Home / Administratie / Recomandarea din studiu: Parcările publice din Tîrgu Mureș, în concesiune

Recomandarea din studiu: Parcările publice din Tîrgu Mureș, în concesiune

Distribuie

Mai repede decât ne-am fi așteptat, compania târgumureșeană Eventus Com Construct a finalizat studiul de oportunitate privind serviciul de parcări publice din municipiul reședință de județ. Firma a identificat aproape 4500 de locuri de parcare exploatabile și a recomandat concesionarea acestora unui operator privat.

 

Firma Eventus Com Construct care a câștigat licitația privind întocmirea Studiului de oportunitate privind concesionarea serviciului public de exploatare și întreținere a parcărilor cu plată din Municipiul Tîrgu Mureș l-a finalizat recent.
Încă de la începutul studiului, compania justifică necesitatea concesionării serviciului, explicând, în primul rând că: Primăria nu are structura organizatorică pentru a administra parcările cu plată, care necesită înființarea unui asemenea serviciu, căruia să îi fie alocate 20 de persoane – număr de angajați de care dispunea de altfel fostul concesionar – Tracia Trade Exim.
Autorul studiului a mai arătat că Primăria nu dispune de mijloacele tehnice pentru a administra serviciul la parametrii de calitate și eficiență existenți în prezent, activitatea de administrare a parcărilor a funcționat prin grija Primăriei în condiții de continuitate și adaptare continuă la evoluția tehnologică în domeniu, introducerea taxei de parcare limitează staționarea mai ales în zona centrală a posesorilor de autovehicule, gradul de motorizare a populației a crescut an de an în condițiile în care numărul locurilor de parcare a rămas același, din lipsa unor investiții în parkinguri supraetajate.

 

Două scenarii

 

La recomandarea de concesionare s-a ajuns după ce compania care a întocmit studiul a analizat două scenarii în ceea ce privește realizarea obiectivului privind dezvoltarea serviciului de parcare publică, și anume: administrarea și operarea serviciului de către Primăria Tîrgu Mureș, respectiv concesionarea către un operator privat.
În scenariul I – delegarea directă de către Consiliul Local Tîrgu Mureș – autorii studiului au concluzionat că deliberativul își asumă un grad ridicat de risc, respectiv 80.4 %, care ar putea să afecteze veniturile realizabile.
“Analiza fluxului de numerar indică faptul că varianta concesiunii serviciului către un operator cu capital privat este mult mai favorabilă decât scenariul delegării directe datorită unei creșteri cu 254 % a venitului în primul an de activitate”, se arată în studiul de oportunitate.

 

Trei zone tarifare

 

În studiu, potrivit măsurătorilor efectuate în perioada 9-20 ianuarie pe 65 de străzi dintr-un total de 89 care au fost incluse în perimetrul taxabil, este recomandată înființarea a trei zone tarifare, care țin cont de gradul de ocupare al parcărilor publice pe rețeaua stradală din zona centrală a municipiului. Numărul total de locuri de parcare care ar urma să fie concesionate ar fi de 4448.
Astfel, zona 0, ultracentrală cuprinde străzile cu un grad de ocupare mai mare den 90 % unde se regăsesc 310 locuri de parcare.
Zona 1, centrală, are un grad de ocupare între 65-90% unde, potrivit studiului au fost identificate cele mai multe locuri de parcare, și anume 3233.
În zona II de tarifare ar urma să fie cuprinse străzile cu un grad de ocupare între 45-65 %, iar posesorii de autovehicule ar dispune de 905 locuri de parcare.
Arealul stradal propus pentru aplicarea taxei de parcare este delimitat de următoarele străzi: Libertății, Ialomiței, Piața Armatei, Iuliu Maniu, Madach Imre, Crinului, Predeal, Ștefan cel Mare, General Gheorghe Avramescu, Borsos Tamas, Crizantemelor, Mihai Viteazul, Piața Republicii, Piața Mărășești, Mărăști, Mihai Eminescu, Bistriței, Călărașilor, Piața Matei Corvin, Tamas Erno, Belșugului.
Prețul de referință pentru licitația de concesionare a acestui serviciu a fost calculată la suma de 895.000 lei pe an, aferent acestui număr de parcări, adică 201 lei/loc de parcare. Plata redevenței ar urma să fie plătită trimestrial, prin ordin de plată.
Redevența poate pleca de la 895.000 de lei/an, doar în condițiile în care Consiliul Local aprobă înființarea zonei tarifare 0, iar executivul va implementa proceduri interne cu atribuții explicite pe compartimentele cu atribuții în sancționarea și urmărirea debitelor din amenzile contravenționale rezultate din această activitate. Dacă ne referim, spre exemplu, la amenzi, ar fi de menționat că între 2013-2015 au fost întocmite aproape 20.000 de procese verbale de sancționare și au fost încasate doar în jur de 2500 de amenzi.
Investiția concesionarului va fi amortizată în primii patru ani, astfel că reprezentanții Eventus Com Construct au propus ca durata concesiunii să fie de 5 ani, pentru ca viitorul operator al serviciului să beneficieze de un profit rezonabil. Marja de profit a fost calculată la 8,3 %.
Municipiul Tîrgu Mureș ar urma să rămână după cei 5 ani și cu bunurile de retur care au o durată de viață mai mare de 5 ani și care au fost estimate la o valoare de 186.993 de lei.
Concesionarul, potrivit studiului, va avea și atribuția de a administra și activitatea de imobilizare a autovehiculelor găsite în mod repetat fără plata taxei de parcare.

 

Alte tarife de taxare

 

În studiu, autorii au constatat că există dezechilibre între tariful orar și valoarea stabilită pentru diferitele tipuri de abonamente deoarece “nu acoperă nici măcar valoarea redevenței datorată de concesionar primăriei, fapt care este în mod evident în afara oricărei logici economice”.
Astfel, este propusă o ajustare astfel încât să fie corectate inechitățile tarifare, cum au fost considerate în studiu. Propunerile sunt: menținerea tarifului orar actual pentru zona tarifară 1 și 2 la valoarea de 2 lei, respectiv 1,5 lei, introducerea pentru zona tarifară zero, în zona ultracentrală, a unui tarif de 3 lei/oră, entru care modalitățile de plată să fie plata cu ora sau cu tichet tip o zi valabil 4 ore, grila tarifară de parcare raportată în lei/loc parcare/lună nu poate avea valoarea mai mică decât valoarea redevenței exprimată în aceeași unitate de măsură, tariful pentru o zi să fie 50 % din valoarea rezultată din plata cu ora a zilei de staționare, valoarea abonamentului universal anual să fie egală cu contravaloarea unei ore de staționare pe zi ori numărul de zile taxabile dintr-un an (500 de lei, spre exemplu, dacă staționarea pe oră e 2 lei și se consideră că sunt 250 de zile taxabile), valoarea abonamentelor semestriale, trimestriale și lunare să se majoreze în raport cu abonamentul anual cu 1 % pentru fiecare lună astfel: abonamentul lunar = (abonament anual x 112 %)/12 = 46,70 lei, abonamentul trimestrial = (abonament anual x 109 %)/4 = 136,25 lei, abonamentul semestrial = (abonament anual x 106 %)/2 = 265 lei, valoarea abonamentului pentru locatari să fie egală cu valoarea redevenței stabilită prin contractul de concesiune pentru un loc de parcare, numărul de gratuități acordate să nu depășească 10 % din numărul de locuri administrate, menținerea reducerii de 50 % din valoarea abonamentului universal pentru tariful abonamentelor cu valoare redusă (studenți, pensionari).
Studiul de oportunitate va fi prezentat în ședința Consiliului Local Tîrgu Mureș, urmând ca pe baza acestuia, aleșii locali să decidă care este varianta pe care o aleg din cele două propuneri. Dacă optează pentru ceea ce a recomandat autorul studiului, atunci va fi elaborat un caiet de sarcini privind licitația serviciului de parcări publice de către Executiv, care va fi supus aprobării deliberativului. Dacă vor alege varianta delegării directe, atunci va fi necesară modificarea organigramei și achiziții în vederea organizării serviciului.

 

Recomandările pentru modificarea HCL 74/2009

 

Eventus Com Construct a propus și câteva recomandări de îmbunătățire și completare a HCL 74/2009.
Astfel, acestea sunt: introducerea zonei tarifare zero, stabilirea procedurilor de colaborare cu Serviciul Poliția Locală în legătură cu sancționarea staționărilor neregulamentare în zona de control a concesionarului (stații bus-taxi, zone de preselecție, zone de interzicere a opririi sau staționării, accesul auto în curțile imobilelor), ajustarea tarifelor de parcare, introducerea capitolului referitor la sancționarea prin imobilizarea autovehiculului, aplicabilă utilizatorilor care încalcă în mod repetat prevederile HCL, elaborarea unor proceduri detaliate în legătură cu întocmirea, expedierea și urmărirea proceselor verbale de contravenție, cu evidențierea și stabilirea competențelor pentru fiecare serviciu din cadrul Primăriei, abilitat în acest domeniu, stabilirea unor reglementări privind accesul în curțile imobilelor din perimetrul aflat în administrare, în legătură cu: lățimea și numărul acestora precum și ocuparea domeniului public din fața acestora în cazul când acestea nu sunt funcționale.

Ligia VORO


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

VIDEO. Pui drăgălaș de pavian cu mantie, noua vedetă la la Grădina Zoo

Distribuie Un pui drăgălaș de pavian cu mantie este noua vedetă a Grădinii Zoologice din …

1 comentariu

  1. In anul2016 abonamentul anual a fost de 330 RON după acest articol VA FII DE 530 RON exagerat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.