Home / Invatamant / Lavinia Mureșan, despre noile programe școlare: „Se pune mare accent pe partea experimentală”
Lavinia Mureșan, despre noua programă școlară

Lavinia Mureșan, despre noile programe școlare: „Se pune mare accent pe partea experimentală”

Distribuie

Elevii din clasa a V-a vor învăța după noile programe școlare, începând cu anul școlar 2017-2018. „Noile programe școlare vor intra în vigoare din septembrie, dar numai pentru clasa a V-a, ele vor intra, apoi, progresiv în următorii ani, cu această generație”, a explicat Lavinia Mureșan, inspector școlar general adjunct, Inspectoratul Școlar Județean Mureș.

„Din toamnă s-a lucrat pe programa școlară de gimnaziu, pentru toate nivelele, a V-a, a VI-a, a VII-a și a VIII-a. În săptămâna următoare (aceasta n.r.) se va da un ordin de ministru pentru toate programele școlare. Cei din generația care intră acum în clasa a V-a vor percepe toată schimbarea”, a adăugat Lavinia Mureșan.

Descongestionarea materiei

„În mare, este vorba despre o descongestionare a materiei, dar și despre realizarea de conexiuni între materii. De exemplu, la fizică și chimie, noțiunile pe care elevul le învață în clasele primare sunt preluate apoi în clasa a VI-a și câteva dintre noțiunile de fizică sunt apoi cele pe care ne vom baza în prima parte a anului pentru disciplina chimie”, a explicat Lavinia Mureșan.

Programele școlare au fost lansate în consultare publică în perioada 27 ianurie – 13 februarie. „Înainte, pe parcursul lunilor septembrie, octombrie, noiembrie, au fost chemate comisiile de lucru pe discipline”, a precizat inspectorul școlar. Procesul de consultare s-a adresat în primul rând cadrelor didactice, experților în educație și universităților. „S-a lucrat și cu Academia Română”, a precizat Lavinia Mureșan.

În perioada 13-16 februarie, datele rezultate în urma consultării publice au fost colectate la Ministerul Educației pe discipline. „Voi da ca exemplu comisia mea, la chimie, unde știu ce s-a întâmplat. Propunerile au fost discutate în cadrul comisiei naționale și unele dintre propunerile pertinente au fost integrate în programă. Când sunt mai mulți ochi, e bine, pentru că și produsul final este mult mai bun. Acum așteptăm feedback-ul, pentru că programele sunt publicate pe site-ul Institului de Științe ale Educației și pot fi consultate de oricine”, a spus Lavinia Mureșan.

„Se pune mare accent pe partea experimentală”

Apoi, mi-a dat un exemplu de modificare a programei la disciplina chimie, care a intervenit în urma consultărilor. „Tipurile de reacții chimice nu mai sunt predate în clasa a VII-a și au fost mutate pentru clasa a VIII-a”. „În plus, se vine cu listă orientativă de experimente pe care un cadru didactic le poate face într-o clasă, într-un laborator cu materiale uzuale. Este vorba despre o dotare minimală care trebuie procurată și timp este suficient”, mi-a explicat Lavinia Mureșan.

„Se pune mare accent pe partea experimentală, astfel încât copilul să înțeleagă fenomenul experimental, după care să revină la partea teoretică. E foarte important ca elevul să fie coparticipant și la evaluare, dar și la înțelege fenomenele făcând, experimental”, mi-a spus inspectorul școlar. În continuare mi-a explicat că intenția acestei abordări este de a ajuta elevul să definească fenomenele studiate folosind cuvintele lui.

Manualele școlare

După publicarea ordinului de ministru în Monitorul Oficial, urmează demararea procesului pentru elaborarea manualelor școlare. Am întrebat dacă va fi suficient timp, Lavinia Mureșan mi-a răspuns că da, deoarece termenele pentru toate procedurile vor fi comprimate. „Se încearcă și eu sper să se și reușească, astfel încât să intrăm la clasa a V-a cu manualele după noua programă școlară”, a adăugat.

„Vreau să precizez că un cadru didactic, când predă, predă conținuturile din programa școlară. Manualul este un auxiliar, util – pe care îl folosim, dar nu trebuie să uităm că nu predăm după manual, ci după programa școlară”, a mai spus Lavinia Mureșan.

Evaluarea elevilor

„Modul de evaluare va rămâne, în mare, același, nu are cum să se schimbe esențial.” Pe de altă parte, având în vedere faptul că elevul nu va mai trebui să memoreze și să reproducă niște definiții date, „este normal că deja evaluare se produce cu totul altfel. Foarte important este să ajungem să dezvoltăm gândirea critică a copiilor. Să nu-i facem să reproducă. În continuare, este importantă și memoria, nu putem spune că nu avem nevoie de a memora anumite lucruri, dar acolo unde se poate, mai ales la disciplinele experimentale, este păcat să nu vii invers, întâi cu experimentul și să-l lași pe copil să-ți explice ceea ce se întâmplă. Să-ți dea definiția cu cuvintele lui, chiar dacă tu îl corectezi din punct din vedere științefic”, mi-a mai explicat Lavinia Mureșan.

Un alt aspect important evidențiat de Lavinia Mureșan este faptul că „elevul trebuie să fie coparticipant la evaluare”. „Ar fi trebuit să se întâmple și până acum. Ține cred și de fiecare cadru didactic să ne facem meseria așa cum trebuie”.

„Trebuie să scăpăm de rutină!”

Va urma și o perioadă de pregătire a profesorilor, astfel încât aceștia să se familiarizeze cu noua programă și „să știe ce au de făcut la clasă”. „Este foarte important să se înțeleagă exact ce se vrea de la fiecare programă școlară în parte, pe fiecare nivel”, a menționat inspectorul școlar general adjunct.

În legătură cu pregătirea profesorilor și cu disponibilitatea acestora de a se adapta noilor programe, Lavinia Mureșan a punctat că „trebuie să scăpăm de rutină!”. Apoi, mi-a spus că la nivel județului Mureș, în ultimii ani, s-au desfășurat câteva proiecte pentru cadrele didactice, unele dintre acestea fiind axate tocmai pe noi metode de predare.

„Dacă ai două clase de același nivel, nu predai la fel. Fiecare clasă are anumite tipologii de copii, cu personalități diferite și atunci trebuie să vii și să-i înțelegi. Într-o clasă poți avea foarte mulți copii kinestezici sau foarte mulți copii auditivi sau vizuali și este important să știi să abordezi din toate cele trei perspective. Un copil care învață cel mai bine făcând, nu va învăța altfel. E foarte greu pentru că toate clasele sunt eterogene. Poate de multe ori ne plac copiii auditivi, care rețin foarte ușor și sunt copiii de zece. Nu, fiecare copil are o valoare și trebuie descoperită de dascăl”, a explicat Lavinia Mureșan. Apoi, a subliniat că predarea și relația dintre elevi și profesori trebuie să fie caracterizată de dinamism.

 

De asemenea, verificati

Interviu. Asociația Caritas-peste trei decenii de angajament social în slujba comunității. Află ce servicii oferă

Distribuie Asociația Caritas Alba Iulia este o organizație neguvernamentală, înființată în anul 1990 de Arhiepiscopia …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 120 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.