Home / Slider / Marcela Achim urează tuturor Consumatorilor, tradiționalul La mulți ani!

Marcela Achim urează tuturor Consumatorilor, tradiționalul La mulți ani!

DSC_0542 - Copy (2)

De Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, marcată în fiecare an la data de 15 martie, Marcela Achim, comisar șef adjunct al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului (CJPC) Mureș a organizat o conferință de presă la sediul instituției de pe strada Livezeni, unde a adus în față câștigătorii concursului “Alege!Este dreptul tău!” – ediția 2017.

Competiția a fost organizată de CJPC Mureș în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Mureș în ziua de 11 martie 201, la Liceul Tehnologic Avram Iancu, fiind etapa județeană, la care au participat 20 de elevi, din 8 școli din județ, finaliști la fazele locale.

Tema din acest an a concursului – “Drepturile consumatorilor în era digitală” a fost aleasă de Organizația Internațională a Consumatorilor având în vedere dezvoltarea accelerată la nivel mondial a acestui tip de comerț.

Concursul “Alege!Este dreptul tău!” a debutat în anul 2000, în cadrul unui cerc al tinerilor consumatori din cadrul Liceului Economic A.D.Xenopol din Bucuresti, cu sprijinul ANPC. Acesta s-a bucurat de succes în rândul elevilor și al profesorilor încă de la început, crescând în fiecare an ca dimensiune și ca număr de participanți.

Acest concurs a fost gândit cu scopul de a forma generații de consumatori conștiente de drepturile lor legitime, iar grupul țintă a fost ales din categoria de populație cea mai vulnerabilă și în același timp cea mai receptivă la informare și educație: elevii. Grupul țintă direct este reprezentat de elevii claselor I – Xl, iar cel indirect este constituit din familiile elevilor, cadrele didactice, comunitatea în general.

foto 1

Cine sunt câștigătorii

Câștigătorii ediției din anul acesta sunt elevii Alexandra Pîrvu, de la Colegiul Economic Transilvania, prof. coordonator Mihaela Carmen Popoviciu, care a participat și anul trecut la faza națională, și Silviu Pogăcean, de la Liceul Gheorghe Marinescu, profesori coordonatori Dorina Trif și Gabriela Borda.  Cei doi câștigători vor reprezenta județul Mureș la faza națională a concursului, care va avea loc între 18 și 23 iunie, la Năvodari.

foto 2

”Am ales să particip la acest concurs pentru ca tema mi s-a părut interesantă, iar informațiile ce le aflu aici, nu le aflu din altă parte” ne spune Alexandra Pîrvu.

foto 3

 

”Am ales să particip la acest concurs pentru că în secolul XXI informația este un element cheie, toți suntem consumatori și trebuie să ne cunoaștem drepturile. Deocamdată, eu nu am avut nevoie de ajutorul comisarilor CJPC, pentru că operatorii economici au fost responsabili, mi-au rezolvat imediat situațiile mai puțin plăcute” ne spune Silviu Pogăcean.

Istoricul comerțului online

Potrivit informațiilor furnizate de Marcela Achim, primul magazin online a fost deschis în anul 1997, de către PCNET- Cyber Shop.ro, care comercializa CD-uri. În anul 2000 se lansează primul magazine de success eMania.ro, apoi site-ul de licitații online Okazii.ro. Un an mai târziu, în preajma Crăciunului se lansează eMag.ro, actualmente cel mai mare magazine online din România. În anul 2004, în luna februarie, s-au înregistrat primele tranzacții online cu CARD-ul, în număr de 3.106, finalul anului aducând 19.410 de tranzacții, cu un bilanț de 3.5 milioane de dolari. Anul trecut, consumatorii români au făcut plăți de 1,8 miliarde de euro, adică aproximativ 5 milioane de euro zilnic, pentru cumpărături prin internet, cu aproape 30% mai mult decât în anul 2015.

Atenție la traducerile ilizibile!

Anul acesta, în perioada 27 februarie-3 martie, CJPC Mureș afectuat acțiunea de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice. În acest sens au fost controlați 30 de operatori economici, 14 din aceștia fiind amendați cu suma totală de 14.000 de lei, în urma abaterilor constatate. Neregulile constatate au fost comercializare pudră, fard, rimel fără traducerea în limba română a informațiilor de pe etichetă, lac pentru unghii cu traducerea în limba română ilizibilă și chiar comercializarea fondului de ten cu data de minimă durabilitate depășită din aprilie 2015.

Nu ignora simbolul PAO

Marcela Achim, comisar șef adjunct CJPC Mureș, atrage atenția consumatorilor, menționând că, pe ambalajele produselor cosmetice se imprimă simbolul PAO care detemină termenul de valabilitate al produsului odată ce acesta a fost desigilat. Simbolul PAO, care vine de la „period after opening/ perioada de valabilitate după deschidere”, este reprezentat de un număr urmat de litera „M” și de o pictogramă a unui borcan cosmetic. Litera M este atribuită cuvântului „months/ luni”, iar cifra determină numărul de luni. Astfel, 12M însoțit de pictograma unui ambalaj cosmetic în formă de borcan ne spune că produsul trebuie folosit cel mult 12 luni de la data deschiderii, iar după expirarea timpului ar trebui întreruptă folosirea lui.

Indicat ar fi să se scrie pe ambalaj, cu un marker permanent, data deschiderii produsului pentru a nu depăși termenul de valabilitate.

Vrăjeala reducerilor de preț

03_vinerea_neagra_reduceri

Multe dintre promoţii sunt mincinoase, iar operatorii economici folosesc tot felul de oferte pentru a-i păcăli pe clienţi. De cele mai multe ori, promoţiile sunt doar la raft, pentru că, ajunşi la casa de marcat, preţul este încasat integral, iar mulţi dintre cumpărători nu observă diferenţa de preţ, decât atunci când ajung acasă, mai ales dacă achiziţionează mai multe produse deodată.

În perioada 19 ianuarie-3 februarie, comisarii CJPC Mureș au desfășurat acțiunea de verificare a respectării prevederilor legale în cazul vânzărilor cu preț redus. Astfel au fost controlați 29 de operatori economici, 11 din aceștia primind amenzi în valoare totală de 23.000 de lei ca urmare a constatării unor abateri.

În cazul reducerilor de preț sau a ofertelor 3+1 gratis, consumatorii trebuie să fie atenți la unele aspecte. Trucurile mai des folosite de către comercianți sunt produsele cu preţ redus, cu 20-50%, fără a fi însă afişat preţul nou, consumatorii fiind informaţi că preţul redus va fi calculat la casă sau articole textile cu titlu de reducere 20% şi 30%, fără a fi menţionat pe eticheta „preţ vechi/preţ nou” sau nefiind afişat niciun preţ.

Consumatorii trebuie să știe că orice anunţ de reducere de preţ trebuie efectuat vizibil şi lizibil, pentru fiecare produs sau grupă de produse identice fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat; fie prin menţiunile «preţ nou», «preţ vechi», lângă sumele corespunzătoare; fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preţ redus (soldare, lichidare, promoţionale). Comisarii CJPC Mureș îi sfătuiesc pe consumatori să fie atenţi şi să ceară detalii suplimentare, dacă este cazul, pentru a nu cheltui mai mult decât şi-au propus.

Fructe și legume neconforme

Tot la începutul acestui an, comisarii CJPC Mureș au avut o acțiune tematică de control privind modul în care se respect prevederile legale privind protecția consumatorilor la comercializarea legumelor și fructelor proaspete în supermarketuri și magazine alimentare. Astel au fost verificatți 18 operatori economici și s-au aplicat amenzi în valoare totală de 12.500 de lei, oprindu-se definitiv de la comercializare 173 kg de produse în valoare de 750 de lei. Neregulile constatate au fost cartofi murdari, amestec de soiuri, usturoi cu pete de mucegai, morcovi cu crăpături pe întreaga suprafață, colonii de mucegai umed la colet, păstârnac deshidratat sau neafișarea prețului pe unitatea de măsură la legume, fructe preambalate.

În încheierea conferinței de presă, Marcela Achim a felicitat comisarii din cadrul CJPC mureș pentru activitatea depusă în slujba consumatorilor și a urat tradiționalul ”La mulți ani!” consumatorilor de toate vârstele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regulile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

VIDEO. Intenție: Salubrizarea străzilor din Târgu Mureș preluată de Primărie

Primarul municipiului Târgu Mureș, Soós Zoltán, a anunțat joi, 4 martie, în cadrul unei conferințe …