Share

Home / Deda / Deficitul de elevi, oful școlii din Bistra Mureșului

Deficitul de elevi, oful școlii din Bistra Mureșului

Unul dintre fenomenele întâlnite în ultimii ani, în special în mediul rural este acela al scăderii numărului populaíei școlare, lucru ce duce la comasarea unităților de învățământ.  La școala gimnazială din Bistra Mureșului, comuna Deda,  situația stă deocamdată bine, spunem deocamdată deoarece anul viitor școlar școala va deveni una primară, deoarece ciclul gimnazial va fi mutat la Deda. ”La școala noastră mai avem în jur de 50 de elevi, repartizați la ciclul  primar, două clase  în regim simultan, clase 0, 1 și 2, cu opt copii, respectiv clasele a 3-a și a 4-a cu 13 copii. La acestea se adaugă clasele gimnaziale, două la număr, clasa a 5-a comasată cu clasa a 7-a simultane, și clasa a 8-a de sine stătătoare. Școala a fost renovată înainte de a fi numită coordonator al acestei structuri, undeva în perioada 2006-2007, când școala a fost reabilitată, când a fost construită integral și grădinița de lângă noi, cu un efectiv de 16 copii în momentul de față”, ne-a declarat Antonina Silvia Andone, coordonator structură Școala Gimnazială Bistra Mureșului , din cadrul Liceului Tehnologic ”Vasile Netea” din Deda.

”Părinții ar prefera să-i aibă pe copii cât mai aproape de casă”

Problema cea mai stringentă rămâne lipsa copiilor, lucru care va duce la modificări în ce privește  structura claselor, implicit a locației viitoare unde copiii vor merge la școală începând cu anul viitor. ”Din punct de vedere al condițiilor nu se mai poate pune problema că ele nu ar fi îndeplinite pentru un învățământ de calitate,  la noi cât și la școala din Bistra Vale condițiile  sunt foarte bune, poate uneori le depășesc pe cele existente la școlile din mediul urban. Din acest punct de vedere nu avem ce să reproșăm, problema fiind cea a scăderii drastice a populației școlare în ultimii ani. Noi deja am anticipat oarecum momentul acesta , pentru că acum șase ani a început declinul efectiv când deja în clasa 1 au intrat doar trei elevi. Și de atunci a trebuit să comasăm clasele primare, și am ajuns acum și la comasarea claselor gimnaziale. Anul trecut a fost o situație când la clasa a 5-a, toți părinții s-au hotărât să plece la Deda. În acest an, respectiv următoarea generație de clasa 5-a,  a preferat să rămână la școala din Bistra Mureșului, în comasare cu clasa a 7-a. Asta arată că într-adevăr părinții ar prefera să-i aibă pe copii cât mai aproape de casă, să-și facă studiile aici, dar din păcate, faptul că din urmă nu mai vin deloc sau foarte puțini copii, câte unul sau doi per clasă, nu ne mai dă posibilitatea să-i organizăm în niciun fel. Să ai cilclu gimnazial cu patru clase simultane e foarte greu de lucrat. În ciuda condițiilor extraordinare pe care le avem, nu mai putem continua cu gimnaziul, în ciuda faptului că părinții își doresc acest lucru, copiii să rămână aici, nu mai putem să-i organizăm, pentru că nu ne mai permite numărul lor, unul foarte redus. În cazul claselor primare vor rămâne deocamdată două clase, cum sunt acum, într-o clasă simultană funcționează trei clase cu opt copii, iar dincolo două clase. Așa se va merge și anul viitor, să vedem cât timp va merge așa, dacă nu se va restrânge la o singură clasă așa cum este și la școala din Bistra Vale. Acolo funcționează o clasă simultană , 0, 1, 2 și 3, iar a 4-a vine la noi. În momentul când nu mai ai cum să-i gestionezi, să ai cinci clase într-o clasă simultan e foarte greu de lucrat așa”, a precizat Antonina Silvia Andone.

”Este o muncă extraordinar de solicitantă”

1Clasele simultane par să fie o soluție de moment, sistem agreat de unii, contestat de alții, dar momentan singurul aplicabil. ”Și la regimul simultan sunt avantaje și dezavantaje, pentru că sunt copii receptivi care chiar pot să prindă de la alte clase. Noi am avut copii  care au făcut aici la noi toate clasele primare în regim simultan, și când s-au dus la Deda, au schimbat școala, și la testare au fost mult mai buni decât copii dintr-o clasă de sine stătătoare de la Deda.  Mentalitatea în general a oamenilor este că atunci când e regim simultan sunt dezavantaje, dar nu totdeauna. Rezultatele arată că nu e așa, numai că pentru cadrul didactic care lucrează cu atâtea clase  este o muncă extraordinar de solicitantă.  Pot spune din experiența mea, să te împarți în aceeași oră în patru, în trei sau doi, este complitat și trebuie să fi pregătit în permanență cu materiale să poți face față”, a spus Antonina Silvia Andone.

Share

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

DISCLAIMER
Atentie! Postati pe propria raspundere! Inainte de a posta, cititi aici regulamentul: Termeni legali si Conditii

Regurile de preluare a articolelor

Acest articol este proprietatea Cotidianului Zi de Zi și este protejat de legea drepturilor de autor. Orice preluare a conținutului se poate face doar în limita a 500 de semne, cu citarea sursei și cu link către pagina acestui articol.

De asemenea, verificati

Celebrarea culturii franceze la TIFF 2019

Cinematografia, gastronomia și artele vizuale franceze condimentează programul celei de-a 18-a ediții a Festivalului Internațional …

Share
Share