Home / Administratie / Despre dreptul Reghinului la filologie

Despre dreptul Reghinului la filologie

Distribuie

La conferința de presă a senatorului PNL Cristian Chirteș au participat și consilierii locali din Reghin Iulius Făgărășan și Ionuț Cengher. Aceștia au venit pentru a vorbi despre situația elevilor din Reghin și din localitățile din zona orașului care vor să urmeze un profil de filologie, în urma neaprobării planului de școlarizare a Liceului Tehnologic „Lucian Blaga” din Reghin de ISJ Mureș. Inspectoratul Județean Mureș a decis practic desființarea clasei de a IX-a de Filologie – bilingv Engleză pentru anul școlar 2017-2018.

Cristian Chirteș își dorește să aducă în atenția mureșenilor situația de la Liceul „Lucian Blaga” din Reghin. Situație pe care a descris-o ca fiind foarte complicată pentru părinți și copii, iar conducerea ISJ Mureș, potrivit senatorului, „nu a luat în seamă” efectele „de a desființa o școală teoretică”.

Chirtes_liceu_net

„Aștept răspunsul ministrului Educației”

„Cred că această abordare a inspectoratelor școlare județene, în care nu țin cont de doleanțele părinților și de doleanțele, până la urmă, ale liceelor respective, nu face bine învățământului românesc. Aștept răspunsul ministrului Educației pe acestă problemă și cred că va trebui ca în viitor să se țină cont și de administrațiile locale și de solicitările liceelor asupra planului de școlarizare”, a declarat Cristian Chirteș.

În cadrul discursului susținut în Plenul Senatului României, în 14 februarie, Cristian Chirteș, vorbind despre situația de la liceul din Reghin, i-a adresat public câteva întrebări ministrului Educației Naționale, Pavel Năstase. Una dintre întrebări a fost „de ce Reghinul trebuie să acorde în mod artificial clase, catedre și norme pentru licee și profesori din Târgu Mureș?”.

Am întrebat de ce consideră că a fost tăiată clasa în favoarea Târgu Mureșului. „Nu știu dacă în favoarea Târgu Mureșului, ceea ce este clar e că pentru clasa bilingv-engleză există 50 de solicitări ale părințIlor și copiilor pentru anul școlar 2017-2018. Mi se pare aiurea ca Inspectoratul Școlar Județean să hotărasca asupra acțiunii unor copii sau părinți atâta timp cât și liceul este de acord și au posibilitatea de a face această clasă”, a răspuns Cristian Chirteș.

„Îi obligăm să facă naveta”

Cristian Chirteș a evidențiat apoi faptul că mulți elevi care vor să studieze un profil teoretic filologic și locuiesc în Reghin sau în comunele din zonă au doar opțiunea de a face naveta. „Chiar de la Reghin să faci o navetă, durează cel puțin 2-3 ore, cu statul în stații”, a spus Chirteș, după ce înainte dăduse un eventual exemplu similar pentru un elev din Deda. În condițiile în care există cerere din partea copiilor, Chirteș a precizat că nu înțelege care au fost motivele ISJ Mureș pentru a nu aproba clasa. „Cel care optează pentru o școală profesională optează din start”, a precizat Chirteș.

Consilierul local din Reghin, Iulius Făgărășan a intervenit în momentul în care am adus în discuție propunerea inspectorului școlar general adjunct, Illés Ildikó, ca liceul să depună o cerere la ISJ care să fie transmisă ulterior Ministerului Educației pentru aprobarea unei clase în plus la nivelul județului. „Există o problemă de sintagmă, Reghinul nu cere o clasă în plus. Reghinul a avut două clase de filologie. Una au transformat-o în clasă de profesională, de limba maghiară. Spunându-se că veți primi înapoi clasa dacă veți avea suficienți elevi. Nu au primit-o, ci desființează și cea de a doua linie de filologie”, a spus Iulius Făgărășan.

Dreptul la filologie

„Dacă vă uitați, la nivel de județ, Reghinul stăpânește practic o treime din suprafața județului și indicii democrafici arată că pur și simplu în zona noastră se nasc copii. Și opțiunile elevilor sunt 50. Nu întrăm în dispută cu Târgu Mureșul sau Târnăveniul, dar avem și noi dreptul ca comunitate să avem un liceu teoretic. Ni se ia dreptul de a învăța pe linie filologică. De exemplu, dacă avem 50 de opțiuni la Reghin, la „Papiu Ilarian” sunt clase care funcționează pe 7 opțiuni”, a mai spus Făgărășan.

„Este un proces de îndobitocire a unei comunități. Bunicii mei au mers pe jos pe ploaie, soare sau nămeți pentru a face carte, eu cred că copiii mei merită mai mult”, a adăugat Făgărășan.

Consilierul local a explicat că politica ministerului prin care se au în vedere indicii demografici, care duce uneori la comasări de unități școlare, este una bună. „Însă, aici nu se iau în calcul indicii demografici la nivel local. Aici mă deranjează pe mine, faptul că cei de la inspectorat spun că, dom’le, noi trebuie să reducem, de exemplu, patru clase de teoretic din județ și luăm tam-nesam, una de acolo, una aici, una acolo și una acolo. Ne uitându-ne că de fapt e o singură clasă acolo, iar indicii demografici arată că noi în zona Reghinului avem generații pentru a întreține toate clasele existente pentru următorii trei ani”.

„Dacă analizați Hodac, Ibănești, Solovăstru au creștere de natalitate. Să nu mai vorbim de Deda, de Suseni, sunt comunități vii care încep să se dezvolte”, a adăugat Chirteș.

„Nu se fac dezbateri”

Consilierul local Ionuț Cengher a spus că a participat la protestul elevilor și profesorilor de la Liceul „Lucian Blaga” și că apoi a fost cu profesorii liceului la Consiliul Județean pentru a vorbi cu vicepreședintele CJ Mureș, Alexandru Cîmpeanu. „Mie mi se pare că este un ping-pong instituțional. Este ca un fel de a participa la olimpiada fugii de responsabilitate”, a declarat Ionuț Cengher.
„Poate, problema e că dacă ne uităm pe rezultatele de la Bacalaureat, tocmai clasele acestea teoretice au avut cele mai bune rezultate din județ”, a adăugat Cengher.

În final, Iulius Făgărășan a făcut un apel către cei din primăria Reghin și către colegii din Consiliul Local pentru a se implica în rezolvarea acestei situații.

„Nu se fac dezbateri, când se face planul de școlarizare ți-l aruncă uite așa pe masă”, a spus senatorul Chirteș. Acesta a adăugat că normal ar fi ca planurile de școlarizare să fie dezbătute cel puțin trei luni.


Citește și despre proiectul „Cu ochii larg deschişi”:

 

Cinci docufiction despre căderea și ridicare din abuzul de droguri

 

Sticker/Cine sunt eu? – o parabolă a pierderii identității din cauza drogurilor

 

”Dealerul morții”, evadare din ”infernul drogurilor”

 

Clean-up. Curajul Mădălinei

 

Povestea lui Mircea

 

Povestea Melaniei, nevoia de iubire şi atenţie satisfăcută cu droguri

   

De asemenea, verificati

Dotări noi pentru școala din Acățari

Distribuie Conducerea Primăriei Comunei Acățari a atribuit, în data de 18 martie 2024, societății Dac …

1 comentariu

  1. Clasa profil uman specializarea filologie nu se mai prea caută, aici este o problemă de fapt a profesorilor de limba engleză care-şi pierd catedrele şi a celui de lb. latină. Altfel, să fim serioşi, elevii nu vin în Tg. Mureş din Reghin pentru asta. Sunt specializări teoretice la două licee din Reghin şi un elev pe filiera teoretică poate după ce a urmat cursurile unui liceu bun să meargă la facultatea de filologie, de ex, la Petru Maior, UBB, etc…. Cu descentralizarea şi cuvântul pe care-l au comunităţile locale e multă discuţie. Uneori se implică, dar atunci apar şi alte interese, şi tot elevii, profesorii cad la mijloc. Dar, sigur. este dreptul dânşilor să îşi spună punctul de vedere şi să se lupte pentru a şi-l impune.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.