Home / Invatamant / Nadia Rață, despre planul de școlarizare pentru anul 2017-2018

Nadia Rață, despre planul de școlarizare pentru anul 2017-2018

Fostul Inspector Școlar General al ISJ Mureș, Nadia Rață, ne-a trmis un comunicat de presă în care își exprimă punctul de vedere în legătură cu felul în care actuala conducere a Inspectoratului a răspuns propunerilor venite din partea școlilor pentru planul de școlarizare aferent anului școlar următor.

Vă prezentăm, mai jos, comunicatul de presă integral.

„Ce strategie urmează actuala conducere a I.Ş.J. Mureș în fundamentarea acestui plan de școlarizare?”

Comunicat de presă – Planul de școlarizare 2017-2018:

„Deși mi-am propus să nu îmi exprim public părerile cu privire la activitatea I.Ş.J.Mureș, cel puțin nu în această perioadă, în speranța ca demersurile mele cu privire la respectarea elevilor, a părinților și a personalului din sistem, precum și respectarea legalității să fie continuate, ceea ce am constatat recent a determinat formularea prezentului punct de vedere.

O problemă importantă a momentului este definitivarea planului de școlarizare județean 2017-2018, acțiune care ar trebui să respecte criteriile prevăzute de legislația destinată educației și de Ordinul MENCȘ nr. 5777/22.11.2016. Nemulțumirile pe care le-am receptat din partea celor pe care sistemul de educație mureșean ar trebui să-i servească, vin din aplicarea necorespunzătoare a acestor criterii și din operarea unor modificări neacceptate și nedorite, modificări impuse de I.Ş.J. Mureș, fără vreo prealabilă consultare. Mai concret, vorbim despre propunerile făcute de două licee importante din județul nostru, Liceul Vocațional Pedagogic „Mihai Eminescu” din Tîrgu-Mureş și Liceul Tehnologic „Lucian Blaga” din Reghin, ale căror eforturi de analiză și proiectare judicioasă a ofertei proprii de școlarizare au fost ignorate. E limpede că, la nivel județean, cererea educațională este în scădere, dar politica actualei echipe a I.Ş.J. Mureș pare favorizantă pentru unele unități de învățământ și represivă pentru altele, în funcție de alte interese decât cele educaționale.

La Liceul Vocațional Pedagogic „Mihai Eminescu” Târgu-Mureș, reducerea numărului de clase este de aproximativ 40% ‒față de propunerea unității și 30 % ‒ față de anii anteriori. Și nu este prima dată când se procedează astfel, în raport cu această unitate de învățământ; anul acesta s-au tăiat toate clasele de profil teoretic, în condițiile în care și în anul trecut s-a operat în mod asemănător, școala fiind atunci păgubită de posibilitatea de promovare a profesiei didactice. Criteriul relevanței, care ar fi trebuit să întărească propunerea școlii, a fost ignorat. În loc de o reparare a situației din anul școlar anterior, „tăierile” de clase de la Liceul Vocațional Pedagogic „Mihai Eminescu” din Târgu-Mureș, începute anul trecut de fostul inspector școlar general Ștefan Someșan, sunt continuate în prezent de actuala conducere a I.Ş.J. Mureș.

Reducerea numărului de clase la o școală mureșeană care reprezintă o pepinieră de cadre didactice este un demers ce se înscrie pe o linie de distrugere a învățământului românesc mureșean. Cu atât mai mult, cu cât liceul este, de ani de zile, în topul preferințelor și opțiunilor exprimate de elevi și părinți, datorită performanțelor obținute de elevii ei și datorită calității înalte a ofertei educaționale.

Protestul elevilor și profesorilor de la Liceul Tehnologic „Lucian Blaga” din Reghin este deja cunoscut opiniei publice, datorită presei, care a surprins esența revendicărilor: încercarea colectivului școlii de a stăvili intervenția nejustificată a inspectoratului școlar la acest moment, în configurarea planului de școlarizare pentru acest liceu.

La momentul pregătirilor pentru fundamentarea planului de școlarizare, în ședința cu directorii pe care am coordonat-o ca inspector școlar general, la 4 ianuarie 2017, chiar am apreciat școlile din zona Reghin, pentru modul echilibrat și adaptat regional, în care și-au formulat propunerile în acest sens.Totuși, cu toate eforturile depuse, vocea elevilor, a părinților și profesorilor de la Liceul Tehnologic „Lucian Blaga” nu este ascultată de actuala conducere a I.Ş.J. Mureș. Criteriul geografic și al calității au fost și aici ignorate.

Reducerea numărului de absolvenți de clasa a VIII-a față de anul trecut și încercarea de scădere a claselor, proporțional și uniform pe întreg teritoriul județului, rămân singurele explicații pe care le invocă reprezentanții I.Ş.J. Mureș. Și atunci, pe bună dreptate, ne întrebăm: ce strategie urmează actuala conducere a I.Ş.J. Mureș în fundamentarea acestui plan de școlarizare? Se pare că singurul criteriu de care se ține cont este unul subiectiv, cantitativ, în detrimentul realei calități și al opțiunilor exprimate de elevi și părinți.

S-a afirmat, nu demult, că nu se schimbă prioritățile instituționale odată cu schimbarea inspectorului școlar general, însă constat că prioritățile manageriale sunt radical schimbate, sunt, de fapt, altele.”

Cu respect pentru Educație,
prof. dr. Nadia Rață
consilier județean, președinte al Comisiei pentru Educație a PNL Mureș

7 comentarii

  1. Ratiunea planului de scolarizare sau “saorma cu de toate” Ne plangem mereu de calitatea invatamantului. Ne revoltam impotriva tuturor, iesim in strada sa ne plangem soarta ca de, victima e cel mai confortabil sa fii. Dar, in acelasi timp, nu facem decat sa cerem o calitate si mai slaba, ca sa nu ne simtim inadecvati intr-o lume care, Doamne fereste, ar promova valorile reale! Pe vremea mea (nu, nu acum 1200 de ani!), sa intri la liceu era un motiv de mandrie. Duceai o batalie a cunostintelor pentru a fi admis la un liceu de prestigiu, concurand cate 5-6 pe un loc. Oare de ce? Pentru ca locurile erau limitate! Doar asa, cei mai buni dintre cei buni erau admisi acolo unde isi propuneau! Calitatea invatamantului era asigurata deopotriva de profesori si de noi, elevii. Mai mult, lucrurile erau foarte clare: doreai sa urmezi un profil teoretic, te duceai la un liceu teoretic; doreai sa devii educator, invatator, te duceai la liceul pedagogic; doreai sa urmezi cursuri tehnologice, te duceai la o scoala de profil. Astazi, pe principiul “saormei cu de toate”, aud ca de fapt mergi la un liceu tehnologic, dar faci filologie, mergi la pedagogic, dar faci stiinte sociale, mergi la agricol unde faci…ghici ce? Tot filologie! Toate astea, evident, din respect pentru educatie, din oferta educationala cu care vin scolile astea din disperarea de a-si atrage elevi care sa asigure posturile profesorilor!Nu mai conteaza sa promovezi competitia, sa pastrezi spiritul treaz, sa scoti din scoala oameni gata sa fie integrati in lumea in care traim. Trebuie doar cantitate! Si atunci, stau si ma intreb de ce avem taximetristi absolventi de drept, de ce iti este aproape imposibil sa gasesti candidati potriviti pentru diferite posturi, de ce nu mai poti avea un interlocutor intr-un librar… Sa fie oare din cauza ca functionam doar pe principiul ABC-ului de cartier? Sau pentru ca “hidden agenda”, dorinta nesabuita de imagine ne facem sa speculam, politic, cum altfel, orice. Absolut orice. Mai sa fie, in ce lume am ajuns sa traim!…

  2. D-na DOCTOR ! Tineti minte pentru totdeauna:RESPECTAREA LEGALITATII ESTE PLEONASM !Nu folositi expresii pe care nu le stapiniti , chiar daca aveti titlul academic de DOCTOR. Stiti dv.chestia aceea ca , romanul s-a nascut poet si moare DOCTOR.

  3. Mariana din ISJ, care te lauzi că cunoşti stilurile, ale cui sunt frustrările ? Pui pariu ca te deranjează comunicatul ?

    • că cu cine vorbești nicu dan?

    • Chiar deloc. Insa cred ca si dumneavoastra aveti nenumarate frustrari. Regret asta, si va pot sfatui sa apelati la un psiholog. De ce nu, chiar la doamna Rata, a carei meserie de baza este cea de psiholog si nu de inspector scolar general.

  4. Mai lasa-ne!!!! Cred că atitudinea doamnei vine exclusiv din frustrare. Frustrarea de a nu ocupa acea funcție “înaltă”, pentru care si-ar vinde si Mama. Pun pariu ca textul nu e scris de dânsa personal, ci de “consiliera personală”. Ii recunosc stilul de pe vremea când si dânsa deținea o funcție si stresa profesorii.

  5. Idei de 2 lei. Din ciclul: sa fie catedre chiar daca nu exista copii. Idei cu suport politic, cum vad în semnătura. Trista tara am ajuns.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Lansarea proiectului „Construire Gradiniță cu program normal în localitatea Șerbeni”

60 SHARES Distribuie pe Facebook Tweet Follow us Share Share Share Share Share