel naţional. „Interesul legiuitorului, dar şi al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP – n.r.), este să-şi redistribuie funcţionarii publici pe care îi are în sistem şi doar dacă nu are soluţii să apeleze la ultima variantă prevăzută de lege, recrutarea”, a arătat Andrei Mureşan. „Singura autoritate a statului român care reglementează, urmăreşte modul de respectare a accesului în Corpul Funcţionarului Public, a mobilităţii funcţionarului public, se numeşte Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici, care a luat act de transferul domnului Mureşan Andrei de la Ministerul Muncii, Inspecţia Muncii, prin operarea în portalul instituţiei, portal organizat la nivel naţional, a dosarului de serviciu din portalul deţinut de Ministerul Muncii în portalul deţinut de Primăria municipiului Tîrgu Mureș”, a mai susținut Andrei Mureşan.
De asemenea, secretarul municipiului a mai considerat, la vremea aceea, că Instituția Prefectului nu avea atribuția de a ataca transferul său în contencios administrativ, singura autoritate care ar fi putut ataca dispoziția fiind Agenția Națională a Funcționarilor Publici.
Andrei Mureșan a mai susținut că transferul său s-a făcut în baza Ordinului ministrului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Rovana Plumb, iar dispoziția de primar a reprezentat doar acceptul transferului.
“Actul principal ce stă la baza transferului este ordinul de ministru, dispoziţia de primar este actul subsecvent. Încă n-am auzit pe nimeni în practica românească să atace un act subsecvent. Nu există aşa ceva. Întotdeauna se atacă actul principal care dacă este anulat se anulează actele subsecvente lui”, a declarat secretarul municipiului Tîrgu Mureș.

 

Procesele

 

În primă instanță, la Tribunalul Mureș, în 19 ianuarie 2016, completul de judecată a respins ca neîntemeiată cererea de chemare în judecată a Instituției Prefectului. Soluția completă a fost următoarea: “Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale active şi excepţia inadmisibilităţii. Admite cererea de intervenţie principală, formulată de Mureșan Andrei. Respinge ca neîntemeiată cererea de chemare în judecată formulată de reclamantul Prefectul Județului Mureș, în contradictoriu cu pârâtul Primarul Municipiului Tîrgu Mureș. Menţine dispoziţia 1451/4.05.2015 emisă de Primarul Municipiului Târgu Mureş”.
Instituția Prefectului a declarat recurs în 31 august 2016 împotriva hotărârii Tribunalului Mureș. În 13 decembrie 2016, Curtea de Apel Tîrgu Mureș s-a pronunțat asupra contestației și a decis următoarele: “Respinge ca nefondate recursurile formulate de pârâtul Primarul Municipiului Tîrgu Mureș şi de intervenientul Mureşan Andrei, împotriva sentinţei civile nr. 35/19.01.2016, pronunţată de Tribunalul Mureş în dosarul nr. 2162/102/2015. Respinge ca nefondat recursul formulat de reclamantul Prefectul Judeţului Mureş împotriva Încheierii de şedinţă din data de 11.12.2015. Admite recursul formulat de reclamantul Prefectul Judeţului Mureş, împotriva sentinţei nr. 35/19.01.2016, pronunţată de Tribunalul Mureş în dosarul nr. 2162/102/2015. Casează în parte sentinţa atacată şi în rejudecare, în limitele casării, admite în parte acţiunea în contencios administrativ formulată de reclamantul Prefectul Judeţului Mureş. Anulează dispoziţia nr.1451 din 4 mai 2015, emisă de Primarul Municipiului Tîrgu Mureș. Respinge în rest acţiunea. Respinge cererea de intervenţie principală formulată de Mureşan Andrei”.
În consecință, instanța a decis anularea dispoziției de primar din 4 mai 2015. În schimb, ordinul ministrului Muncii privind transferul în interesul serviciului, începând cu data de 6 mai 2015, al lui Andrei Mureșan în funcția de secretar al municipiului Tîrgu Mureș nu a fost atacat, la fel nici dispoziția primarului din 2 septembrie 2015. În plus, așa cum ne-a precizat secretarul municipiului, Instituția Prefectului a ieșit oricum din termenul în care ar mai fi putut ataca cele două acte administrative amintite anterior.
Iar parafrazând o maximă românească, am spune că a ieșit fum fără foc.
Ligia VORO

Distribuie:

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Recomandari

Recent
Popular
Etichete

Citeste Zi de Zi Online


 

 

 




 

 

Print


 

Media kit Zi de Zi 2022-2023

Transilvania Business

ARHIVE